ترکیه آنلاین

پایگاه اطلاع‌رسانی رویدادهای عمومی و تخصصی ترکیه

ترکیه آنلاین

پایگاه اطلاع‌رسانی رویدادهای عمومی و تخصصی ترکیه

ترکیه آنلاین:یک مقام آگاه در مرکز امور حقوقی بین‌المللی نهاد ریاست‌جمهوری با اعلام این خبر که دعوی شرکت ترکسل علیه ایران در دیوان داوری بین المللی رد شد، گفت: شرکت ترک‌سل به پرداخت هزینه‌های حقوقی به‌نفع ایران محکوم شده است.



یک مقام آگاه در مرکز امور حقوقی بین‌المللی نهاد ریاست‌جمهوری در گفت‌و‌گو با خبرنگار مهر، گفت: دعوای شرکت ترک‌سل علیه دولت جمهوری اسلامی ایران پس از قریب به شش سال تلاش و مدافعات حقوقی خصوصاً در سال‌های اخیر رد شده و شرکت ترک‌سل به پرداخت هزینه‌های حقوقی به‌نفع ایران محکوم شده است.

این مقام آگاه خاطرنشان کرد: شرکت ترک‌سل در تاریخ 11 ژانویه 2008 (21 دی 1386) با استناد به شرط داوری مندرج در موافقت‌نامه حمایت و تشویق سرمایه‌گذاری ایران و ترکیه، دعوایی علیه دولت ایران دائر بر نقض و مصادره حقوق قراردادی خود در رابطه با مزایده پروژه اپراتور دوم تلفن همراه مطرح کرده بود. خواسته شرکت ترک‌سل در آن زمان حداقل مبلغ 600 میلیون دلار تعیین شده بود.

وی افزود: شرکت ترک‌سل مدعی بود که در مزایده پروژه اپراتور دوم برنده شده و حقوق قراردادی کسب کرده بود، اما دولت ایران (وزارت ارتباطات) پروژه مذکور را به اپراتور دیگری واگذار کرده و حقوق قراردادی این شرکت را نادیده گرفته و موجب وارد آمدن خسارت به آن شده بود. حسب ادعای شرکت ترک‌سل، اقدامات ایران با تعهدات آن کشور در موافقت‌نامه حمایت و تشویق سرمایه‌گذاری بین ایران و ترکیه مغایرت داشته و بدین لحاظ دولت ایران باید خسارت وارده را جبران نماید.

این مقام آگاه ادامه داد: دولت ایران با حضور در این پرونده (به‌عنوان خوانده) و با ارائه مدافعات متقن و مستندات لازم ادعای شرکت ترک‌سل مبنی بر کسب حقوق قراردادی را مردود اعلام و به‌ویژه تأکید کرد که حقوق ادعایی ترک‌سل مشمول موافقت‌نامه تشویق سرمایه‌گذاری بین دو کشور ایران و ترکیه نمی‌شود.

وی در ادامه گفت: این پرونده به یک هیئت داوری بین‌المللی مرکب از سه نفر ارجاع شد که پس از شش سال رسیدگی، رأی صادر شده است. دیوان داوری مذکور با پذیرش موضع ایران و رد دعوای ترک‌سل اعلام کرده که سرمایه‌گذاری مورد ادعای شرکت ترک‌سل مشمول حمایت مندرج در موافقت‌نامه دوجانبه حمایت و تشویق سرمایه‌گذاری نبوده و در نتیجه رسیدگی به موضوع دعوا در صلاحیت داوری پیش‌بینی شده در آن موافقت‌نامه نیست. دیوان مقرر کرده ترک‌سل خسارت ایران بابت هزینه‌های داوری را که بیش از یک و نیم میلیون دلار است، جبران نماید.

به‌گفته این مقام آگاه، این رأی نخستین رأی داوری بین‌المللی است که در تفسیر موافقت‌نامه‌های دوجانبه حمایت و تشویق سرمایه‌گذاری بین ایران و سایر کشورها صادر شده و از این حیث اهمیت زیادی دارد.

۹۳/۰۷/۲۴

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">