ترکیه آنلاین

پایگاه اطلاع‌رسانی رویدادهای عمومی و تخصصی ترکیه

ترکیه آنلاین

پایگاه اطلاع‌رسانی رویدادهای عمومی و تخصصی ترکیه

مدارس خصوصی زبان کُردی، معضل جدید ترکیه

جمعه, ۲۸ شهریور ۱۳۹۳، ۱۱:۰۰ ق.ظ
ترکیه آنلاین: مقامات و سیاست مداران وابسته به پ.ک.ک، لاک و مهر و پلمپ مدارس تعطیل شده را برداشته و اعلام کردند که این مدارس به فعالیت خود ادامه می دهند.


به گزارش خبرگزاری کردپرس، همزمان با آغاز سال تحصیلی جدید در ترکیه، یک بار دیگر موضوع ضرورت آموزش به زبان مادری از سوی پ.ک.ک و نهادهای اقماری آن به عنوان یک مطالبه ی مهم کردها مطرح شد. سران پ.ک.ک خانواده های کُرد را به بایکوت مدارس فراخواندند اما فقط در دو شهر وان و حکاری، برخی از خانواده ها، این دعوت حزب مزبور را پذیرفتند و به مدت دو روز فرزندان خود را به کلاس های درس نفرستادند.
از دیگر سو شهرداری ها و نهادهای وابسته به پ.ک.ک در دیاربکر، وان، جزیره، شرناخ و چند شهر دیگر با تاسیس مدارس خصوصی زبان کُردی، خانواده ها را تشویق به ثبتت نام فرزندان خود در این مدارس کردند. اما این اقدام، با واکنش تند نیروهای پلیس ضدشورش مواجه شده و مقامات قضایی نیز دستور پلمپ و لاک و مهر همه ی مدارس مورد بحث را صادر کردند.
خبرگزاری دجله امروز از این موضوع خبر داد که گروهی از مقامات حزب مناطق دموکراتیک (DBP) و شهرداری های وابسته به پ.ک.ک با اجتماع در مقابل مدرسه ی باغلار دیاربکر لاک و مهر و پلمپ را برداشته و اعلام کردند که اقدام دستگاه قضا و پلیس را به رسمیت نمی شناسند و این مدارس به فعالیت خود ادامه می دهند.
همه ی این اقدامات در حالی صورت گرفته که رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه در بازگشت از قطر در داخل هواپیما در پاسخ به سوال خبرنگاران اعلام کرده که زبان رسمی ترکیه، ترکی است.

۹۳/۰۶/۲۸

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">