ترکیه آنلاین

پایگاه اطلاع‌رسانی رویدادهای عمومی و تخصصی ترکیه

ترکیه آنلاین

پایگاه اطلاع‌رسانی رویدادهای عمومی و تخصصی ترکیه

ترکیه آنلاین: رفعت حصارجیکلی اوغلو' رئیس اتحادیه اتاقها و بورس های ترکیه به عنوان بزرگترین وموثرترین نهادمدنی این کشور، روز سه شنبه در انتقادی غیرمنتظره از حزب حاکم عدالت و توسعه تاکید کرد: اقتصاد ترکیه شش سال است درجا می زند و کشور باید خود را از این گردونه خارج سازد.


به گزارش ایرنا، وی این مطلب را در مراسم گشایش ساختمان جدید اتاق صنایع و بازرگانی استان مانیسا واقع در شمال غرب ترکیه عنوان کرد.

تارنمای خبری تحلیلی 'روتاخبر' از مانیسا گزارش داد، حصارجیکلی اوغلو تاکید کرد: ترکیه برای برون رفت از این رکود باید مشعل اصلاحات اقتصادی دوباره شعله ور شود.

وی گفت: اقتصاد ترکیه تا سال 2002 میلادی ترکیه در دام برخی تنگناها قرارداده شده بود که این تنگناها شکسته شد و درآمد سرانه در این کشور از چهار هزار دلار به حدود 10 هزار دلار افزایش یافت. ولی متاسفانه در شش سال اخیر اقتصاد ترکیه درجا می زند.

حصارجیکلی اوغلو با ادعای اینکه ترکیه در شش سال اخیر اصلاحات اقتصادی را رها کرده و فرهنگ حرکت باهم را کنار گذاشته است، گفت: اگر دوباره به روحیه شش سال قبل بازگشته شود، ترکیه می تواند در ظرف کمتر از یک دهه درآمد سرانه خودرا به 25 هزار دلار برساند.

او با اشاره به اینکه نرخ رشد اقتصادی ترکیه همواره در طول جمهوری ترکیه بطور میانگین در حدود پنج درصد بوده است، گفت: در دو سه سال اخیر نرخ رشد اقتصادی ترکیه به حدود سه و چهار درصد افت کرده است.

رئیس این نهاد مدنی که بیش از 300 اتاق و بورس ترکیه را تحت پوشش خود دارد افزود: ترکیه بدون دست یابی به نرخ رشد اقتصادی هفت درصدی نمی تواند خودرا از چرخه فعلی رهایی داده و به هدف کلان که قرار گرفتن در ردیف 10 قدرت بزرگ اقتصادی جهان است، دست یابد.

حصارجیکلی اوغلو با تاکید بر اینکه ترکیه باید به پویایی حرکت سالهای 2009 – 2002 میلادی بازگردد، ساختار فعلی اقتصاد ترکیه که 65 درصد تولید ناخالص داخلی آن را بخش خدمات و فقط 25 درصد آن را بخش صنعت تامین می کند، انتقاد کرد و گفت: بایستی سهم صنعت در تولید ناخالص داخلی ترکیه افزایش داده شود.

این نماینده بزرگترین نهاد بخش خصوصی ترکیه فشارهای مالی بر نیروی کار و اشتغال زایی در اقتصاد ترکیه را قابل توجه ارزیابی کرد و گفت: بیش از 55 درصد پولی که از جیب کارفرما به عنوان حقوق کارکنان خارج می شود، به دست کارگر نمی رسد و این ناشی از بالا بودن هزینه استخدام در ترکیه است و ترکیه باید این وضعیت را اصلاح و به حد رقابت مطلوب با رقبای خود برساند.

وی گفت: وضعیت فعلی اشتغال زایی در واحدهای اقتصادی و تجاری کشور را به طور منفی تحت تاثیر قرارداده و فعالان اقتصادی را به اقتصاد زیرزمینی سوق می دهد. این درحالی است که ترکیه همه ساله باید حداقل 700 هزار نفر را در نیروی کار خود جذب کند.

حصارجیکلی اوغلو از شخصیتهای پرنفوذ و سرمایه داران بزرگ ترکیه است که از حامیان بزرگ دولت آنکارا در نیمه نخست اقتدار حزب حاکم عدالت و توسعه بود ولی در سالهای اخیر به طور ملموسی از دولت آنکارا فاصله گرفته است.

این اولین باری است که وی نزد افکار عمومی آشکارا از عملکرد حزب حاکم عدالت و توسعه انتقاد می کند.

۹۳/۰۹/۰۵

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">