ترکیه آنلاین

پایگاه اطلاع‌رسانی رویدادهای عمومی و تخصصی ترکیه

ترکیه آنلاین

پایگاه اطلاع‌رسانی رویدادهای عمومی و تخصصی ترکیه

دستاورد سفر لاریجانی به ترکیه چه بود؟

شنبه, ۴ بهمن ۱۳۹۳، ۱۲:۴۰ ق.ظ
ترکیه آنلاین: رئیس مجلس شورای اسلامی (دکتر علی لاریجانی) که به منظور شرکت در دهمین اجلاس اتحادیه مجالس کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی به ترکیه سفر کرده بود، پنجشنبه 2 بهمن‌ماه بعد از گذشت 3 روز از آغاز سفرش وارد فرودگاه مهرآباد تهران شد و مورد استقبال مقامات کشوری و پارلمانی قرار گرفت.

به گزارش ایرنا، لاریجانی در جمع خبرنگاران، به تشریح سفر به ترکیه و شرکت در دهمین اجلاس اتحادیه مجالس کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی پرداخت و گفت: در این اجلاس توهین به پیامبر اسلام (ص) و اقدام تروریستی رژیم صهیونیستی در سوریه مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

رییس مجلس شورای اسلامی افزود: در کمیته های تخصصی این اجلاس درباره موضوع های یاد شده بحث و موضعگیری قاطعی از سوی شرکت کنندگان درباره این رخدادها اتخاذ شد.

لاریجانی یادآورشد: در این سفر همچنین با مقام های ترکیه درباره مسایل دوجانبه، رشد و توسعه اقتصادی دو کشور و موضوع های مهم منطقه ای بحث و گفت وگو کردیم.

وی همچنین دیدار با برخی از روسای مجالس کشورهای اسلامی و گفت و گو با آنها درباره مسایل مهم منطقه ای را از دیگر برنامه های خود در این سفر بیان کرد.

علی لاریجانی' رییس مجلس شورای اسلامی در دیدار روز چهارشنبه با 'رجب طیب اردوغان ' رییس جمهوری ترکیه در استانبول، همکاری بیشتر دوجانبه در زمینه انرژی، حمل و نقل، تجارت و صنعت را دارای اهمیت خواند.

تاکید ایران وترکیه برافزایش رایزنی درباره تحولات منطقه/ارتقا مبادلات تجاری تا30میلیارددلار

در این دیدار که 'جمیل چیچک' رییس مجلس ملی ترکیه نیز حضور داشت، در باره همکاری های دوجانبه، تحولات منطقه ای و مسایل جهان اسلام، تبادل نظر شد.

طرفین همچنین با تاکید بر همکاری و تلاش دو کشور برای یافتن راه های حل و فصل مسالمت آمیز مناقشات و استقرار صلح و ثبات در کشورهای اسلامی، توافق کردند که رایزنی های ایران و ترکیه در این باره افزایش یابد.

لاریجانی در این دیدار با تاکید بر همکاری نزدیک کشورهای اسلامی در اوضاع کنونی منطقه و جهان، همکاری جمهوری اسلامی ایران و ترکیه را دارای اهمیت بسزایی ارزیابی کرد.

اردوغان همچنین ضمن قدردانی از ریاست ایران بر اتحادیه کشورهای عضو سازمان همکاری های اسلامی در یک سال گذشته ابرازامیدواری کرد که ریاست مجلس ملی ترکیه در دوره جدید با استفاده از تجربیات ایران، هم افزایی مناسبی برای کمک به حل و فصل مسایل جهان اسلام فراهم کند.

رییس جمهوری ترکیه در این دیدار همچنین از برنامه سفر خود به ایران در اواخر ماه ژانویه و یا اوایل ماه فوریه آینده خبر داد.


نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">