ترکیه آنلاین

پایگاه اطلاع‌رسانی رویدادهای عمومی و تخصصی ترکیه

ترکیه آنلاین

پایگاه اطلاع‌رسانی رویدادهای عمومی و تخصصی ترکیه

مقایسه قیمت سیگار در ایران و ترکیه

دوشنبه, ۱۵ دی ۱۳۹۳، ۰۳:۵۰ ب.ظ
ترکیه آنلاین: موضوع قاچاق سیگار به ویژه از اول سالجاری میلادی که بطور خودکار مالیات سیگار و بسیاری دیگری از کالا و خدمات افزایش یافته، جاذبه دیگری برای قاچاق سیگار در این کشور ایجاد کرده است.


İşte yeni sigara fiyatları


'بندوی پالان دوکن' رییس 'کنفدراسیون اصناف و کسبه ترکیه' موسوم به (TESK) در گفت و گو با خبرنگاران مدعی شد که افزایش شدید مالیاتها و عوارض دریافتی از سیگار یکی از عوامل مهم گرایش به قاچاق این کالاها است .

او ادعا کرد که سیگار قاچاق عموما از طریق ایران و عراق وارد ترکیه می شود.

وی با اشاره به اینکه هم اکنون از هر پنج بسته سیگار یک بسته در ترکیه بطور قاچاق فروخته می شود، گفت: با افزایش مالیاتها در سالجاری می توان پیش بینی کرد که این رقم به نسبت چهار به یک کند که این، هم سلامت مردم را تهدید کرده و هم دولت از درآمد مالیاتی هنگفتی محروم می ماند.

در روزهای آغازین سال نو میلادی در خرده فروشی های ترکیه سیگارهایی فروخته می شود که در این کشور صرفا برای بازار ایران تولید شده و دارای مهر ساخت ترکیه است . قاچاقچیان این سیگارها را که با ارز دولتی و بطور رسمی به بازار ایران وارد شده، دوباره به ترکیه قاچاق کرده و این سیگار را در دستفروشی ها به راحتی به فروش می رسانند. مصرف کنندگان نیز با لحاظ اینکه این سیگارها ساخت ترکیه است، با اطمینان خاطر آن را خریداری می کنند.

مسوول یک شرکت تولید کننده سیگار در ترکیه که خواسته نامش فاش نشود، در گفت وگو با شبکه خبری'ان.تی.وی' در خصوص بازگشت سیگارهای صادراتی ترکیه به ایران به بازار این کشور گفت: قاچاق سیگار در ترکیه همانند سایر بخش ها تولید کننده داخلی را نیز تحت تاثیر قرار می دهد.

او افزود: بهای سیگارهایی که از ایران وارد ترکیه می شوند، به رغم اینکه مالیاتهای لازم برای عرضه به بازار ایران به آن تعلق گرفته، بازهم نسبت به قیمتهای جاری در ترکیه پایین است و این مشوقی برای قاچاقچیان شده است.

سیگارهایی که در ایران در حدود 1.5 دلار ( 3.5 لیرترک) فروخته می شوند، در ترکیه به 10 لیرترک به دست مصرف کننده می رسد، بنابر این قاچاق این کالا سود سرشاری به قاچاقچیان می رساند.

در روزهای اخیر علاوه بر انتشار اخباری متعدد از کشف و ضبط سیگارهایی که توسط اسب و قاطر به ترکیه حمل شده اند، اخباری نیز درباره کشف سیگار از کامیون هایی که بین دو کشور تردد می کنند، در رسانه های ترکیه منتشر شده است.

یکی از مراکز عمده عرضه سیگار قاچاق در ترکیه، شهر استانبول است که با جمعیتی بیش از 14 میلیون نفر، بزرگترین شهر این کشور است. سیگارهای قاچاق به ویژه در ساعات پایانی روز در ایستگاههای اتوبوس و مترو عرضه می شود. این درحالی است که وزارت دارایی، پلیس مبارزه با قاچاق و ماموران شهرداریهای ترکیه تهمیدات نسبتا جدی برای مبارزه با دستفروشی و قاچاق سیگار در ترکیه اعمال می کنند.

در محله های دور افتاده و شهرهای حاشیه مرزی نیز برخی از بقالی ها نیز از این نوع سیگارها عرضه می کنند.

موضوع قاچاق سیگار در ترکیه اخیرا در گزارش تحقیقی مفصلی که توسط کمیته ملی سلامت ترکیه منتشر شده، مورد بررسی قرار گرفته است . در این گزارش برخلاف ادعای شرکتهای تولید کننده سیگار، آمده است: استناد تولید کنندگان به اینکه افزایش مالیات سیگار موجب تشویق قاچاق می شود، صحت ندارد و در واقع تولید کنندگان بزرگ سیگار در جهان از قاچاق سیگار سود هم می برند.

بخش عمده تولید سیگار در ترکیه در انحصار سرمایه گذاران خارجی مانند شرکت 'فیلیپ موریس' تولید کننده سیگار 'مالبرو' قرار دارد. ترکیه یکی از تولید کنندگان عمده توتون است و این شرکتهای چندملیتی سیگار را به سرمایه گذاری در این کشور سوق داده است.

ناظران آگاه در آنکارا با اشاره به اینکه موضوع قاچاق سیگار یکی از نگرانیها در مرزهای ایران و ترکیه است، بر لزوم تدوین یک برنامه منسجم و هماهنگ با همه نهادهای زیربط امنیتی و اداری جهت مبارزه با قاچاق سیگار تاکید دارند.

۹۳/۱۰/۱۵

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">