ترکیه آنلاین

پایگاه اطلاع‌رسانی رویدادهای عمومی و تخصصی ترکیه

ترکیه آنلاین

پایگاه اطلاع‌رسانی رویدادهای عمومی و تخصصی ترکیه

نقشه شوم تجار ترکیه برای بازار کیوی ایران

شنبه, ۱۵ آذر ۱۳۹۳، ۱۱:۱۵ ب.ظ
ترکیه آنلاین:  نماینده مردم تالش، رضوانشهر و ماسال مجلس ،گفت: درحالی که 99 درصد کیوی تالش به خاطر کیفیت بسیاربالا صادرمی شد امروز با توطئه تجارترکیه ای محصولات تولیدی روی دست باغداران مانده و باعث ضرر و زیان آنها شده است.


محمود شکری در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری خانه ملت با یادآوری اینکه تالش قطب کیوی در استان گیلان است، گفت: کیوی تالش از نظر کیفیت بسیارعالی و مورد استقبال کشورهای اروپایی قرار داشت به طوریکه 99 درصد محصولات تولید شده به این کشورها صادر می شد.

نماینده مردم تالش، رضوانشهر و ماسال در مجلس شورای اسلامی افزود: زمانی که موضوع تحریم روسیه  مطرح شد بخش اعظم کیوی ایران را روسیه خریداری می کرد و از آنجایی که ارزش پول روسیه نسبت به دلار بسیار کاهش یافته دیگر تجار و صادرکنندگان که به دنبال منافع خود هستند،  نسبت به خریداری و صادرات این روند اقدام نکرده و این وضعیت  باعث ضرر و زیان باغداران شد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس تصریح کرد: علاوه بر این  گروهی از تجار وصادرکنندگان ترکیه با همدستی گروهی از افراد و تجار سودجوی داخلی،  قبل از اینکه کیوی تالش به حد نساب رسیده شود ، این محصول را زودرس خریداری و در کشور خود انبارکردند، و بعد از اینکه کیویها فاسد شد این محصول بدون کیفیت به عنوان تولید ایران به اروپا بردند و بر این اساس کیوی ایرانی را بدنام کردند تا محصول خودشان به فروش رسد.

وی ادامه داد:  در حال حاضر با توطئه ترکیه ای ها کیوی ایران راحتی به قیمت کمتر از یک دلارهم نمی خرند در حالی که کیوی ترکیه که کیفیت کیوی ایران را ندارد با قیمت   6 یورو به فروش می رسد که  این یک خیانت است و البته برخی مافیاهای داخلی هم با تجار ترکیه همدست بوده و با آنها هکاری کردند.

شکری گفت: تجار و صادرکنندگان ترکیه به خاطر اینکه قیمت محصول خود را بالا ببرند کیوی ایران را بدنام کردند و با این کارشان به باغداران ایرانی ضربه بزرگی زدند البته ما همیشه از داخل هم عده ای افراد سودجو و مافیا ضربه خوردیم و آنها مستقیم نمی توانند به ماضربه بزنند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با یادآوری اینکه در مجلس نسبت به این موضوع به وزیرجهادکشاورزی تذکر داده ایم، افزود: پیشنهاد ما این است که دولت نسبت به خریداری کیوی روی دست مانده باغداران اقدام کند.

نماینده مردم تالش، رضوانشهر و ماسال در مجلس تصریح کرد: دولت به هرحال برای شب عید چند هزارتن کیوی وارد می کند پس چه بهتر که در حال حاضرمحصولی را که روی دست باغداران مانده را خریداری کند چرا که اگر دولت برای خرید کیوی ورود کند باقی مسائل در سطح بین المللی هم قابل مرتفع می شود.


۹۳/۰۹/۱۵

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">