ترکیه آنلاین

پایگاه اطلاع‌رسانی رویدادهای عمومی و تخصصی ترکیه

ترکیه آنلاین

پایگاه اطلاع‌رسانی رویدادهای عمومی و تخصصی ترکیه

ترکیه آنلاین:  رییس‌جمهوری ترکیه پیش از صدمین سالگرد کشتار گسترده ارمنی‌های آناتولی، با دعوت از رییس‌جمهوری ارمنستان به این مراسم گامی بی‌سابقه در هدف سیاسی این کشور در حل اختلافات برداشت.



به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نوشته روزنامه حریت، رجب طیب اردوغان، رییس‌جمهوری ترکیه در برنامه‌ریزی‌های گسترده برای برگزاری صدمین سالگرد نبرد گالیپولی، از سران 102 کشور جهان از جمله سرژ سرکیسیان، رییس‌جمهوری ارمنستان و باراک اوباما، رییس‌جمهوری آمریکا برای شرکت در این مراسم دعوت کرد.

نیروهای استرالیایی و نیوزیلندی در 25 آوریل 1915 برای نابودی واحدهای نظامی ترکیه وارد خاک این کشور شدند، اما طی یک جنگ خونبار که تا دسامبر همان سال ادامه داشت، شکست خوردند. اکنون برای صدمین سالگرد این جنگ، دولت ترکیه قرار است با شرکت 8500 استرالیایی و 2000 نیوزیلندی مراسم یادبودی برگزار کند. انتظار می‌رود شاهزاده چارلز، ولیعهد انگلیس به همراه دو پسرش و نخست‌وزیران دو کشور استرالیا و نیوزیلند در این مراسم یادبود شرکت کنند.

یک روز پیش از مراسم در 24 آوریل، دولت ترکیه میزبان نشست صلح در استانبول خواهد بود. در این نشست ترکیه نود و پنجمین سالگرد پایه‌گذاری پارلمان کشور را جشن می‌گیرد. احمد داوود اوغلو، نخست‌وزیر ترکیه دعوتنامه‌های سران کشورها را به امضا رساند و پیام اردوغان نیز برای دعوت از سران کشورها با آن همراه شد.

در همین حال یکی از مقامات دولت ترکیه با یادآوری حضور سایر اقلیت‌های دینی و قومی در مبارزه کنار ارتش عثمانی گفت: ما با هم در گالیپولی جنگیدیم. به همین دلیل است که ما از سرکیسیان نیز برای شرکت در این مراسم دعوت کردیم.

با این حال 24 آوریل 1915 همچنین تاریخ امضای حکم "قانون اخراج" توسط دولت عثمانی است که طبق آن این دولت باعث مرگ بیش از یک میلیون ارمنی شد. در همین حال ارمنی‌ها این روز را سالگرد نسل‌کشی ارامنه به دست امپراتوری عثمانی نامگذاری کرده‌اند و قصد دارند تا مراسم بزرگی را برای سالگرد کشتار گسترده پیشینیان خود برگزار کنند.

سرکیسیان در همین روز از سران کشورهای جهان برای سفر به ایروان دعوت کرده است و به نظر می‌رسد نه سرکیسیان و نه اوباما دعوت ترکیه برای شرکت در مراسم یادبود را بپذیرند.

نبرد گالیپولی یا نبرد چاناق‌قلعه (Battle of Gallipoli)، نام جنگی است که در جنگ جهانی اول بین کشور عثمانی و نیروهای ائتلافی (انگلیس، فرانسه و آنزاک‌ها) در تنگه داردانل در گرفت. این نبرد که بیش از شش ماه طول کشید، سرانجام در دسامبر سال ۱۹۱۵ به پایان رسید. در برخی کشورها مانند استرالیا، نیوزلند و ترکیه هر ساله خاطره این نبرد گرامی داشته می‌شود.


نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">