ترکیه آنلاین

پایگاه اطلاع‌رسانی رویدادهای عمومی و تخصصی ترکیه

ترکیه آنلاین

پایگاه اطلاع‌رسانی رویدادهای عمومی و تخصصی ترکیه

نرخ بیکاری در ترکیه به 9.1 درصد رسید

جمعه, ۲۸ شهریور ۱۳۹۳، ۱۰:۰۰ ق.ظ
ترکیه آنلاین:  نرخ بیکاری در ترکیه بعد از رسیدن به 8.8 درصد در ماه مه به پائین ترین حد خود در 10 ماه گذشته، در ماه ژوئن و همسو با افت رشد اقتصادی در سه ماهه دوم سالجاری به 9.1 درصد رسید. اما مهمترین دغدغه نرخ بیکاری در جوانان است که به بیش از 16 درصد رسیده است.



به گزارش ایرنا، بیکاری به عنوان یکی از عمده ترین مشکلات ساختاری اقتصاد ترکیه همچنان ساختار شکننده و شیوه مدیریت آن دغدغه ای جدی برای مدیریت اقتصادی این کشور شده است.

موسسه آمار دولتی ترکیه طبق تقویم اعلام منظم داده های مربوط به تحولات اقتصادی این کشور، نرخ بیکاری این کشور در ماه ژوئن سال 2014 میلادی را اعلام کرد.

در این ماه نرخ بیکاری عمومی 9.1 درصد محاسبه شده که در مردان 8.3 درصد و در بانوان 10.9 درصد است.

در ماه ژوئن نرخ بیکاری ترکیه در بخش خارج از کشاورزی 11.1 درصد محاسبه شده که این در مردان 9.5 درصد و در بانوان 15.7 درصد بوده است.

موسسه آمار دولتی ترکیه با عاری سازی تاثیرات موسمی، نرخ بیکاری ترکیه را نیز محاسبه می کند که براساس آن نرخ بیکاری در ماه ژوئن به 9.9 درصد رسید. این بالاترین رقم از ژانویه 2011 میلادی تاکنون است.

در این میان نسبت بیکاری در بین جوانان (24-15 سال) 16.7 درصد است که این این نسبت در بین مردان 16.1 درصد و در بانوان 17.9 درصد است.

کارشناسان با اشاره به افت نرخ تولید در ترکیه می گویند افت نرخ رشد اقتصادی در سه ماهه دوم سالجاری میلادی به 2.1 درصد، نرخ بیکاری در ترکیه را به ارقام دو رقمی رسانده است.

اقتصاد ترکیه در سه ماهه نخست سالجاری میلادی 4.7 درصد رشد کرده بود که در سه ماهه دوم به 2.1 درصد افت کرد و دولت آنکارا را واداشت تا در تخمین های خود در خصوص تحقق اهداف اقتصاد کلان برای پایان سالجاری تجدید نظر کند.

ترکیه نرخ رشد اقتصادی چهار درصدی برای سالجاری میلادی را هدف گذاری کرده است که با این فرایند تحقق آن دشوار خواهد بود.

براساس گزارش موسسه آمار دولتی ترکیه جمعیت بالای 15 سال در ترکیه منتهی به مه امسال بالغ بر 56 میلیون و 869 هزار نفر شد که 28 میلیون و 88 هزار نفر از آنان را مردان و 28 میلیون و 781 هزار تن را بانوان تشکیل می دهند.

براساس آمار موسسه آمار دولتی ترکیه جمعیت بالای 15 سال در ترکیه منتهی به ژوئن امسال بالغ بر 56 میلیون و 946 هزار نفر شد که 28 میلیون و 126 هزار نفر از آنان را مردان و 28 میلیون و 820 هزار تن را بانوان تشکیل می دهند.

از این تعداد برابر 29 میلیون و 240 هزار نفر را نیروی کار تشکیل می دهد که 20 میلیون و 324 هزار تن از این رقم را مردان و هشت میلیون و 917 هزار نفر را بانوان هستند.

براساس همین داده ها برابر 26 میلیون و 586 هزار نفر از کل نیروی کار ترکیه را شاغلان تشکیل می دهند که 18 میلیون و 640 هزار تن از آنان را مرد و هفت میلیون و 946 هزار تن از آنان زن می باشند.

بررسی نماگرهای این موسسه نشان می دهد، نسبت مشارکت در نیروی کار ترکیه 51.3 درصد است که این نسبت در مردان 72.3 درصد و در بانوان 30.9 است.

با این حساب تعداد بیکاران ترکیه نیز به دو میلیون و 654 هزار نفر رسید که یک میلیون و 683 هزار تن از آنان را مردان و 971 هزار تن را بانوان تشکیل می دهند. تعداد بیکاران ترکیه در ژوئن سال گذشته دو میلیون و 551 هزار نفر بود.

کارشناسان در تحلیل نماگرهای بیکاری در ترکیه می گویند، نرخ بیکاری ترکیه در ماههایی که بطور سنتی روبه پائین می بود، رشد کرده است واین احتمال را که نرخ بیکاری در ماههای پیش رو نیز می تواند رشد کند، افزایش داده است.

به گفته همین کارشناسان، همسو با کاهش تقاضای داخلی، بیکاری در ترکیه نیز روبه افزایش دیده می شود ولی انتظار نمی رود نرخ بیکاری ترکیه در پایان سال از مرز دو رقمی عبور کند.

دولت آنکارا در برنامه میان مدت اقتصادی نرخ رشد تولید ناخالص داخلی را چهار درصد و نرخ بیکاری را برای سالجاری 9.4 درصد پیش بینی کرده است.

۹۳/۰۶/۲۸

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">