ترکیه آنلاین

پایگاه اطلاع‌رسانی رویدادهای عمومی و تخصصی ترکیه

ترکیه آنلاین

پایگاه اطلاع‌رسانی رویدادهای عمومی و تخصصی ترکیه

اتحادیه اروپا از ترکیه فاصله می گیرد

يكشنبه, ۲۵ آبان ۱۳۹۳، ۰۷:۰۰ ب.ظ
ترکیه آنلاین: تشدید اختلافات ترکیه با یونان و بخش یونانی نشین قبرس که هر دو عضو اتحادیه اروپا هستند و انتقادهای مستمر اروپا از نقض حقوق بشر و نبود آزادی بیان درترکیه، موجب فاصله گیری بیشتر اتحادیه اروپا از ترکیه شده است.



نشست هفته گذشته شورای پارلمانی مشترک اتحادیه اروپا و ترکیه در بروکسل شواهد زیادی را در ارتباط با بروز تنگناهای جدید در روند عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا فاش کرد.

پیبشتر دو کشور آلمان و فرانسه به عنوان دو لوکوموتیو اتحادیه اروپا با انتقادها و ملاحظات سیاسی خود در روند پذیرش ترکیه با اتحادیه اروپا ابراز بی میلی می کردند و ترکیه نیز با گلایه های خود آنان را به کارشکنی متهم می کرد.

طی دو سال گذشته موضوع فعالیتهای اکتشاف نفت و گاز در دریای مدیترانه از سوی بخش یونانی نشین قبرس و اعتراضهای ترکیه و بخش ترک نشین قبرس به این امرموجب بروز اختلافات شدید میان یونان و ترکیه نیز شد و اکنون چهار کشور عضو اتحادیه اروپا با عضویت ترکیه در آن اتحادیه مخالفت می کنند و این در حالی است که بر اساس مقررات اتحادیه تنها مخالفت یک کشور می تواند مانع از عضویت یک کشور متقاضی در اتحادیه اروپا شود.

پنجشنبه گذشته پس از سالها بحث و مشاجره در باره عضویت ترکیه دراتحادیه اروپا ، مسوول امور توسعه اتحادیه اروپا گفت: عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا پیش از حل مساله قبرس ممکن نخواهد بود.

مسوول توسعه اتحادیه اروپا این مطلب را در هفتاد و پنجمین نشست مجمع مشترک پارلمانی ترکیه و اتحادیه اروپا در بروکسل عنوان کرد.

'یوهانس هان 'مسوول توسعه اتحادیه اروپا ، دراین نشست در پی اعتراضات تند یونان و بخش یونانی نشین قبرس علیه ترکیه گفت: من از همه طرفین می خواهم که از هیچ تلاشی برای حل مساله قبرس فروگذار نکنند.

وی افزود: شواهد نشان می دهد که عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا پیش از حل مساله قبرس ممکن نخواهد بود.

نمایندگان یونان و بخش یونانی نشین قبرس در این نشست به شدت از موضع ترکیه در قبال مساله قبرس و اعزام کشتی های ترکیه به منطقه ای در شرق دریای مدیترانه که بخش یونانی نشین، فعالیت ها در زمینه اکتشاف منابع گازی را در آن مناطق آغاز کرده است ، انتقاد کردند.

در این نشست 'ولکان بوزکر' وزیر مسوول روابط ترکیه با اتحادیه اروپا نیز گفت: کارشکنیهای اتحادیه اروپا موجب کندی در روند عضویت ترکیه در آن اتحادیه شده است.

جزیره قبرس در سال 1974 میلادی با مداخله نظامی ترکیه به دو بخش ترک نشین و یونانی نشین تقسیم شد.

بخش یونانی نشین عضو سازمان ملل و عضو اتحادیه اروپا است ولی بخش ترک نشین به غیر از ترکیه از سوی هیچ کشوری به رسمیت شناخته نشده است.

به رغم برگزاری بیش از یک صد نشست میان رهبران دو بخش قبرس برای دستیابی به وحدت دوباره ، هنوز نتیجه ای از این مذاکرات حاصل نشده است.

