ترکیه آنلاین

پایگاه اطلاع‌رسانی رویدادهای عمومی و تخصصی ترکیه

ترکیه آنلاین

پایگاه اطلاع‌رسانی رویدادهای عمومی و تخصصی ترکیه

'عمر چلیک' وزیر فرهنگ و گردشگری ترکیه گفت: برای ثبت جهانی نان لواش در فهرست میراث فرهنگی یونسکو با جمهوری آذربایجان همکاری می کنند. این در حالی است که پیشتر ارمنستان در این خصوص اقدام کرده است.



به گزارش ایرنا، چلیک این مطلب را در مراسم گشایش هفته فرهنگی ترکیه در باکو عنوان کرده است.

شبکه خبر 'ان.تی.وی' گزارش داد، وی که به همراه ابوالفضل گارایف وزیر فرهنگ جمهوری آذربایجان در این مراسم شرکت کرده بود، با اشاره به تاریخ مشترک دو کشور گفت: ترکیه و جمهوری آذربایجان پروژه های مهم فرهنگی به اجرا می گذارند که همکاری در ثبت میرات فرهنگی میراث مشترک دو کشور از جمله این پروژه ها است.

چلیک با ادعای این که نان لواش، کوراوغلو، راه ابریشم و دده کورکوت از میراث فرهنگی مشترک دو کشور هستند، گفت: تصمیم داریم با پروژه های مشترک، برای قرار گرفتن در فهرست مواریث ناملموس فرهنگی یونسکو همکاری کنیم.

وی گفت: کمیته مشترکی در این زمینه تشکیل خواهد شد و معاونان وزرای فرهنگ ترکیه و جمهوری آذربایجان، هر شش ماه یکبار و وزرای فرهنگ نیر هر سال یک بار گردهم آمده و فرایند همکاری را بررسی خواهند کرد.

وی گفت: در زمینه احیای تاریخ راه ابریشم و دده کورکوت پروژه های مشترکی را تولید خواهند کرد.

موضوع ثبت نان لواش در یونسکو در حالی مطرح می شود که پیشتر بازی چوگان و نیز ساز تار به عنوان میراث فرهنگی ایرانیان به نام جمهوری آذربایجان و کشورهای دیگر در سازمان علمی آموزشی یونسکو به ثبت رسیده است.

ارمنستان نیز پیشتر نان لواش را به نام خود در سازمان یونسکو ثبت کرده است.

سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ایران پس از این اقدام ارمنستان اعلام کرد که نان لواش میراث مشترک است و هرگز حق کشورمان برای ثبت این میراث به نام ارمنستان، سلب نمی شود.

اکنون قهوه خانه به نام ترکیه در شرف ثبت جهانی در سازمان یونسکو است، درحالی که نخستین قهوه ‏خانه‏ ها در ایران دوره صفویان، و به احتمال زیاد در زمان سلطنت شاه طهماسب (930 - 984 ه .ق ) در شهر قزوین پدید آمد و بعد در زمان شاه عباس اول (996- 984 ه .ق ) در شهر اصفهان توسعه یافت.

'تار' نیز از میراث ایرانیان بوده که جمهوری آذربایجان تلاش کرد آن را به نام خود ثبت کند.


۹۳/۰۹/۰۳

نظرات  (۲)

َشما خودتون میگید: "نخستین قهوه ‏خانه‏ ها در ایران دوره صفویان، و به احتمال زیاد در زمان سلطنت شاه طهماسب (930 - 984 ه .ق ) در شهر قزوین پدید آمد"
خوب گیریم که گفته شما درست باشه بازم نمیتونید ادعا کنید که این میراث متعلق ترک ها نیست چون اگه دقت کرده باشید هم شهر قزوین شهر ترک نشینه هم حکومت شاه طهماسب حکومت ترک آذربایجانی هستش. پس ناراحتی شما از این قضیه کاملا بیجاست بهتره برید میراث های اصیل خودتون رو کشف کنید و به ثبت برسونید
سلسله صفوی یک حکومت ایرانی است , لطفا نسبت ترکی بهش ندین حالا خوبه که ترکیه سعی داره با جعل میراث ایرانی برای خودظ نام و اوازه ای بدست بیاره,مردم اذربایجان ایران ترک نیستن ,اذری, هستن نمی دونستی بدون, کشور اذربایجان با این کارها تنها تبار ایرانی خودش رو ثابت می کنه.

ارسال نظر

کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">