ترکیه آنلاین

پایگاه اطلاع‌رسانی رویدادهای عمومی و تخصصی ترکیه

ترکیه آنلاین

پایگاه اطلاع‌رسانی رویدادهای عمومی و تخصصی ترکیه

پیوستگی مساله کردها در ترکیه و سوریه

شنبه, ۱۹ مهر ۱۳۹۳، ۱۲:۱۵ ق.ظ
ترکیه آنلاین: به باور برخی کارشناسان مطالعات منطقه ای،تازه ترین رخدادهای شهر کردنشین کوبانی و پیوستگی مساله کردها در سوریه و ترکیه نشان می دهد که هرگونه سوءمحاسبه ای در مساله کردهای سوریه می تواند دارای پیامدهای سیاسی-اجتماعی در درون ترکیه باشد.


خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) شانزدهم مهرماه گزارش کرد تظاهرات ضد داعش در شهرهای کرد نشین ترکیه روز سه شنبه به درگیری بین نیروهای پلیس و تظاهرات کنندگان انجامید که طی آن هشت تن از معترضان کشته شدند.

همزمان با تشدید این درگیری ها، استانداری های استانهای کردنشین مناطق شرق و جنوب شرق ترکیه مقررات منع عبور و مرور در این شهرها اعلام کردند.

از این هشت تن، پنج نفر در شهر دیاربکر و سه تن دیگر در شهرهای ماردیت، سییرت و حکاری کشته شده اند.

این اعتراض ها که از چند روز پیش و در پی نبود پشتیبانی جدی برخی دولت های منطقه از کردهای کوبانی آغاز شده، به شهر استانبول نیز کشیده شده است و با تشدید حملات گروه تروریستی موسوم به 'داعش' علیه کوبانی، بر شدت این اعتراض ها افزوده شده است.

شیوه ساماندهی حملات داعش مبتنی بر حمله متمرکز بر یک منطقه و افزایش فشار بر آن تا مرحله اشغال (با استفاده از حملات سنگین و ایجاد فضای رعب و وحشت)، تاکنون موفقیت هایی را برای این گروه تروریستی به همراه داشته است. نقطه اوج استفاده از این شیوه را در حمله به شهر «سنجار» از شهرهای کردنشین عراق، شاهد بودیم. به دنبال آن، داعش در دیگر مناطق نیز از همین شیوه بهره برده و توانست بخش هایی از خاک عراق در مناطق کردنشین و بخش هایی از سوریه را در مناطق «دیرالزور» به تصرف خود در آورد.

آنچه تاکنون در موفقیت داعش برای تصرف مناطق زیر کنترل خود تاثیر بالایی داشته است، گرفتن چراغ سبز از سوی برخی کشورهای منطقه ای و بین المللی از راه نبود رویارویی در برابر جنایت های این گروه تروریستی است. البته این جدای از کمک های مالی و تسلیحاتی برخی کشورها و همچنین کمک هایی است که برخی کشورهای همسایه عراق و سوریه برای پیوستن نیروهای تازه به این گروه می کنند.

برخی کارشناسان باور دارند که تاکنون حضور داعش در عراق و سوریه به سود کشورهایی بوده است که اکنون در گروهی زیر عنوان «ائتلاف بین المللی علیه داعش» گرد هم آمده اند. ایجاد فضای خلاء امنیتی که داعش در برخی مناطق عراق و سوریه ایجاد کرده فضای مناسبی برای گروه های مورد تایید برخی کشورهای ائتلاف به وجود آورده است تا از فضای موجود در جهت اهداف خود بهره برداری کنند. همچنین، وجود داعش فرصتی برای این کشورها در جهت پیگیری اهداف جاه طلبانه خود در عراق و سوریه مهیا کرده است.

اما پیوستگی پدیده های سیاسی-اجتماعی در سطوح داخلی و منطقه ای موجب سرایت بحرانی خارجی به داخل کشور می شود. به نظر می رسد پدیده کردهای کوبانی و حملات داعش به آن ها و انفعال ائتلاف بین المللی چنین تاثیری بر جامعه کردنشین ترکیه داشته و به تظاهرات مردم در شهرهای کردنشین منجر شده است.