سردی در مناسبات ترکیه با اتحادیه اروپا در تابستان سال گذشته با انتقادهای تند کشورهای اروپایی از نحوه برخورد دولت 'رجب طیب اردوغان' نخست وزیروقت ترکیه ( رییس جمهوری فعلی) با تظاهرات ضد دولتی موسوم به 'پارک گزی' که از میدان تقسیم استانبول آغاز شد و به دیگر شهرهای ترکیه سرایت کرد، شروع شد و متعاقب آن بازداشت خبرنگاران و روزنامه نگاران، روابط اتحادیه اروپا را با ترکیه تیره تر و نهایتا با حادثه اخیر کشته شدن 301 تن از معدنچیان در معدن زغال سنگ منطقه 'سوما ' در غرب ترکیه و برخورد شدید برخی از مقامات این کشور با معترضان به اوج خود رسید.

طی سه سال اخیر پیشرفتی در روند عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا به وجود نیامده و آلمان و فرانسه با اعلام مخالفت تلویحی خود با عضویت کامل ترکیه در آن اتحادیه خواهان برقراری ارتباطی دیگر مانند مشارکت و یا شریک با امتیاز میان اتحادیه اروپا با ترکیه شده اند.

در مقابل نخست وزیر ترکیه نیز اروپا را به دو رویی و اجرای سیاست های دوگانه متهم کرده و از این که ترکیه را حدود نیم قرن در اطاق انتظار نگه داشته و با عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا موافقت نشده، اتحادیه اروپا را مورد نقد قرار داده است.

از سوم اکتبر سال 2005 میلادی که مذاکرات نهایی ترکیه برای عضویت در اتحادیه اروپا آغاز شد تاکنون بحث در 13 سر فصل از سرفصل های 35 گانه آغاز شده و دو طرف تنها در یک مورد به نتیجه رسیده اند.

گرچه بخش عمده ای از خاک ترکیه در قاره آسیا واقع شده و اکثر مردم این کشور را مسلمانان تشکیل می دهند، اما از زمان ایجاد جمهوری ترکیه در سال 1923 میلادی اکثر دولت های ترکیه معتقد بوده اند که ارتباط با اروپاییان منافع این کشور را بیشتر تامین می کند و در نتیجه بر اروپایی بودن کشورشان تاکید داشته اند.

به رغم این که مذاکرات رسمی عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا در سال 2005 میلادی آغاز شده است، هنوز موانعی عمده بر سر راه عضویت ترکیه وجود دارد و کشورهای آلمان ، فرانسه یونان و بخش یونانی نشین جزیره قبرس چندان تمایلی به پذیرش کامل ترکیه در اتحادیه اروپا از خود نشان نمی دهند.

موانع اصلی عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا عبارتند از اختلاف ارضی و سیاسی با بخش یونانی نشین قبرس و اختلاف سیاسی با یونان که هر دو اعضای کامل اتحادیه هستند وعضویت ترکیه در اتحادیه اروپا بستگی به توافق آنها دارد.

جمعیت حدود 76 میلیونی ترکیه و اسلامی بودن این کشور نیز از جمله مواردی است که مانع پذیرش سهل ترکیه در اتحادیه اروپا می باشند، زیرا جمعیت ترکیه بیشتر از جمعیت مجموع حدود 6 کشور عضو این اتحادیه می باشد.

ناظران آگاه در آنکارا عقیده دارند که خوش بینانه ترین گمانه زنی در مورد زمان عضویت کامل ترکیه در اتحادیه اروپا حداقل به 10 سال زمان نیاز دارد و شرایط جهانی و تحولات فعلی در منطقه اگر به همین شکل کنونی بماند، شاید عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا تبدیل به یک رویا و خیال شود.

آخرین نظرسنجی ها درترکیه نیز نشان می دهد که گرایش مردم ترکیه به عضویت کشورشان در اتحادیه اروپا که درسال 2005 حدود 70 درصد بود، به زیر 50 درصد کاهش یافته است.

به رغم گذشت 9 سال از آغاز رسمی مذاکرات عضویت ترکیه، پیشرفتی در این زمینه حاصل نشده است.

۹۳/۰۸/۲۵

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">