ترکیه آنلاین

پایگاه اطلاع‌رسانی رویدادهای عمومی و تخصصی ترکیه

ترکیه آنلاین

پایگاه اطلاع‌رسانی رویدادهای عمومی و تخصصی ترکیه

 ترکیه آنلاین: با انتشار فیلم دختر فرانسوی مرتبط با تروریست های تکفیری، ترکیه به طور غیر مستقیم به اروپا پیام داد که کالای گرانبهایی به نام"اطلاعات دقیق از تروریست های اروپایی اعزامی به سوریه و عراق" را در اختیار دارد و حاضر به معامله با آن در دنیای سیاست است.



به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر، دو روز پس از متمرکز شدن رسانه های فرانسوی روی دختری به نام حیات بومدین، که گفته می شود نامزد عمادی کولیبالی، عامل گروگانگیری اخیر در فرانسه است، رسانه های ترکیه، فیلم حضور او در استانبول را منتشر کردند.

این ویدئو که توسط دوربین های امنیتی فرودگاه استانبول ضبط شده و طبیعی است که منتشر کننده اولیه آن نیز، نهادهای امنیتی ترکیه بوده اند، حیات بومدین را در کنار مردی به نام مهدی صبری بالحسینی، هنگام تحویل گذرنامه در فرودگاه آتاتورک استانبول نشان می دهد.

این دختر 26 ساله براساس تصریحات پلیس، هیچ ارتباطی با حمله های اخیر نداشته، اما مطرح شدن نامش در نشست های خبری مقامات فرانسوی، باعث شد رسانه ها و افکار عمومی فرانسه، فرصت نکنند بپرسند که "حمید مراد" جوان 18 ساله ای که اعلام شد یکی از سه تروریست حمله کننده به شارلی ابدو است، چه شد و ماجرای سعید و شریف کواچی، دو برادری که دیگر عاملان حمله معرفی شده بودند به کجا کشید.

پس از حادثه گروگانگیری در پورت دو ونسنان پاریس که با کشته شدن عامدی کولیبالی، تروریست فرانسوی خاتمه یافت، پلیس فرانسه جستجو برای یافتن نامزد او را آغاز کرد.

این در حالی بود که رسانه های فرانسوی و ترکیه ای گزارش دادند که حیات بومدین نقشی در حمله ها نداشته و مدتی پیش، از فرانسه خارج شده است.

دو روز بعد، مولود جاویش اوغلو، وزیر کشور ترکیه ، اطلاعاتی درباره زمان ورود و خروج حیات بومدین به سوریه ارائه داد. اظهارات او، اگرچه اطلاعات بیشتری نسبت به گزارش رسانه های فرانسوی در بر نداشت، اما پیامی غیر مستقیم به اروپا بود که "ما اطلاعات با ارزشی از تروریست های غربی اعزامی به سوریه و عراق داریم".




پس از اظهارات وزیر کشور ترکیه، هانس یورگ ماسین، رئیس سازمان اطلاعات داخلی آلمان، اعلام کرد؛ ترکیه باید کنترل بیشتری روی مرزهایش داشته باشد و مانع از تردد تروریست ها به سوریه شود.

وی تصریح کرد: بیش از 90 درصد اروپائیانی که به گروه های تروریستی در سوریه ملحق می شوند، از طریق ترکیه رفت و آمد می کنند.

ماسین که تلاش می کرد سخنانش چندان چالش برانگیز نباشد، افزود: البته آنها مراقبت می کنند و مانع از بسیاری از سفرها شده اند، اما امیدواریم با جدیت بیشتری، جلو همین رفت و آمدهای محدود نیز گرفته شود.

اطلاعات و اسناد برلین حاکی از آن است که 550 تروریست آلمانی از طریق ترکیه به گروه های تروریستی در سوریه و عراق، ملحق شده اند و چندین برابر این تعداد نیز، از سایر کشورهای اروپایی به تروریست ها پیوسته اند که تنها یکی از آنها، حیات بومدین فرانسوی است.




* واکنش ترکیه

پس از اظهارات نه چندان تند هانس یورگ ماسین، ترکیه فیلم حضور بومدین در فرودگاه آتاتورک را منتشر کرد تا اعلام کرده باشد، تردد تروریست ها از طریق ترکیه، واقعی و جدی است، اما این رفت و آمدها به دقت تحت نظر است.

به این ترتیب، هرکشور اروپایی که می خواهد از شر شهروندان آموزش دیده اش در سوریه در امان باشد، قبل از هرچیز، نیاز به اطلاعات گرانبهای ترکیه دارد که حتی از عادی ترین رفتار یک دختر فرانسوی با پاسپورت و مدارک قانونی و بدون هیچگونه سو سابقه نیز، فیلمبرداری کرده است.

وزیر کشور ترکیه، توضیح داده است که حیات بومدین اخیرا به علت افشای ارتباطش با تکفیری ها شناخته و مشهور شده است، اما در زمان پذیرفتن او در ترکیه، نه فرانسه  و نه هیچ کشور دیگری قرار تعقیب برای او صادر نکرده بود و او هیچ سابقه کیفری در کشورش نداشته است.

 
حیات بومدین و عامدی کولی بادی


بومدین 26 ساله به این علت برای فرانسوی ها مهم شد که مقامات امنیتی این کشور، در کنفرانس های خبری مربوط به تعقیب عاملان حمله به ساختمان شارلی ابدو، بجای ارائه اطلاعات از سه آدمکش حرفه ای عامل این جنایت، اسامی مختلفی را به عنوان مظنونان حمله و یا دوستان، همدستان و همسران آنها مطرح می کردند که یکی از آنها، حیات بومدین، نامزد عامدی کولیبالی، عامل گروگانگیری در رستوران یهودی ها بود.

بر اساس اطلاعات رسمی و رسانه ای، حیاة بومدین در حال حاضردر سوریه است و 2 ژانویه فرانسه را از طریق فرودگاه مادرید به مقصد ترکیه ترک کرده است.

به نوشته لوپاریزین، بلیت برگشت این دختر برای 9 ژانویه بوده، اما او از آن استفاده نکرده است.

نشریه لوموند نیز، گزارش داد بومدین 2 ژانویه وارد استانبول شده و از آنجا به سوریه رفته است.

لوفیگارو نیز به نقل از مقامات امنیتی ترکیه نوشته بود؛ بومدین 8 ژانویه در مرز ترکیه و سوریه دیده شده است.


نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">