ترکیه آنلاین

پایگاه اطلاع‌رسانی رویدادهای عمومی و تخصصی ترکیه

ترکیه آنلاین

پایگاه اطلاع‌رسانی رویدادهای عمومی و تخصصی ترکیه

وزیر انرژی ترکیه : به دنبال ساخت بمب اتم نیستیم

چهارشنبه, ۲ مهر ۱۳۹۳، ۱۱:۰۰ ب.ظ
ترکیه آنلاین: 'تانر یلدیز' وزیر انرژی و منابع طبیعی ترکیه ادعاهای طرح شده برای تلاش دولت آنکارا برای دستیابی به بمب اتمی را رد کرد و گفت: ترکیه صاحب چنین فناوری نیست.



به گزارش ایرنا، وی در گفت و گو با شبکه خبر تلویزیون دولتی ترکیه که بطور زنده پخش می شد، افزود: در ادعای رسانه خارجی گفته شده است 'رجب طیب اردوغان' در دوران نخست وزیری خود چنین دستوری را داده است. اگر اردوغان قرار بودن چنین دستوری بدهد، بایستی این را به وی به عنوان وزیر انرژی ترکیه می داد که اردوغان چنین دستوری نداده است.

روزنامه 'دی ولت' آلمان با انتشار مقاله ای ادعا کرده است که ترکیه قصد ساخت بمب اتمی را دارد و اطلاعات فنی مرتبط با این مساله را از پاکستان دریافت کرده است.

دی ولت دوشنبه این هفته با اشاره به افشای شنود تلفنی ترکیه از سوی آلمان، نوشت: آلمان تنها برای مسایل تروریستی ترکیه را شنود نکرده، بلکه به دلیل عزم ترکیه برای به دست آوردن فناوری ساخت سلاح اتمی نیز ترکیه را شنود کرده است.

به ادعای این روزنامه آلمانی، 'عبدالقادرخان' به عنوان پدر برنامه هسته ای پاکستان نیز در ارتباط با ترکیه بوده و قصد وارد کردن سانتریفیوژهای اتمی را به طور قاچاق به ترکیه دارد و حتی 'نواز شریف' نخست وزیر سابق پاکستان نیز در سال 1988میلادی به ترکیه پیشنهاد مشارکت در برنامه هسته ای را داده بود.

بر اساس این گزارش، ترکیه برای متنوع سازی منابع تامین انرژی خود قصد استفاده از انرژی هسته ای را دارد و در این زمینه 2 قرارداد جداگانه با روسیه، ژاپن و فرانسه برای احداث نیروگاه های اتمی در جنوب و شمال این کشور منعقد کرده است.

ترکیه می خواهد در میان مدت سهم نیروگاههای اتمی در تولید برق این کشور را به 20 درصد برساند.

۹۳/۰۷/۰۲

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">