ترکیه آنلاین

پایگاه اطلاع‌رسانی رویدادهای عمومی و تخصصی ترکیه

ترکیه آنلاین

پایگاه اطلاع‌رسانی رویدادهای عمومی و تخصصی ترکیه

پاداش ویژه دولت ترکیه برای بانوان باردار

پنجشنبه, ۱۸ دی ۱۳۹۳، ۰۹:۰۰ ب.ظ
 'احمد داوداوغلو' نخست وزیر ترکیه روز پنجشنبه در آنکارا برنامه حمایت از خانواده و حراست از ساختار رو به رشد جمعیت ترکیه در سال 2015 میلادی را اعلام کرد که به موجب آن بانوان شاغل دارای فرزند در قبال نصف روز کار، حقوق کامل دریافت خواهند کرد.


به گزارش ایرنا، داود اوغلو به همراه 'علی باباجان' معاون اقتصادی، 'خانم عایشه نور اسلام' وزیر خانواده و سیاستهای اجتماعی، 'جودت یلماز' وزیر توسعه، در یک کنفرانس مطبوعاتی در آنکارا تمهیدات جدید دولت در حمایت از خانواده و تشویق به تقویت ساختار خانواده و افزایش تعداد فرزند در خانواده ها را تشریح کرد.

او گفت:تسهیلات قابل توجهی برای بانوان شاغل دارای فرزند درنظر گرفته شده و برای بانوان باردار مرخصی های بدون حقوق نسبت به دوره های بارداری لحاظ شده و در بعداز زایمان علاوه بر امکان شیردهی منظم، خواهند توانست بطور نصف روز کار کرده ولی حقوق کامل دریافت کنند که هزینه آن را دولت متقبل شده و باری بر دوش کارفرما نخواهد بود.

داوداوغلو گفت: بعداز پایان دوره مرخصی بدون حقوق مادران، برای مادران تک فرزند به مدت دو ماه، مادران دو فرزند چهار ماه و سه فرزند شش ماه امکان نصف روز کار فراهم خواهد شد ولی آنها حقوق کامل خود را دریافت خواهند کرد.

نخست وزیر ترکیه اضافه کرد: دولت بعداز هر زایمان به مادران هدیه ای خواهد داشت که این در فرزند اول به میزان نصف سکه (معادل تقریبی 130 دلار با نرخهای جاری)، در فرزند دوم نزدیک به 200 دلار و در فرزند سوم در حدود 260 دلار خواهد بود.

وی گفت: همچنین برای مادران شاغلی که می خواهند تا رسیدن فرزندانشان به سن شروع تحصیلات (5.5 سال) تسهیلاتی در صدور اجازه مرخصی از کار داده خواهد شد تا بتوانند بیشتر در کانون خانواده با امر خطیر آموزش فرزندان خود مشغول شوند. او گفت: میزان این مرخصی ماهانه تا 30 ساعت خواهد بود.



داوداوغلو با اشاره به اینکه تشویق های مالیاتی به مهد کودک و مراکز نگهداری کودکان خردسال داده خواهد شد، گفت: در قانون کار برای کارکنانی که به مقام پدری می رسند، تمهیداتی دارند که بتوانند در دوران تولد فرزندشان در کنار همسر خود باشند و مدت این مرخصی نیز پنج روز خواهد بود.

نخست وزیر ترکیه افزود: برای تشویق ازدواج در بین جوانان نیز دولت به میزان 15 درصد حسابی که پدر و مادر برای فرزندان بالای 18 سال خود در نظام بانکی گشوده اند، کمک مالی خواهد کرد. به عبارتی اگر پدر و مادری بر فرزندش 100 هزار لیر به حسابش پرداخت کند، دولت نیز در حدود 15 هزار لیر به آن اضافه خواهدکرد.

او در خصوص مبارزه با خشونت در کانون خانواده ها نیز گفت: در این راستا تمهیدات بسیار جدی اندیشیده شده و مجازات سختی برای کسانی که علیه خانواده خود اعمال خشونت دارند، وضع می شود.

دولت آنکارا با لحاظ کاهش رشد جمعیت در ترکیه از چندسال پیش برای تشویق خانواده ها به داشتن فرزندان بیشتر تمهیداتی دارد و 'اردوغان' رئیس جمهوری ترکیه خواهان حداقل سه فرزند برای خانواده هاست.

در این راستا به خانواده هایی که پنج تا شش فرزند داشته باشند، در راستای سیاستهای تشویقی می توانند از مزایای کمک هزینه های اجتماعی، تخفیف های مالیاتی، کمک به نگهداری فرزندان و پرداخت انواع یارانه ها با هدف تحصیل فرزندان برخوردار شوند. افزون بر آن زنان کارمندی که پنج تا شش فرزند داشته باشند ، 10 تا 12 سال زودتر بازنشسته خواهند شد.

'علی باباجان'ˈ معاون اقتصادی نخست وزیر ترکیه نیز گفت: ما نیازمند اقداماتی بسیار هوشمندانه به منظور ارائه طرحی برای افزایش رشد جمعیت با توجه به توازن بودجه در ترکیه هستیم .باباجان پیش بینی کرد با اجرای این طرح شمار جمعیت ترکیه در سال 2035 میلادی به 80 تا 85 میلیون نفر افزایش یابد.

بگفته ناظران آگاه در آنکارا یکی از دلایل عمده این تمهیدات نگرانی از پیر شدن جمعیت در ترکیه است. به باور سران حزب حاکم عدالت و توسعه، ادامه پیشرفت ها و رشد اقتصادی تنها در سایه رشد سالم جمعیت با تقویت ساختار کانون خانواده در این کشور و حفظ حرمت کرامت خانواده با لحاظ باورهای دینی و سنتی می باشد.

براساس آخرین داده های موسسه آمار دولتی ترکیه شمار جمعیت این کشور در مقطع منتهی به پایان سال 2013 میلادی 76 میلیون و 667 هزار و 864 نفر بود.

نرخ رشد جمعیت ترکیه در سال مورد بحث 1.37 درصد شد.

بر اساس این آمار، درصد جمعیت مردان 50.2 درصد ( 38 میلیون و 473 هزار و 360 نفر) و زنان 49.8 درصد ( 38 میلیون و 194 هزار و 504 نفر ) محاسبه شده است.

بررسی های خبرنگار ایرنا از آمار موسسه آمار دولتی ترکیه نشان می دهد 67.7 درصد جمعیت این کشور (51 میلیون و 926 هزار و 356 نفر) بین 15 تا 64 سال، 24.6 درصد زیر 14 سال و 7.7 درصد در سن بالای 65 سال قرار دارند. 91.3 درصد از جمعیت این کشور در مراکز شهری ساکن هستند.


نظرات  (۱)

حسن کلیدساز یاد بگیر

ارسال نظر

کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">