ترکیه آنلاین

پایگاه اطلاع‌رسانی رویدادهای عمومی و تخصصی ترکیه

ترکیه آنلاین

پایگاه اطلاع‌رسانی رویدادهای عمومی و تخصصی ترکیه

نرخ تورم ترکیه در سال 2014 میلادی چقدر بود؟

سه شنبه, ۱۶ دی ۱۳۹۳، ۰۳:۰۰ ق.ظ
تورم که یکی از مهمترین مشکلات ساختاری اقتصاد ترکیه است، در سال 2014 میلادی در شاخص قیمتهای مصرف کننده به 8.17 درصد و در شاخص قیمت های تولید کننده به 6.36 درصد رسید.

Kasım ayı enflasyon rakamları açıklandı


به گزارش روز دوشنبه ایرنا، همزمان با اعلام داده های مربوط به تورم ترکیه در سال گذشته میلادی که کمتر از انتظارات بازار و تخمین های بانک مرکزی این کشور بود، رقم شاخص بورس استانبول روبه افزایش گذشته و از 86 هزار واحد فراتر رفت. نرخ اسعار خارجی در قبال لیرترک در بازار این کشور روبه کاهش گذاشت و هر دلار آمریکا به 2.35 لیرترک و یورو به زیر 2.8 لیرترک رسید.

تورم که یکی از مهمترین مشکلات ساختاری اقتصاد ترکیه است، گرچه در یک دهه گذشته افت قابل توجهی داشته و به یک رقمی شده، ولی در دوره های اخیر به رغم همه تلاشهایی که بانک مرکزی این کشور برای مهار و پایین کشیدن آن به سطح اهداف اقتصاد کلان، می کند، همچنان به سیر افزایشی خود در مرز ارقام یک رقمی و دو رقمی ادامه می دهد.

موسسه آمار دولتی ترکیه امروز نرخ تورم این کشور در ماه دسامبر (آذر ماه)، تغییرات آن نسبت به ماه گذشته، 12 ماه سال 2014، یک سال گذشته و میانگین 12 ماهه را اعلام کرد.

بر اساس این داده ها در ماه دسامبر نرخ تورم ترکیه در شاخص قیمتهای تولید کننده 0.76 درصد نسبت به ماه قبل از آن کاهش یافت و به 6.36 درصد رسید. بر اساس همین داده ها این نرخ در میانگین 12 ماهه منتهی به دسامبر 2014 نیز 10.25 درصد اعلام شده است.

نرخ تورم ترکیه در شاخص قیمتهای مصرف کننده نیز در ماه دسامبر (آذر ماه) با منفی 0.44 درصد به 8.17 درصد رسید.

به رغم پایین آمدن نسبی نرخ تورم، تحولی قابل توجه در نرخ کالاهای اساسی به ویژه در نرخ مواد غذایی در ترکیه دیده نمی شود.

در سال گذشته نرخ تورم در مواد غذایی بطور متوسط بیش از 15 درصد بود. در برخی از کالا به ویژه گوشت افزایش قابل توجهی بود. نرخ گوشت در ترکیه بیش از دو برابر اروپا و سه برابر آمریکا است .

نرخ بسیاری از مواد غذایی در ترکیه نسبت به اروپا و آمریکا که از نظر سطح درآمد اختلاف فاحشی با ترکیه دارند، بسیار گرانتر است.

کارشناسان اقتصادی یکی از مهمترین مشکلات در مهار تورم را مشکلات ساختاری در اقتصاد ترکیه ارزیابی کرده و می گویند که در این کشور در واقع تورم 'قیمت تمام شده' وجود دارد. به عنوان نمونه تورم قیمت تمام شده در بسیاری از کالاهای اساسی و خدمات بین 10 تا 16 درصد است .

آگاهان اقتصادی با اشاره به تحت فشار بودن تولید کننده به ویژه در بخش کشاورزی می گویند که تکمیل نشدن چرخه اصلاحات ساختاری در ترکیه موجب شده تا اختلاف فاحشی بین نرخ تولید کننده و مصرف کننده در این کشور بوجود آید . به عنوان نمونه در حالی که نرخ یک کیلو خیار در گلخانه ها در حدود نیم لیر است، این رقم در میوه فروشی ها حداقل به شش لیرترک عرضه می شود.

نرخ تورم ترکیه در سال 2013 میلادی با انحراف از هدف پنج درصدی و فراتر از تخمین های بانک مرکزی این کشور به مرز هفت و نیم درصد رسید تا بانک مرکزی این کشور نامه عذر خواهی به دولت و ملت ترکیه بنویسد.

در اهداف اقتصاد کلان ترکیه در سال 2014 میلادی، نرخ تورم این کشور پنج درصد تعیین شده و بانک مرکزی ترکیه در آخرین تخمینهای خود در خصوص نرخ تورم با توجه به فرآیند اقتصادی سال گذشته، نرخ تورم این کشور در پایان سال را بیش از 9 درصد اعلام کرده بود.

۹۳/۱۰/۱۶

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">