ترکیه آنلاین

پایگاه اطلاع‌رسانی رویدادهای عمومی و تخصصی ترکیه

ترکیه آنلاین

پایگاه اطلاع‌رسانی رویدادهای عمومی و تخصصی ترکیه

2015 شدیدترین سال جنگ قدرت در ترکیه است

دوشنبه, ۱۵ دی ۱۳۹۳، ۰۳:۰۰ ق.ظ
ترکیه آنلاین: روشن چاکر' روزنامه نگار سرشناس ترکیه گفت: سال 2015 میلادی سال شدیدترین جنگ قدرت در ترکیه خواهد بود.


به گزارش روز شنبه ایرنا از آنکارا، وی در مقاله ای در روزنامه 'خبرترک' این مطلب را عنوان کرد.

وی با اشاره به اینکه جنگ قدرت در ترکیه از سال 2002 میلادی و روی کار آمدن حاکمیت حزب 'عدالت و توسعه' را می توان در سه مرحله ارزیابی کرد نوشت: مرحله نخست بین سالهای 2002 الی 2007 میلادی است و در این مرحله حاکمیت قبلی در ترکیه به رهبری ارتش در مقابل حاکمیت حزب 'عدالت و توسعه' و جماعت گولن به پا خواست .

چاکر با اشاره به اینکه در این سالها حاکمیت حزب 'عدالت و توسعه' از مقابله علنی با ارتش و نیروهای حاکم وقت ترکیه امتناع کرد و راه نزدیکی با اتحادیه اروپا و اصلاحات دمکراتیک را در پیش گرفت افزود: حزب 'عدالت و توسعه' در این دوره بطور آشکار در کنار جماعت گولن نیز جای نگرفت و از همکاری علنی با جماعت گولن خودداری کرد.

چاکر سالهای 2007 الی 2013 میلادی را دومین مرحله جنگ قدرت در طول حاکمیت حزب 'عدالت و توسعه' خواند و افزود: در سال 2007 میلادی ارتش برای ممانعت از ریاست جمهوری 'عبدالله گل' وارد میدان شد و حزب 'عدالت و توسعه' برای مقابله با این مساله راه اتحاد با جماعت گولن را برگزید.

چاکر افزود: اتحاد حزب 'عدالت و توسعه' و جماعت گولن دست در دست یکدیگر قدرت ارتش و حاکمیت قبلی را با طرح دعاوی مختلف در محاکم تحت عناوین براندازی شکستند و خود قدرت یافتند ولی بعد از شکستن قدرت نیروهای حاکم قبلی بر سر قدرت با یکدیگر وارد نبرد شدند و پ.ک.ک از جنگ بین حاکمیت حزب 'عدالت و توسعه' و جماعت گولن بیشترین استفاده را کرد.

چاکر با اشاره به اینکه حرکت سیاسی کرد در نتیجه جنگ قدرت بین حزب 'عدالت و توسعه' و جماعت گولن به صورت یک مخاطب برای دولت ترکیه درآمد نوشت: حاکمیت حزب 'عدالت و توسعه' در این دوره برای اینکه حرکت سیاسی کرد را به صورت متحدی برای خود در مقابل جماعت گولن درآورد اصلاحات در مناطق کردنشین را تحت عناوین مختلف آغاز کرد .

به نوشته چاکر، در اواخر دوره زمانی 2007 الی 2013 ارتش ترکیه از جنگ قدرت در ترکیه کنار رفت و نبرد قدرت در ترکیه بین حزب 'عدالت و توسعه' و جماعت گولن ادامه یافت.

چاکر با اشاره به اینکه سومین مرحله جنگ قدرت در دوران حاکمیت حزب 'عدالت و توسعه' از دسامبر سال 2013 میلادی و متعاقب عملیات فسادمالی و ارتشاء آغاز شد، نوشت: جماعت گولن در عملیات فسادمالی و ارتشاء در 17 و 25 دسامبر سال 2013 میلادی مستقیما شخص 'رجب طیب اردوغان' و تصفییه وی را هدف خود قرار داد ولی در این مساله ناکام ماند. اردوغان در طول یکسال گذشته در دو انتخابات به پیروزی رسید و در اردوغان در این یکسال علاوه بر تصفییه کادرهای منتسب به جماعت گولن در داخل دولت ترکیه ساختار غیردولتی جماعت گولن در رسانه ها، فعالیتهای آموزشی و تجاری را نیز هدف قرار داده است .

چاکر افزود: حرکت سیاسی ترکیه در طول یکسال گذشته بیشترین نفع را از درگیری دولت ترکیه و جماعت گولن برده و علاوه بر آن تهدید داعش علیه کردهای سوریه و عراق را نیز به فرصتی طلایی تبدیل کرده است.

چاکر افزود: در روند فعلی در ترکیه حاکمیت حزب 'عدالت و توسعه' و حرکت سیاسی کرد باقی مانده اند و این دو قدرت در تلاش حل مساله کردی هستند.

وی با اشاره به اینکه اسلامگرایان و کردها که در دهه های گذشته از سوی سیستمهای سیاسی حاکم قبلی مورد قبول نبودند در کنار یکدیگر قرار دارند افزود: در صورت حل مساله کردی این دو نیرو، قدرت را نیز با یکدیگر تقسیم خواهند کرد و این مساله یعنی جایگیری نیروهای اسلامی و کردها در کنار یکدیگر در ترکیه یک وضعیت فوق العاده است و بسیاری در داخل و خارج سعی در خدشه دار کردن این مساله خواهند کرد.

چاکر با اشاره به اینکه بین حرکت سیاسی کرد و حاکمیت حزب 'عدالت و توسعه' دیوار بلندبی اعتمادی و اختلافات عمیق و ریشه ای موجود است افزود: در شرایط معمولی تقسیم قدرت می تواند به بی اعتمادی و اختلافات بین تقسیم کنندگان قدرت پایان دهد ولی نمونه حزب 'عدالت و توسعه' و جماعت گولن نشان می دهد که در برخی موارد تقسیم قدرت می تواند موجب تعمیق اختلافات و افزایش بی اعتمادی بین طرفین تقسیم کننده قدرت شود.

چاکر با اشاره به اینکه جماعت گولن خواستار ورود مجدد به صحنه قدرت در ترکیه است نوشت: حزب 'عدالت و توسعه' به اتحاد مجدد با 'جماعت گولن' علاقه ای نشان نمی دهد و امکان اتحاد 'جماعت گولن' و حرکت سیاسی کرد نیز بسیار اندک است.

وی افزود: احساس جماعت گولن است است که از صحنه سیاسی ترکیه رانده شده است و این گروه با دیگر گروههای ضد اردوغان در حول محور دمکراسی، حقوق و آزادیهای اساسی، دولت قانونمند متحد و در تلاش تشکیل یک جبهه قدرتمند است.

چاکر افزود: سال 2015 میلادی در ترکیه شاهد جنگ قدرتی شدیدتر از سال 2014 میلادی خواهد بود و جبهه های مختلف در این جنگ قدرت شکل خواهند گرفت و پیش بینی اینکه کدام گروهها در کدام صف جای خواهند گرفت نیز بسیار مشکل است.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">