ترکیه آنلاین

پایگاه اطلاع‌رسانی رویدادهای عمومی و تخصصی ترکیه

ترکیه آنلاین

پایگاه اطلاع‌رسانی رویدادهای عمومی و تخصصی ترکیه

ترکیه آنلاین: محمود واعظی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و نماینده ویژه ریاست جمهوری ایران روز چهارشنبه در آنکارا با احمد داوداوغلو نخست وزیر ترکیه در ساختمان نخست وزیری دیدار و گفت و گو کرد.



به گزارش ایرنا، واعظی در این دیدار که علیرضا بیگدلی سفیر ایران در آنکارا و جودت یلماز وزیر توسعه و نماینده دولت ترکیه در پیگیری روابط با ایران نیز حضور داشتند، خواستار توسعه بیش ازپیش مناسبات نوین دو کشور شد.

وی با تحلیل شرایط منطقه ای و بحران های موجود ناشی از گسترش تروریسم و رادیکالیسم تاکید کردکه ایران و ترکیه به عنوان دو کشور مهم منطقه بایستی با رویکردی واقع گرایانه و همکاری های موثر و مثبت نسبت به این پدیده شوم که می تواند امنیت کل منطقه را به خطر اندازد، همکاری داشته باشند.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران اظهار نمود که جمهوری اسلامی ایران از گسترش روابط ترکیه با همسایگان از جمله دولت جدید عراق استقبال نموده و در این راستا نقش مثبت خود را ایفاء خواهد کرد.

واعظی همکاری های جدید را الگوی مناسبی برای حل مسائل موضوع سوریه دانست و گفت: همانطوریکه ما به تمامیت ارضی و یکپارچگی جغرافیایی، نژادی، قومیتی عراق معتقدیم و تجزیه این کشور را به شدت رد می کنیم، در مورد سوریه نیز چنین اعتقادی داریم و چنانچه کشورهای اثرگذار با درک واقعیات صحنه سوریه و در جهت رفع بحران و استقرار صلح و ثبات در سوریه تلاش نمایند، می توان از این مرحله عبور کرده و آینده سیاسی سوریه را به مردم این کشور واگذار کرد.

وی ادامه داد نظر به مشترکات فراوان تاریخی، فرهنگی و سیاسی دو کشور، اختلاف سلیقه در پاره ای از موضوعات نمی تواند عزم و اراده دو کشور را از توسعه مناسبات در کلیه سطوح مانع شود.

واعظی از انجام سفر آینده نزدیک رجب طیب اردوغان به کشورمان استقبال و آن را در راستای تحکیم هرچه بیشتر مناسبات ارزیابی نمود.

داووداوغلو نیز در این دیدار ضمن اشاره به جایگاه و نقش تاثیرگذار ایران در تحولات منطقه ای و بین المللی گفت: به ایران و نقش و جایگاه استراتژیک آن در حل و فصل بحرانهای منطقه ای واقفیم و از این جهت خواستار حضور هرچه بیشتر ایران در موضوعات منطقه ای و بین المللی هستیم.

نخست وزیر ترکیه تصریح کرد: ایران و ترکیه علاوه بر اینکه دو کشور همسایه و دارای اهمیت استراتژیک هستند، در بعد جغرافیایی، اقتصادی و فرهنگی و حتی سیاسی نیز می توانند مکمل یکدیگر باشند و ما بایستی با تقویت پیوندهای دو کشور و اتحاد هرچه بیشتر، الگویی برای کل منطقه خاورمیانه باشیم.

داووداوغلو گفت: سفر اردوغان به تهران در جهت تحقق این اهداف صورت خواهد گرفت.

وی اظهار کرد که ترکیه همواره از آرمانهای مردم فلسطین و لبنان در مقابل دشمن مشترک حمایت نموده و به همکاری خود ادامه خواهد داد.

نخست وزیر ترکیه افزود: ظرفیت های بالای ایران در بخش انرژی، گردشگری، فرهنگی و اقتصادی بسیار بالا بوده و کشورش مصمم است با رفع موانع و مشکلات اجرائی، زمینه رشد مناسبات تجاری را برای رسیدن به سقف 30 میلیارد دلار محقق نماید.

وی همچنین منابع انرژی ایران را برای حضور در بازار داخلی ترکیه و انتقال گاز ایران را به اروپا از جمله اهداف همکاری مهم کشورش ارزیابی کرد.

نخست وزیر ترکیه گفت وزرای ذیربط آمادگی دارند که به این موضوعات بپردازند و زمینه انجام سفر موفقیت آمیز اردوغان به تهران را فراهم کنند.

رئیس جمهوری ترکیه قرار است در آینده نزدیک به ایران سفر کند.

داووداوغلو در این دیدار از حسن نیت دولت ایران در جهت حل موضوع مابه التفاوت سوخت کامیونها که در دیدار واعظی با وزیر ارتباطات و حمل و نقل ترکیه حاصل شد، تشکر و قدردانی کرد.

واعظی روزهای سه شنبه و چهارشنبه بطور جداگانه دو بار با جودت یلماز و 'مولود چاوش اوغلو' وزیر امورخارجه ترکیه و 'لطفی الوان' وزیر ارتباطات حمل و نقل و دریانوردی ترکیه دیدار و گفت و گو کرد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران امروز نیز مذاکرات مفصلی با یلماز انجام داد و دو طرف از توافقات مهمی در خصوص زمینه سازی برای انعقاد موافقتنامه تسهیل تجارت، گذار به پول ملی در تجارت بین دو کشور، حل مشکل حمل و نقل و اخذ عوارض در مبادی مرزی و برقراری دومین ارتباط ریلی بین ایران و ترکیه و برنامه ریزی برای شروع سر فصل های نوین در مناسبات دو کشور همزمان با سفر آتی 'رجب طیب اردوغان' رئیس جمهوری ترکیه به ایران خبر دادند.

واعظی قرار است فردا (پنجشنبه ) نیز با 'نهاد زیبکچی' وزیر اقتصاد ترکیه دیدار و گفت و گو کرده و سپس عازم تهران شود.

محمود واعظی مقارن ظهر روز سه شنبه در راس هیاتی بنابه دعوت 'جودت یلماز' وزیر توسعه و نماینده دولت ترکیه در پیگیری روابط با ایران وارد آنکارا شد.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">