ترکیه آنلاین

پایگاه اطلاع‌رسانی رویدادهای عمومی و تخصصی ترکیه

ترکیه آنلاین

پایگاه اطلاع‌رسانی رویدادهای عمومی و تخصصی ترکیه

نرخ بیکاری در ترکیه دو رقمی شد

سه شنبه, ۲۷ آبان ۱۳۹۳، ۰۱:۰۰ ق.ظ
ترکیه آنلاین: نرخ بیکاری در ترکیه بر اساس اعلام موسسه آمار دولتی این کشور در ماه اوت (مرداد و شهریور) به 1/10 (10 و یک درصد) رسیده است .



به گزارش ایرنا، مرکز آمار ترکیه روز دوشنبه آخرین برآوردهای اقتصادی این کشور را اعلام کرد و در آن به افزایش نرخ بیکاری در ترکیه اذعان داشت .

نرخ بیکاری در ترکیه پس از رسیدن به 8.8 درصد در ماه مه ( اردیبهشت / خرداد) که پایین ترین میزان در 10 ماه پیش از آن بود، در ماه های ژوئن (خرداد/تیر) همسو با کاهش سرعت رشد اقتصادی این کشور سیر صعودی گرفت و در ماه اوت سالجاری به 10.1 درصد رسید.

بیکاری به عنوان یکی از عمده ترین مشکلات اقتصاد ترکیه همچنان 'ساختاری شکننده' دارد و شیوه مدیریت آن دغدغه ای جدی برای مدیران اقتصادی این کشور است.

موسسه آمار دولتی ترکیه طبق تقویم اعلام منظم داده های مربوط به تحولات اقتصادی این کشور، نرخ بیکاری این کشور در ماه اوت (مرداد / شهریور) سال 2014 میلادی را اعلام کرد.

در این ماه نرخ بیکاری عمومی 10.1 درصد محاسبه شده که در مردان 9.1 درصد و در بانوان 13.0 درصد بوده است.

در ماه اوت نرخ بیکاری ترکیه در بخش خارج از کشاورزی 12.4 درصد محاسبه شده که این نرخ در مردان 10.2 درصد و در بانوان 18.3 درصد اعلام شده است.

موسسه آمار دولتی ترکیه با عاری سازی تاثیرات موسمی، نرخ بیکاری این کشور را نیز محاسبه می کند که بر اساس آن این نرخ در ماه اوت به 10.1 درصد رسید. این بالاترین رقم بیکاری در ترکیه از ژانویه 2011 میلادی تاکنون است.

در این میان نسبت بیکاری در بین جوانان ( 24-15 سال) 18.9 درصد است که این نسبت در بین مردان 17.1 درصد و در بانوان 22.4 درصد است.

کارشناسان با اشاره به افت نرخ تولید در ترکیه می گویند که افت نرخ رشد اقتصادی در سه ماهه دوم و سوم سالجاری میلادی به زیر سه درصد، نرخ بیکاری را دو رقمی کرده است.

اقتصاد ترکیه در سه ماهه نخست سالجاری میلادی 4.7 درصد رشد کرده بود که در سه ماهه دوم به 2.1 درصد افت کرد و انتظار می رود در سه ماهه سوم نیز در همین حدود باشد. این افت رشد اقتصادی ، دولت آنکارا را وادار کرد تا در تخمین های خود در خصوص تحقق اهداف اقتصاد کلان برای پایان سالجاری تجدید نظر کند.

ترکیه نرخ رشد اقتصادی چهار درصدی برای سالجاری میلادی را هدف گذاری کرده بود که با این فرآیند تحقق آن دشوار است .

'جودت یلماز' وزیر توسعه ترکیه جمعه گذشته در آنکارا در گفت و گو با خبرنگاران گفت: نرخ رشد اقتصادی کشور در پایان سالجاری در حدود 3.3 درصد خواهد بود.

بر اساس آمار موسسه آمار دولتی ترکیه جمعیت بالای 15 سال در این کشور منتهی به اوت امسال بالغ بر 57 میلیون و 98 هزار نفر شد که 28 میلیون و 200 هزار نفر از آنان را مردان و 28 میلیون و 898 هزار نفر را بانوان تشکیل می دهند.

از این تعداد 29 میلیون و 257 هزار نفر را نیروی کار تشکیل می دهد که 20 میلیون و 326 هزار نفر از این رقم را مردان و هفت میلیون و 798 هزار نفر بانوان هستند.

بر اساس همین داده ها، 26 میلیون و 313 هزار نفر از کل نیروی کار ترکیه را شاغلین تشکیل می دهند که 18 میلیون و 515 هزار نفر از آنان را مردان و هفت میلیون و 798 هزار نفر دیگر زن هستند.

بررسی نماگرهای این موسسه نشان می دهد، نسبت مشارکت در نیروی کار ترکیه 51.2 درصد است که این نسبت در مردان 72.1 درصد و در بانوان 30.9 است.

با این حساب تعداد بیکاران ترکیه نیز به دو میلیون و 944 هزار نفر رسید که یک میلیون و 810 هزار نفر از آنان را مردان و یک میلیون و 133 هزار نفر را بانوان تشکیل می دهند.

کارشناسان در تحلیل نماگرهای بیکاری در ترکیه می گویند، نرخ بیکاری در این کشور در ماههایی که بطور سنتی روبه پائین می بود، رشد کرده و این احتمال را که نرخ بیکاری در ماههای پیش رو نیز می تواند رشد کند، افزایش داده است.

به گفته همین کارشناسان، همسو با کاهش تقاضای داخلی، بیکاری در ترکیه نیز روبه افزایش است ، ولی انتظار نمی رود نرخ بیکاری ترکیه در پایان سال از مرز دو رقمی فاصله بگیرد.

دولت آنکارا در برنامه میان مدت اقتصادی، نرخ رشد تولید ناخالص داخلی را چهار درصد و نرخ بیکاری را برای سالجاری 9.4 درصد پیش بینی کرده است.

در این میان افزایش نرخ بیکاری در ترکیه با واکنش ها و انتقادهاتی در محافل مختلف سیاسی نیز روبرو شده است.

طرح اخیر دولت آنکارا برای ایجاد امکان اشتغال به آوارگان سوری که تعداد آنها به بیش از یک و نیم میلیون رسیده و بار مالی جدی بر دوش آنکارا در چنین شرایط رو به رکود اقتصادی گذاشته است، موجب شده صدای اعتراض این محافل بیش از پیش شنیده شود.

حزب 'جمهوریخواه خلق' ترکیه می گوید که در شرایطی که بر اساس آمارهای رسمی سه میلیون بیکار در این کشور وجود دارد، اشتغال زایی برای آوارگان سوری که نتیجه سیاستهای غلط دولت آنکارا در منطقه است ، قابل قبول نیست .

آنکارا مدعی است که 4.5 میلیارد دلار برای آوارگان سوری هزینه کرده است. هدف دولت ترکیه از بسترسازی حقوقی برای اشتغال آوارگان سوری کاستن نسبی از بار مالی خود و دادن نظم به جامعه 1.5 میلیونی آوارگان سوری است که در شهرهای مختلف ترکیه به ویژه استانبول و شهرهای مرزی پراکنده شده اند.


نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">