ترکیه آنلاین

پایگاه اطلاع‌رسانی رویدادهای عمومی و تخصصی ترکیه

ترکیه آنلاین

پایگاه اطلاع‌رسانی رویدادهای عمومی و تخصصی ترکیه

ترکیه آنلاین: در پی تخلف ترکیه از مفاد توافق صورت گرفته در بخش حمل و نقل جاده ای میان ایران و ترکیه و اقدام یک جانبه این کشور مبنی بر دریافت عوارض غیرقانونی از کامیونداران ایرانی، جمهوری اسلامی ایران نیز قرار است از دهم آذرماه سال جاری مخازن سوخت تمام کامیونهای ترانزیت ترکیه در ایران را پلمپ کند.


به گزارش ایرنا، بررسی عملکرد ترکیه در سال های گذشته نشان می دهد این کشور همواره به کشورهای همسایه خود به منبعی برای کسب درآمدهای ارزی بیشتر نگاه کرده و در همین ارتباط از سال ها پیش درصدد بهره مندی کامیوندارانش از سوخت ارزانقیمت در ایران است تا این قشر ضمن کاهش بیشتر هزینه های حمل و نقل خود به جمهوری های آسیای میانه، از این طریق درآمد بیشتری عاید رانندگان و صاحبان کالای خود کند.

در حالی که دولت ترکیه از دیرباز به دنبال تامین گازوییل ارزان از ایران برای رانندگان خود است، رانندگان ایرانی برای عبور از خاک این کشور و خرید هر لیتر گازوییل باید شش هزار و 500 تومان هزینه کنند و در مقابل رانندگان ترک بابت سوختگیری در ایران به ازای پیمایش هر 100 کیلومتر در خاک ایران معادل 25 یورو مابه التفاوت پرداخت می کردند.

درخواست غیرمنطقی ترکیه از ایران مبنی بر استفاده رانندگان این کشور از سوخت ارزان قیمت همواره در نشست های مربوط به حمل و نقل دو کشور مورد تاکید قرار گرفته اما هیچوقت مقامات کشورمان با این درخواست غیراصولی دولت ترکیه موافقت نکرده اند.

در سال 73 پس از اینکه موافقتنامه حمل و نقل ایران و ترکیه به امضا رسید، دو کشور توافق کردند از تردد کامیونهای ایرانی در ترکیه و کامیون های ترک در خاک ایرانی مبلغی به عنوان عوارض دریافت نشود.

در این موافقتنامه جمهوری اسلامی ایران مجاز شد برای دریافت مابه التفاوت قیمت گازوییل در ایران و ترکیه مبلغی به عنوان مابه التفاوت سوخت از رانندگان ترکیه دریافت کند و مقرر شد رانندگان ترکیه نیز در ازای مجوز سوختگیری در ایران، بابت هر پیمایش 100 کیلومتری در داخل خاک ایران 25 یورو به کشورمان پرداخت کنند.

این روال از سالهای گذشته بین دو کشور براساس این موافقتنامه عملی شد تا اینکه دولت ترکیه بدون اطلاع ایران از 18 مهر ماه سال جاری بابت هر 100 کیلومتر پیمایش در داخل خاک ترکیه دریافت 25 یورو را برای کامیونهای ایرانی وضع کرد و بلافاصله آن را به مورد اجرا گذاشت.

با این اقدام ترکیه، رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای در نشست خبری خود با خبرنگاران گفت: ترکیه در یک اقدام غیرمنطقی و برخلاف موافقتنامه حمل و نقل جاده ای دو کشور، عوارض عبوری کامیون های ایرانی از داخل این کشور را طی 48 ساعت دو بار افزایش داده است.

داود کشاورزیان افزود: طرف ترکیه برای نخستین بار روز جمعه 18 مهرماه 25 یورو از کامیون های ایرانی بابت عوارض عبور دریافت کرد که ایران نیز در یک اقدام متقابل اکنون 25 یورو از کامیون های ترکیه عوارض دریافت می کند.

به گفته وی، دولت ترکیه بار دیگر از ساعت 14(روز شنبه 19 مهرماه) عوارض دریافتی خود را از کامیون های ایرانی به 50 یورو افزایش داد، این در حالی است که جمهوری اسلامی ایران در راستای توسعه مناسبات دو جانبه از افزایش عوارض دوم خودداری اما از طریق وزارت امور خارجه کشورمان مراتب اعتراض خود را به مقامات ترکیه ای اعلام کرده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: طبق موافقتنامه دو کشور چون قیمت سوخت در ایران به مراتب ارزان تر از ترکیه است، طبق توافقی که با طرف ترک صورت گرفته، جمهوری اسلامی ایران بابت هر 100 کیلومتر پیمایش کامیون های ایرانی از رانندگان ترکیه در داخل خاک ایران 25 یورو دریافت می کند.

