ترکیه آنلاین

پایگاه اطلاع‌رسانی رویدادهای عمومی و تخصصی ترکیه

ترکیه آنلاین

پایگاه اطلاع‌رسانی رویدادهای عمومی و تخصصی ترکیه

ترکیه آنلاین: سخنان 'احمد داوداوغلو' نخست وزیر ترکیه در چهارمین 'همایش بین المللی جاجی بکتاش ولی' در شهر 'نوشهیر' در باره اهل بیت (ع) و قولهای وی برای گشایش در مساله علویان، با واکنش های متفاوت از سوی رهبران دینی این کشور مواجه شده است.


به گزارش روز دوشنبه ایرنا، 'فرمانی آلتون' رییس 'بنیاد اهل بیت ترکیه' از سخنان اخیر داوداوغلو درباره علویان این کشور و عذرخواهی وی از رویداد تاریخی کشتار مردم 'درسیم' حمایت کرد و گفت: این بنیاد با رویکرد دولت آنکارا در قبال جامعه علویان همکاری می کند.

داوداوغلو در چهارمین همایش بین المللی حاجی بکتاش ولی در روز 'عاشورا' در شهر نوشهیر در بخش مرکزی ترکیه گفت: راه ما راه حضرت علی (ع)، حضرت حسین (ع)، حضرت 'حسن' و '12 امام' است.

او تصریح کرد که اگر با این دید به مساله نگاه شود، سرمنشا همه ما یکی است و اختلاف نظرها کم خواهد شد.

داوداوغلو گفت: زاهد 'راهدار شریعت'، عابد 'راهدار طریقت' و عارف 'راهدار معرفت' و عاشق 'راهدار حقیقت' است و ما برای عاشق شدن آمده ایم.

فرمانی آلتون در خصوص بخشی از سخنان داوداوغلو در مورد رویدادهای منطقه درسیم گفت: به باور ما، داوداوغلو در سخنرانی تاریخی خود برای اولین بار چنین رویکرد صریحی را در قبال علویان داشته و از این نظر از سخنان و رویکرد وی حمایت می کنیم .

در آغاز تاسیس جمهوری جدید ترکیه در اوایل قرن بیستم، گروهی از طرفداران افراطی این جمهوری با حمله به مرکز تجمع علویان این کشور در منطقه درسیم، 35 نفر از پیروان این مذهب را کشته و صدها نفر دیگر را مجروح کردند.

علویان ترکیه در یک قرن گذشته بر عذرخواهی دولت ترکیه از آنان تاکید کرده بودند.

آلتون در گفت و گو با خبرگزاری 'آناتولی' اضافه کرد: در طول تاریخ جمهوری ترکیه هیچیک از رهبران این کشور به اندازه داوداوغلو چنین با صراحت از وقایع تاریخی و باورهای مشترک دینی سخن نگفته بود.

وی گفت: داوداوغلو با اقرار به خطاهایی که در گذشته در برخورد با باورهای علویان در ترکیه صورت گرفته، راههای مقابله با تکرار این خطاها را نیز در میان گذاشت که ارزشمند است.

داوداوغلو همچنین در سخنرانی خود گفته بود که از این پس از زوار اماکن دینی در نقاط مختلف ترکیه، پول دریافت نخواهد شد و هتل مشهور 'مادیماک' در درسیم که در اثر حمله افراط گرایان به آتش کشیده شد، به موزه تبدیل خواهد شد.

رسانه های ترکیه گزارش داده اند، بخش قابل توجهی از جامعه علویان این کشور ضمن استقبال از این رویکرد، معتقدند که دیگر زمان توجه جدی به خواسته های جامعه علویان فرا رسیده و دولت باید در خصوص شناسایی رسمی 'خانه جمع' به عنوان معبد و محل عبادت و برگزاری آئین های علویان تلاش کند.

بخش دیگری از علویان نیز اظهارات داوداوغلو را 'شو سیاسی' ارزیابی کرده و مدعی شدند که چنین گفتاری نمی تواند حاکی از یک رویکرد واقعی در دولت آنکارا نسبت به مساله علویان باشد.

'مصطفی اوزجوان' رییس 'انجمن فرهنگی حاجی بکتاش ولی' که داوداوغلو را برای شرکت در این همایش بین المللی دعوت کرده بود، در گفت و گو با خبرنگاران با استقبال از سخنان نخست وزیر تریکه درباره جامعه علویان، ابراز امیدواری کرد که تا همایش و عاشورای بعدی دولت آنکارا اقدامات عملی در جهت حل مشکلات و خواسته های جامعه علویان بردارد، در غیر این صورت شرکت داوداوغلو در همایش بعدی معنی و مفهومی نخواهد داشت و چنین دعوتی نیز صورت نخواهد گرفت.

وی مهمترین خواسته علویان ترکیه را شناسایی خانه جمع به عنوان محل عبادت علویان ترکیه دانست.

'یالچین اوزدمیر' مدیر تلویزیون 'سو تی وی' نیز لغو مقررات اخذ ورودی به اماکنی چون مقبره حاجی بتکتاش ولی را مهمترین گام در راه بازگشت از قانون بسته شدن درگاه، تکیه و زاویه ها در اوایل تاسیس جمهوری لائیک ترکیه دانست و گفت: این بزرگترین ظلم علیه علویان بود که با قول داوداواغلو در حال مرتفع شدن است.

او غذرخواهی داوداوغلو از حوادث درسیم در اوایل جمهوری ترکیه را که موجب کشته شدن صدها نفر از علویان شد، مهم ارزیابی کرد و گفت: این عذرخواهی گامی در راه بازگشت از تلاشهای دولت برای دگرگون سازی فضا برای علویان است .

اوزدمیر در همین حال تاکید کرد که تا انتخابات عمومی خرداد ماه آینده باید معضل خانه جمع که یکی از اساسی ترین خواسته های علویان است، حل شود.

او تصریح کرد که قانون شماره 677 که جزو قوانین انقلاب جمهوری لائیک ترکیه است و در قانون اساسی نیز جای گرفته و به موجب آن کلیه درگاه ها، زاویه ها و تکیه ها مربوط به علویان بسته شده، باید لغو شود.

'درگاه شاه غلام سلطان' و 'عبدال موسی' دارای قدمت 900 و 800 ساله نیز از جمله مراکز عمده مورد توجه علویان ترکیه است که در آغاز تاسیس جمهوری این کشور بسته شده اند.

یک شهروند نوشهیری در گفت و گو با خبرگزاری 'الجزیره' نیز اظهارات داوداوغلو را مثبت، ولی ناکافی ارزیابی کرد و گفت: متاسفانه در سیاستهای کلان دولت آنکارا همواره شاهد اجرای طرحهایی برای تغییر دین علویان مشاهده می شود.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">