ترکیه آنلاین

پایگاه اطلاع‌رسانی رویدادهای عمومی و تخصصی ترکیه

ترکیه آنلاین

پایگاه اطلاع‌رسانی رویدادهای عمومی و تخصصی ترکیه

استانبول در انتظار زلزله‌ ویرانگر

جمعه, ۲۸ شهریور ۱۳۹۳، ۰۳:۰۰ ب.ظ
ترکیه آنلاین:  کارشناسان زمین‌شناسی با مطالعه روی بخش‌های مختلف گسل‌ «آناتولی شمالی» از احتمال وقوع یک زلزله شدید در استانبول خبر دادند.



به گزارش سرویس حوادث خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، گسل آناتولی شمالی یکی از زلزله‌خیزترین مناطق جهان است و زمین‌شناسان به تازگی متوجه فعالیت‌های جدیدی در این گسل شده‌اند. زمین‌شناسان با استفاده از جی‌پی‌اس، داده‌های مربوط به 100 نقطه را در طول گسل‌ها به طور مداوم جمع‌آوری کردند که این اطلاعات به آنها امکان پیش‌بینی زلزله شدید در آینده را داده است. این زلزله در امتداد یک گسل فعال میان دریای مرمره رخ خواهد داد که در فاصله تنها 10 کیلومتری غرب استانبول قرار دارد. پیش‌بینی وقوع این زلزله به دلیل اینکه شهر استانبول بافت قدیمی و ساختمان‌های فرسوده دارد حائز اهمیت است.

به گزارش ایسنا به نقل از ساینس ورلد ریپورت، «مایکل فلویر»، یکی از کارشناسان حاضر در این مطالعه گفت: استانبول یک شهر بزرگ است و ساختمان‌های قدیمی بسیاری دارد که طبق استانداردهای روز بنا نشده‌اند.

وی افزود: از نظر علمی این منطقه در اثر زلزله احتمالی کانون خطر خواهد بود. در واقع زمین‌شناسان پیش‌بینی می‌کنند زلزله آتی احتمالا حدود هفت ریشتر یا بیشتر شدت خواهد داشت که این مقیاس می‌تواند برای استانبول ویرانگر باشد. لذا این اطلاعات از این جهت منتشر می‌شود تا ساکنان این شهر خود را از اکنون برای وقوع زلزله آماده کنند.

فلویر افزود: زلزله‌ها منظم نبوده و قابل پیش بینی نیستند. بلکه به صورت کاملا تصادفی و غیرقابل پیش‌بینی رخ می‌دهند. ممکن است سال‌های سال بدون اینکه زلزله‌ای را تجربه کرده باشید زندگی کنید اما برخی زلزله‌ها نیز در صورت وقوع جان بسیاری از مردم را می‌گیرند. به هر حال درباره مکان‌هایی مانند استانبول که معمولا در معرض خطر وقوع زلزله‌های شدید هستند تنها یک جمله می‌توان گفت و آن این است که «همیشه باید آماده بود.»



۹۳/۰۶/۲۸

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">