ترکیه آنلاین

پایگاه اطلاع‌رسانی رویدادهای عمومی و تخصصی ترکیه

ترکیه آنلاین

پایگاه اطلاع‌رسانی رویدادهای عمومی و تخصصی ترکیه

ترکیه آنلاین: 'احمد داوداوغلو' نخست وزیر ترکیه روز یکشنبه گفت: مبارزه با گروهک تروریستی - تکفیری 'داعش' سه گزینه دارد نه بیشتر، نیروی زمینی بین المللی، بمباران هوایی و یا تقویت معارضان سوری با حمایت نیروی هوایی بین المللی.


به گزارش ایرنا، داوداغلو در راه بازگشت از شهر 'مالاتیا' داخل هواپیما در گفت وگو با خبرنگاران همراه خود با بیان این مطلب، افزود: همه می دانند که دو گزینه اول چندان کارساز نخواهد بود و گزینه سوم عملی است.

وی گفت: برای حل بحران سوریه، نیرویی خارج از رژیم 'بشار اسد' و داعش لازم است که بتواند تمام مردم سوریه را نمایندگی کند و راه چهارمی وجود ندارد.

داوداوغلو مدعی شد که ائتلاف ملی سوریه چنین ویژگی را دارد و ترکیه نیز همواره بر این مساله تاکید کرده است. اکنون بیش از سه سال از بحران سوریه گذشته و 300 هزار نفر جان خود را از دست داده اند، شش میلیون شهروند سوری در میدان جنگ گیر کرده اند و چهار میلیون سوری آواره شده اند، تازه افکار عمومی به دیدگاه ترکیه در خصوص حل بحران سوریه رسیده است.

داوداوغلو در خصوص آموزش نظامی و تجهیز معارضان باصطلاح میانه روی سوری گفت: این تصمیم دیرمانده ای است.

روز گذشته وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد که این کشور در خصوص آموزش نظامی معارضان (باصطلاح) میانه رو در خاک ترکیه با دولت آنکارا به توافق رسیده است.

نخست وزیر ترکیه که برای اولین بار در خصوص اطلاعیه وزارت خارجه آمریکا سخن می گفت، افزود: برای حل بحران سوریه فقط راه حل سیاسی و نظامی کافی نیست بلکه به یک استراتژی جامع در سوریه نیاز است.

اگر چنین راهبردی مشخص شود و ترکیه نیز در بازی حضور داشته باشد، کمک و مساعدت لازم را خواهد کرد.

وی افزود: در مورد بحران سوریه یا باید دنیا نظاره گر تحولات باشد که این فلاکت بار خواهد شد یا دنیا هیچ اقدامی در مورد سوریه نخواهد کرد و ما نیز بی تفاوت خواهیم ماند که چنین چیزی ممکن نیست و یا دنیا طرحی برای حل بحران داشته و نقشی نیز به ترکیه بدهد که این نیز قابل قبول نیست، چراکه ترکیه نقشی را که دیگران برای آن تعیین کنند، نمی پذیرد.

نخست وزیر ترکیه، گفت: مورد چهارم این است که ترکیه نقطه نظرات خود را در خصوص حل بحران در میان می گذارد و سایرین نیز نظر خود را اعلام می کنند تا با هم یک استراتژی جامعی برای حل بحران تدوین کرده و اجرایی کنیم؛ این راه مورد نظر ترکیه خواهد بود.

وی با ادعای این که ادامه بحران سوریه با وضع فعلی بسیار فلاکت بار خواهد بود، گفت: ترکیه به تنهایی وارد یک درگیری در داخل سوریه نخواهد شد، ولی اگر مقبره سلیمان شاه در سوریه مورد تهدید قرار گیرد و یا امنیت ملی ترکیه خدشه دار شود، البته هر تدبیر لازم را اتخاذ و عملی خواهیم کرد، از سوی دیگر ترکیه به حمایت های خود از غیرنظامیان سوری ادامه خواهد داد.

ترکیه در کنار کشورهای غربی و همچنین عربی حاشیه خلیج فارس از حامیان اصلی گروهک های تروریستی در سوریه به شمار می روند؛ گروه هایی که در 43 ماه اخیر جنایات بی شماری را در حق مردم سوریه روا داشته اند.



نظرات  (۱)

عید را بهانه کنیم تا به همه کسانی که دوستشان داریم سلامی بکنیم!
عید غدیر خم بر شما مبارک

ارسال نظر

کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">