ترکیه آنلاین

پایگاه اطلاع‌رسانی رویدادهای عمومی و تخصصی ترکیه

ترکیه آنلاین

پایگاه اطلاع‌رسانی رویدادهای عمومی و تخصصی ترکیه

ترکیه آنلاین: 'رجب طیب اردوغان' رئیس جمهور ترکیه روز دوشنبه در آنکارا در واکنش به مخالفت ها با آموزش عثمانی در مدارس ترکیه گفت: چه بخواهند و چه نخواهند ما عثمانی را که همان زبان ترکی قدیمی است در مدارس متوسطه آموزش خواهیم داد.


به گزارش ایرنا، اردوغان در سخنان مبسوطی در پنجمین نشست شورای دین که به ابتکار سازمان امور دیانت ترکیه در آنکارا شروع به کار کرد، گفت که وی به عنوان رئیس جمهوری وظیفه دارد به تمامی کسانی که می خواهند به موضوعات دینی بپردازند، جرات و جسارت بدهد.

اردوغان تصریح کرد: کسانی هستند که از آموزش عثمانی به جوانان این مرز و بوم ناراحت هستند. در واقع این همان ترکی اصل است که هیچگاه کهنه نمی شود. زبان ترکیه است. زیان خارجی نیست. ما با آموزش آن، واقعیات را خواهیم آموخت. می گویند که یادگیری عثمانی به چه درد جوانان ما خواهد خورد. سرلوحه قبرها را خواهیم خواند. غافل از اینکه در آن سر لوحه ها، تاریخ و تمدن این کشور خوابیده است. آیا جهالتی از این بزرگ تر که نتوانیم آنچه در سر لوحه اجدادمان نوشته شده است، بخوانیم.

رئیس جمهور ترکیه با اشاره به اینکه محافلی در ترکیه مخالف آموزش و تعلیم عثمانی هستند، گفت: این خطر بزرگی است و آن ها چه بخواهند و چه نخواهند، ما این را به جوانان مان آموزش خواهیم داد.

او با تاکید بر اینکه مدام اسلام هراسی در جامعه تزریق می شود، گفت: به باور کسانی که اسلام هراسی دارند، ریشه عقب ماندگی در علم و فناوری، دین است. متاسفانه در ترکیه برخی به جز علم و عقل چیز دیگری را نشناخته اند. تلاش کرده اند که نشان دهند دینی داریم که علم را رد می کند. دینی داریم که عقل را رد می کند.

اردوغان افزود: آن ها پوشش اسلامی را منع کردند. آموزش دینی را منع کردند. حتی قرائت اذان به اصل آن را منع کردند. کسانی هم که از حقوق دیندارها حمایت می کردند به عنوان مرتجع و استثمارکنندگان دین هدف تهمت ها قرار گرفته اند.

اردوغان ادامه داد: اساتید دینی ساختگی سعی کرده اند جامعه ترکیه را مسموم سازند. متاسفانه چنین افرادی مورد حمایت قرار گرفته اند. آن دسته از به اصطلاح علمای دینی که خودرا در داخل قالب های محدود ایدئولوژی رسمی جای داده اند، مورد تشویق و حمایت دولت قرار گرفته و در زیر کسوت و پوشش عالم دینی سعی کرده اند دین را از اصل خود دور کنند و منحرف سازند.

رئیس جمهوری ترکیه با تاکید بر اینکه اصلاحات 12 سال گذشته زمینه را برای بازگشت اعتماد به نفس مردم ترکیه فراهم کرده است، گفت: اگر امروزه ما هدف محافلی در داخل و خارج ترکیه قرار گرفته ایم، ناشی از این است که سووالهایی را می پرسیم که 200 سال است، پرسیده نشده است.

او با اشاره به اینکه علم در خدمت سیاست نمی تواند باشد و سیاست باید در خدمت علم باشد، گفت: متاسفانه در دنیای اسلام وحدت کلمه و همبستگی وجود ندارد و ما باید این را تحقق بخشیم. اردوغان گفت که ترکیه در این راه می تواند پیشتاز و پیشقدم باشد.

مخالفان اردوغان و حزب عدالت و توسعه می گویند، این حزب که در نیمه نخست اقتدار خود ادعای اجرای سیاست لیبرال محافظه کار را داشت، با به دست گرفتن اهرم های اصلی حکومت به آرامی در راه احیای نوعی نئو عثمانی گری حرکت می کند.

موضوع تدریس و آموزش عثمانی در مدارس ترکیه اخیرا در نشست شورای آموزش ترکیه مطرح شد که بویژه انتقاد تند جناح طرفدار اندیشه آتاترک و رژیم لائیک را به همراه داشت.

در اوایل جمهوری لائیک ترکیه با گذر به حروف لاتین که از آن به عنوان 'انقلاب حرف' در ترکیه یاد می شود، زبان ترکیه که تا آن موقع با حروف فارسی و عربی نوشته می شد، به لاتین تبدیل و اصلاحات در زبان ترکیه داده شد. آموزش به شیوه جدید موجب قطع ارتباط نسل کنونی با گذشته مکتوب خود شده که بیشتر در دوره عثمانی و سلجوقیان متمرکز شده است.


نظرات  (۲)

اگه این کار عملی بشه ترکها خوشنویسی ایران رو هم به نام خودشون می زنن و سران فرهنگی کشور ما هیچ کاری نمی کنند, راستی میدونستین کشور اذربایجان شب یلدای ایرانی رو به نام خودش ثبت کرده, این کار یه خوبی هم داره , اینکه تبار ایرانی خودشون رو ثابت می کنند.
ژاله خانم بهترین خطاطان ثلث، اساتید ترک هستن. از میرعلی تبریزی که مبدع خط نستعلیق بوده گرفته تا حسن هریسی که جزو بهترین خطاطان نسخ نویس بود.
راستی می دونستی یلدا (ܝܠܕܐ) کلمه ای سریانی به معنای تولده و ربطی به ایران نداره؟!
تبار ایرانی؟!!! :) جالبه.

ارسال نظر

کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">