ترکیه که از زمان گسترش فعالیت های داعش در سوریه تلاش داشته است در جهت اهداف منطقه ای خود از این فرصت بهره لازم را ببرد، تاکنون اقدام عملی موثری برای رویارویی با حملات داعش به کوبانی انجام نداده است.

گفته می شود آنچه برای مقام های ترک اهمیت دارد، استفاده منفعت محور از بحران های پیش آمده در سوریه به بهترین شکل ممکن است؛ چرا که ترک ها تلاش دارند با استفاده از داعش، توان نظامی و انسانی کردهای «پ.ک.ک» را تضعیف و همزمان، به بهانه رویارویی با خطر داعش، آمریکا را به حملات گسترده علیه مواضع ارتش سوریه متقاعد کنند. این مساله را می توان از گفت و گوی «احمد داوود اوغلو» نخست وزیر ترکیه، با «کریستین امانپور» روزنامه نگار آمریکایی، به خوبی مشاهده کرد. در این مصاحبه داوود اوغلو به صراحت اعلام کرده است که حملات به مواضع داعش در کوبانی نیاز به راهبردی جامع در کل سوریه دارد که هدفش مبارزه با دولت این کشور باشد (1).

اما اعتراض های کردهای ترکیه نشان داد که چنین سیاست هایی نمی تواند بدون پیامد داخلی باشد. برخی معترضان کرد معتقدند دولتمردان ترک نگاهی ابزاری به کردها دارند و شواهد نشان می دهد در برخورد با کردها از استانداردهای دوگانه استفاده می کنند. حملات ویرانگر داعش به شهر کوبانی در مرزهای ترکیه و جلوگیری از عبور برخی جنگجویان کرد برای حضور در سوریه موجی از خشم را در میان کردهای ترکیه به وجود آورده است.

اعتراض هایی که در شهرهای کردنشین و برخی شهرهای بزرگ ترکیه از جمله استانبول در پشتیبانی از کردهای محاصره شده کوبانی شکل گرفته است، نشان داد روندی که ترکیه در سال های گذشته برای پیشبرد گفت و گوها با کردها در پیش گرفته است می تواند در پی سیاست های منطقه ای ترکیه با شکست روبرو شود. در این زمینه، «عبدالله اوج آلان» رهبر کردهای ترکیه، مدتی پیش اعلام کرد اگر ترکیه گامی اساسی در پشتیبانی از کردهای محاصره شده کوبانی بر ندارد روند گفت و گوهای صلح متوقف خواهد شد(2). «مسعود بازرانی» رییس اقلیم خودمختار کردستان عراق، نیز در درخواستی جداگانه خواستار اقدام فوری ترکیه در پشتیبانی از کردهای سوریه شد(3).

برخی کارشناسان معتقدند موج تظاهرات کردهای ترکیه در شهرهای کردنشین و موضع گیری رهبران سیاسی کرد در قبال رفتارهای دوگانه ترکیه نشان می دهد که این مساله می تواند هزینه های سیاسی زیادی برای اردوغان به دنبال داشته باشد.

تداوم این وضعیت ممکن است گفت و گوهای صلح با کردها را با مشکل روبرو کند و پیامدهای سیاسی برای دولت «رجب طیب اردوغان» رییس جمهوری ترکیه، به دنبال داشته باشد.

از یک سو، شکست گفت و گوهای صلح می تواند دور تازه ای از درگیری ها بین 2 طرف را در فضای متشنج کنونی در خاورمیانه ایجاد کند و از سوی دیگر، فشارهای سیاسی اتحادیه اروپا به دولت مرکزی ترکیه را افزایش دهد و روند پیوست این کشور به اتحادیه اروپا را با چالش روبرو کند.

چالش های گفته شده این سوال را ایجاد می کند که آیا سیاست دولتمردان ترک در قبال تحولات منطقه ارزش هزینه های پیش رو را برای آن ها دارد؟ در کنار این مساله، سیاست های منطقه ای ترکیه با مخالفت های شدید عربستان و مصر و تلاش این کشور برای یافتن جای پای محکمی در جهان عرب با سد عربستان روبروست.

۹۳/۰۷/۱۹

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">