ترکیه آنلاین

پایگاه اطلاع‌رسانی رویدادهای عمومی و تخصصی ترکیه

ترکیه آنلاین

پایگاه اطلاع‌رسانی رویدادهای عمومی و تخصصی ترکیه

نگرانی جامعه ترکیه از پلیسی شدن فضای کشور

جمعه, ۹ آبان ۱۳۹۳، ۱۲:۳۰ ق.ظ
ترکیه آنلاین: برخی کارشناسان در ترکیه عقیده دارند که تعدد نهادهای امنیتی و افزایش اختیارات پلیس در سال های اخیر جامعه را با نگرانی حاکمیت 'دولت پلیسی' دست به گریبان کرده است.




به گزارش ایرنا، هنوز چند روز از تسلیم لایحه پیشنهادی دولت ترکیه به مجلس این کشور درباره افزایش اختیارات مقامات امنیتی و پلیس این کشور نگذشته که سخنگوی دولت ترکیه اعلام کرد که نهاد امنیتی جدیدی در حال شکل گیری است.

'بلن
ت آرینچ' معاون نخست وزیر و سخنگوی دولت ترکیه گفت: به منظور واکنش سریع و هماهنگ با شرایط فوق العاده، 'نهاد امنیتی جدیدی' در کشور تشکیل می شود.

وی در پایان نشست سه شنبه شب هیات وزیران ترکیه با اعلام این خبر، افزود: مرکز هماهنگی دفتر نخست وزیری وارد عمل خواهد شد و همکاری دستگاه های مختلف امنیتی را در زمینه تحولات امنیتی در ترکیه افزایش خواهد داد.

به گفته آرینچ، ریاست مرکز هماهنگی امور فوق العاده، بر عهده معاون نخست وزیر یا یکی دیگر از مقامات دولتی خواهد بود.

به گفته او، این مرکز که در ارتباط با تحولات داخلی و خارجی فعالیت خواهد داشت، با وزارتخانه های کشور و امور خارجه ترکیه در ارتباط خواهد بود.

دولت ترکیه هفته گذشته لایحه ای را در ارتباط با مسایل امنیتی داخلی به مجلس ملی این کشور ارایه کرد که به 'لایحه افزایش اختیارات پلیس' شهرت یافته است، ولی با مخالفت احزاب مخالف مواجه شد.

برخی از کارشناسان و احزاب مخالف ترکیه معتقد هستند که روند تبدیل دولت ترکیه به یک دولت پلیسی و امنیتی در دوران اقتدار 10ساله 'رجب طیب اردوغان' نخست وزیر سابق و رییس جمهور فعلی ترکیه، بسرعت در حال تغییر چهره ترکیه است و این امر به سردی روابط ترکیه با اتحادیه اروپا و کندی روند عضویت ترکیه در آن اتحادیه انجامیده است.

طرح ارائه شده نخست وزیر ترکیه به مجلس این کشور درباره افزایش اختیارات پلیس البته با مخالفت های داخلی روبرو شد.

بسیاری از محافل سیاسی بر این باورند که اگر این طرح به قانون تبدیل شود، به پلیس ترکیه چنان اختیاراتی داده خواهد شد که هر کسی را به عنوان مظنون بازداشت کند، از هر کسی و مکانی استراق سمع کند و اموال هر کسی را که بخواهد مصادره نماید.

'کمال قلیچداراوغلو' رهبر حزب مخالف جمهوری خواه خلق ترکیه طی سخنانی در نشست گروه پارلمانی حزبش در آنکارا ضمن مخالفت با این لایحه تاکید کرد: دولت آنکارا قصد دارد با قوانین امنیتی جدید و بحث برانگیزش ترکیه را به یک 'زندان نیمه باز' تبدیل کند.

در عین حال 'احمد داود اوغلو' نخست وزیر ترکیه در دفاع از طرح پیشنهادی خود با اشاره به اعتراض های خشونت بار اخیر کردهای ترکیه به سیاست های دولت آنکارا در قبال سوریه و کوبانی که به کشته شدن 34 نفر و خسارات مالی زیاد منجر شد، می گوید: دیگر اجازه داده نخواهد شد که افرادی با داشتن ماسک بر صورت خود و با بمب های آتش زا به مراکز دولتی و تجاری حمله کنند.

جامعه ترکیه در آغاز دوران ریاست جمهوری اردوغان و ادامه حاکمیت حزب 'عدالت و توسعه ' بر این کشور، با دو جریان وعده دمکراسی بیشتر و احتمال ورود به استبداد بر سر دوراهی قرار گرفته است.

پیروزی اردوغان در انتخابات ریاست جمهوری ترکیه و برگزیدن احمد داود اوغلو به عنوان رهبر حزب حاکم عدالت و توسعه و نخست وزیر این کشور، دو جریان فکری وعده دمکراسی بیشتر از سوی دولت و نگرانی از احتمال آغاز یک روند استبدادی بر احزاب مخالف و محافل مردمی جامعه ترکیه مستولی شده است.

کارشناسان عقیده دارند که اردوغان و مشاورانش از یک قدرت روانشناسی و جامعه شناسی قوی برخوردار هستند و برنامه های تبلیغاتی و عوام پسند حزب حاکم عدالت و توسعه با بهترین روش های اطلاع رسانی و بهره گیری از ارتباطات رسانه ای و رو در رو صورت گرفته است.

به عقیده کارشناسان، فرهنگ سیاسی ترکیه همواره بر اساس تابعیت از قدرت و یک نوع ارتباط نظامی میان سیاسیون و تمرکزگرایی و گرایش به قدرت بوده است. افزایش شمار نهادهای امنیتی و تلاش برای افزایش اختیارات پلیس با انتقادهای تند مراکز بین المللی و انجمن های حقوق بشر نیز مواجه است.

دیده بان بین المللی آزادی مطبوعات اخیرا گزارش داد که دولت ترکیه، رسانه های مخالف و منتقد خود را به عنوان دشمن تلقی می کند و فضای ترس و ارعاب برای خبرنگاران به وجود آورده است.

دیده بان بین المللی آزادی مطبوعات در گزارش خود نوشت: به رغم این که شماری از خبرنگاران زندانی در ترکیه آزاد شده اند، اما دولت آنکارا فضای ترس و وحشت برای خبرنگاران منتقد دولت فراهم آورده است.

شماری از روزنامه نگاران در ترکیه آذرماه سال گذشته در پی انتشار نوارهای صوتی علیه بازرگانان نزدیک به دولت اردوغان از کار برکنار و یا مجبور به خود سانسوری شدند.

در جریان رویدادهای پارک 'گزی' در تابستان سال گذشته اعمال فشار بر روزنامه نگاران افزایش یافت و نهادهای بین المللی از ترکیه به عنوان زندان خبرنگاران یاد کردند.

مخالفان دولت عقیده دارند که حزب حاکم عدالت و توسعه برای حفظ حاکمیت سیاسی و به تبع آن مالی خود در کشور ترکیه، همه ارکان دولتی را تحت تسلط خود درآورد.

۹۳/۰۸/۰۹

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">