ترکیه آنلاین

پایگاه اطلاع‌رسانی رویدادهای عمومی و تخصصی ترکیه

ترکیه آنلاین

پایگاه اطلاع‌رسانی رویدادهای عمومی و تخصصی ترکیه

ترکیه آنلاین: تصویر زیر مربوط به کودتای ارتش در 12 سپتامبر 1980 است که در پی آن دولت سلیمان دمیرل منحل شد.



می گویند یکی از وصایای آتاترک به ارتش این بود که هر زمان اوضاع کشور را آشفته دیدند و ارکان آن را فاسد تشخیص دادند فورا کودتا کنند و زمام امور را به دست گیرند و پس از برگرداندن اوضاع به حالت عادی یک دولت غیرنظامی بر سر کار آورند و خود از حکومت کنار بکشند. نظامیان ترک نیز در 12 سپتامبر 1980 به این نتیجه رسیدند که به وصیت آتاترک جامه عمل بپوشانند.

کودتای 1980 مداخله ای نظامی بود که در 12 سپتامبر آن سال به دستور فرمانده ارتش ترکیه به وقوع پیوست که بعد از کودتای 27 مه 1960 و کودتای سفید 12 مارس 1971 سومین مداخله آشکاری بود که باعث شد نظامیان مسلح در جمهوری ترکیه قدرت را در دست گیرند.

با انجام این کودتا حکومتی که سلیمان دمیرل نخست وزیرش بود از قدرت برکنار، مجلس کبیر ملی ترکیه منحل و قانون اساسی 1961 که پس از وقایع 1970 تغییر یافته بود به تمامت کنار گذاشته شده و یک دوره نظامی دیگر آغاز شد. این دوران نزدیک به 9 سال به طول انجامید.

پس از 12 سپتامبر 1980 احزاب منحل و رهبران آن بازداشت و محاکمه شدند. در این اوضاع ادامه فعالیت احزاب با مشکلی تاریخی مواجه شد و موانع عمده جدیدی در برابر دموکراتیزه شدن سیاست پدیدار گشته و نیز سنت های سیاسی- هر چند کوتاه مدت- زیر و رو گردید.

۹۳/۰۷/۲۲

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">