ترکیه آنلاین

پایگاه اطلاع‌رسانی رویدادهای عمومی و تخصصی ترکیه

ترکیه آنلاین

پایگاه اطلاع‌رسانی رویدادهای عمومی و تخصصی ترکیه

ترکیه آنلاین: حجم بدهی های خارجی ترکیه در سه ماهه سوم سال 2014 میلادی به 396.8 میلیارد دلار رسید.


به گزارش ایرنا، سازمان خزانه داری ترکیه روز چهارشنبه در تارنمای رسمی خود داده های مربوط به بدهی خارجی این کشور منتهی به سه ماهه سوم سال 2014 میلادی را منتشر کرد.

بر اساس این داده ها ترکیه در مجموع نزدیک به 400 میلیارد دلار بدهی خارجی دارد که 118.6 میلیارد دلار از این رقم بدهی های دولتی و 270.2 میلیارد دلار آن نیز بدهی های بخش خصوصی است.

دولت ترکیه همچنین 422 میلیارد لیرترک معادل تقریبی 180 میلیارد دلار نیز بدهی داخلی دارد.

با توجه به پائین بودن سطح پس اندازها در این کشور (در حدود 12 درصد )، این کشور برای حرکت چرخ های اقتصاد خود مجبور به رویکرد به منابع مالی خارجی است. بخش عمده نیاز مالی ترکیه نیز از طریق استقراض خارجی تامین می شود و دولت برای جذب سرمایه کوتاه مدت خارجی الزاما شرایط بازار داخلی را برای ورود این سرمایه که در ترکیه به «پول داغ» اشتهار دارد، فراهم می کند. مهمترین ابزار دولت اعطای بهره بالا و معاف کردن سرمایه گذاران خارجی در خرید اوراق قرضه و بهادار دولتی از پرداخت مالیات می باشد.

دولت آنکارا تلاش دارد در برنامه میان مدت اقتصادی نسبت پس اندازهای داخلی بر تولید ناخالص داخلی را به 25 درصد برساند.

ماه گذشته موسسه بین المللی رتبه بندی اعتبار وامی کشورها (فیچ) ضمن هشدار نسبت به رشد سرسام آور بدهی خارجی بخش خصوصی ترکیه به ویژه بانک های این کشور، ادامه این فرآیند را موجب افزایش وضعیت شکنندگی در اقتصاد ترکیه دانست.

بدهی خارجی بانک های ترکیه از سال 2008 تا سال 2014 میلادی با رشد سه برابری به 164 میلیارد دلار رسیده است.

حجم بدهی های کوتاه مدت بانک های خصوصی ترکیه در حدود 71 میلیارد دلار می باشد؛در واقع می توان گفت این بانک ها در کمتر از یک سال مجبور به پرداخت 71 میلیارد دلار از منابع خود و یا استقراض جدید می باشند.

۹۳/۱۰/۱۳

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">