ترکیه آنلاین

پایگاه اطلاع‌رسانی رویدادهای عمومی و تخصصی ترکیه

ترکیه آنلاین

پایگاه اطلاع‌رسانی رویدادهای عمومی و تخصصی ترکیه

نرخ تورم ترکیه رکورد زد

دوشنبه, ۱۲ آبان ۱۳۹۳، ۰۷:۵۰ ب.ظ
ترکیه آنلاین: نرخ تورم ترکیه در ماه اکتبر 2014 به بالاترین حد خود در سال جاری میلادی رسید به طوری که نرخ تورم سالانه این کشور منتهی به اکتبر 8.96 درصد در شاخص مصرف کننده و 10.10 درصد در شاخص تولید کننده بود.



نرخ تورم ترکیه در حالی بیش از انتظارات و پیش بینی ها رشد کرده که در اهداف اقتصاد کلان سال جاری میلادی نرخ تورم پنج درصد و در پیش بینی های تجدید نظر شده بانک مرکزی 7.8 درصد اعلام شده است.

افزایش نرخ تورم در ترکیه نه تنها ورای انتظارات بازار، بلکه برخلاف پیش بینی های بانک مرکزی ترکیه نیز روبه رشد است.

بانک مرکزی ترکیه پیش بینی کرده بود نرخ تورم بعداز ماه ژوئن سال جاری، سیر نزولی خواهد گرفت. این فرایند، بانک مرکزی ترکیه را مجبور کرده است که در تخمین های خود در خصوص نرخ تورم تجدید نظر کند.

افزایش نرخ تورم بیش از انتظارات و پیش بینی ها، بانک مرکزی ترکیه را از سوی دولت و قشر مهمی از بخش خصوصی که خواهان کاهش نرخ بهره ها هستند، در شرایط بسیار دشواری قرار داده است.

بانک مرکزی به لحاظ بالا بودن نرخ تورم از کاهش این نرخ خودداری می کند. بخشی از مدیریت اقتصادی دولت نیز که مهمترین عامل تاثیرگذار بر فرایند اقتصادی رو به رکود تورمی در کشور را نرخ بهره بالا می داند، بر بانک مرکزی برای تعدیل در نرخ بهره ها فشار وارد می کند.

'احمد داوداوغلو' نخست وزیر ترکیه روز گذشته در اولین واکنش علنی خود به بانک مرکزی بعداز احراز مقام نخست وزیری، خواهان تجدید نظر بانک مرکزی در خصوص کاهش نرخ بهره ها شد.

موسسه آمار دولتی ترکیه طبق تقویم اعلام منظم داده های اقتصادی، روز دوشنبه نرخ تورم ترکیه در ماه اکتبر( نرخ تورم 10 ماه نخست سال جاری)، و میانگین 12 ماهه نرخ تورم منتهی به اکتبر امسال را اعلام کرد.

براساس محاسبات موسسه آمار دولتی ترکیه، نرخ تورم در شاخص قیمتهای تولید کننده داخلی در ماه اکتبر نسبت به سپتامبر گذشته 0.92 درصد، 10 ماه نخست منتهی به اکتبر سالجاری به 8.22 درصد و یک سال منتهی به اکتبر 10.10 درصد و میانگین 12 ماهه منتهی به اکتبر امسال نیز به 10.11 درصد رسید.

داده های موسسه آمار دولتی ترکیه نشان می دهد، نرخ تورم ترکیه در شاخص قیمت های مصرف کننده نیز در ماه اکتبر نسبت به ماه سپتامبر (یک ماه پیش) 1.90 درصد، 10 ماه نخست 8.45 درصد و نسبت به یک سال گذشته منتهی به اکتبر سال جاری میلادی 8.96 درصد و میانگین 12 ماهه منتهی به اکتبر امسال به 8.65 درصد رسید.

در سال گذشته نیز نرخ تورم ترکیه فراتر از اهداف و تخمین ها شد.

نرخ تورم ترکیه در سال 2013 میلادی با انحراف از هدف پنج درصدی و فراتر از تخمین های بانک مرکزی این کشور به مرز هفت و نیم درصد رسید تا بانک مرکزی این کشور نامه عذر خواهی به دولت و ملت ترکیه بنویسد.

در اهداف اقتصاد کلان ترکیه در سال 2014 میلادی، نرخ تورم این کشور پنج درصد تعیین شده و بانک مرکزی ترکیه در آخرین تخمینهای خود در خصوص نرخ تورم با توجه به فرایند اقتصادی سال گذشته، نرخ تورم این کشور در پایان سال را 7.8 درصد اعلام کرده بود.

طبق قوانین و مقررات ترکیه، بانک مرکزی این کشور در صورت بروز انحرافی بیش از دو درصد در نرخ تورم این کشور، طی نامه ای سرگشاده به دولت علل این انحراف را تشریح می کند.

موسسه آمار دولتی ترکیه با اساس قراردادن نرخ شاخص مصرف کننده در سال 2003 میلادی برابر 100 واحد، نرخ تورم این کشور را محاسبه می کند.

این موسسه در محاسبه شاخص قیمت مصرف کننده، هرماه در 27 هزار نقطه تغییرات قیمت در 449 کالا و خدمات مختلف را تعقیب می کند. سپس این کالا و خدمات را نسبت به وزن آنها در اقتصاد رده بندی کرده و در کل میانگین مصرف هرگروه درآمدی را مشخص و سپس میزان افزایش قیمتها را تعیین می کند.

در محاسبه شاخص قیمتهای تولید کننده داخلی نیز، تغییرات قیمت در 768 ماده بررسی می شود.

۹۳/۰۸/۱۲

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">