وی تصریح کرد: هم اکنون جمهوری اسلامی ایران بابت تردد کامیون های ترکیه در داخل کشورمان از محل مابه التفاوت سوخت 25 یورو و از محل عوارض عبوری 25 یورو دیگر اخذ در حالی که ترکیه بدون داشتن مابه التفاوت نرخ سوخت هم اکنون از هر کامیون ایرانی 50 یورو عوارض دریافت می کند.

رئیس سازمان راهداری و حمل ونقل جاده ای افزود: در حالی که ما باید در یک اقدام متقابل به مثل میزان عوارض خود را به ازای هر کامیون و بابت مابه التفاوت سوخت و عوارض عبوری به 75 یورو افزایش می دادیم، اما اکنون از عبور کامیون های ترک از خاک ایران تنها 50 یورو دریافت می شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: هم اکنون کامیون های ایرانی در داخل ترکیه بابت هر لیتر گازوئیل 1.6 یورو پرداخت می کنند در حالی که کامیون های ترکیه در خاک ایران به ازای هر لیتر گازوئیل تنها 92 سنت می پردازند.

وی تصریح کرد: طرف ترکیه ای اعلام کرده کامیون های ترک که از داخل خاک ایران عبور می کنند مخزن سوخت آنها پلمپ شود و با اجرای اقدامات مورد نیاز درصدد هستیم عملیات پلمپ کامیونهای ترکیه را در ایران آغاز کنیم.

پس از گذشت دو ماه از برقراری اخذ عوارض غیرقانونی از رانندگان ایرانی توسط دولت ترکیه قرار است عملیات اجرای پلمپ مخازن سوخت کامیونهای ترکیه در مبادی ورودی کشور از دهم آذرماه سال جاری آغاز شود به طوری که از این پس رانندگان ترک حق سوختگیری در ایران را نخواهند داشت.

ترکیه توانسته با فروپاشی اتحاد جماهیر شوری سابق بسیاری از صنایع غذایی، پوشاک، کیف و کفش، مصالح ساختمانی و صنعتی بسیاری از کشورهای آسیای میانه را در اختیار بگیرد به طوری که سالانه بیش از 65 هزار کامیون ترکیه این کالاها را از طریق خاک ایران به کشورهای حاشیه خزر و آسیای میانه منتقل می کنند.

در پی بروز مشکلات متعدد برای کامیونداران ایرانی، رئیس اتحادیه حمل و نقل بین المللی ترکیه مدعی شده برای یافتن مسیر جایگزین ایران با مقامات ترکمنستانی و جمهوری آذربایجانی مذاکره کرده که در نهایت موفق شدیم از مسیر جمهوری آذربایجان - دریای خزر - ترکمنستان برای ارسال کالاهای ترکیه به آسیای مرکزی استفاده شود.

فاتح شنر اعلام کرد: ما به عنوان شرکت های حمل و نقل ترکیه متاسفانه با یک وضعیت ناعادلانه در ارتباط با ایران مواجه هستیم، ما تعرفه های سوخت بالاتری را پرداخت می کنیم، زیرا سوخت در ترکیه گرانتر از ایران است و ما این اختلاف قیمت را به ایران پرداخت می کنیم و این سبب می شود که شرایط برای کامیون های ایرانی بهتر از کامیون های ترک باشد زیرا آنها هزینه حمل و نقل کمتری را از مشتریان احتمالی خود در منطقه درخواست می کنند.

این مقام ترکیه افزود: کامیون های ترک در 10 سال گذشته، از بابت اختلاف قیمت سوخت بین دو کشور بیش از یک میلیارد دلار به دولت ایران پرداخت کرده اند و براساس برآوردهای ما این رقم در یک دهه آینده به 2.5 میلیارد دلار افزایش خواهد یافت.

به گفته مسئولان، در حال حاضر مقدمات کار پلمپ مخازن سوخت کامیونهای ترکیه در ایران فراهم شده و قرار است با هماهنگی های لازم با دیگر نهادهای مرتبط از جمله گمرک، نیروی انتظامی، شرکت نفت و استانداری ها از روز دهم آذر ماه سال جاری مخازن سوخت کامیونهای ترکیه پلمپ شود.

یادآور می شود، براساس موافقتنامه حمل و نقل ایران و ترکیه از آنجا که قیمت گازوییل در ترکیه بسیار گرانتر از ایران است، لذا طی سالهای گذشته جمهوری اسلامی ایران به ازای هر 100 کیلومتر پیمایش 25 یورو بابت مابه التفاوت سوخت از رانندگان ترکیه دریافت می کرد تا کامیونداران این کشور بتوانند در داخل خاک ایران سوختگیری کنند، اما با توجه به اینکه ترکیه از نیمه دوم مهر ماه سال جاری پرداخت عوارض 50 یورویی را برای کامیونهای ایرانی برقرار کرد، ایران نیز در یک اقدام متقابل عوارض 50 یورویی بابت مابه التفاوت سوخت و عوارض تردد برای کامیونهای ترکیه وضع کرد و قرار است از دهم آذرماه سال جاری هیچ کامیون ترکیه حق سوختگیری در ایران را نداشته باشد.

۹۳/۰۹/۱۰

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">