ترکیه آنلاین

پایگاه اطلاع‌رسانی رویدادهای عمومی و تخصصی ترکیه

ترکیه آنلاین

پایگاه اطلاع‌رسانی رویدادهای عمومی و تخصصی ترکیه

ترکیه آنلاین: چاغلایان وزیر اقتصاد ترکیه یک ساعت مچی با ارزش 300.000 فرانک سوئیس به عنوان رشوه از ضراب که در ترکیه زندگی می کند دریافت کرده بود.موضوع این رشوه نیز از در جریان افشای مکالمات تلفنی ضراب فاش شد و حتی به جریانی با عنوان « آقای وزیر ساعت چند است؟» که طعنه‌ای به این رشوه گیری بود در شبکه های اجتماعی کاربران ترک تبار تبدیل شد.


به گزارش فردا نیوز، ماجرای رضا ضراب ( تاجر ایرانی الاصل) همتای ترکیه‌ای بابک زنجانی هر روز ابعاد جالبتری به خود می گیرد. رشوه‌هایی که رضا ضراب به مقامات ترک داده یکی از این موارد است که شاخ و برگ‌های بسیاری پیدا کرده است و شامل افراد زیادی و همچنین حائز انواع و مبالغ مختلفی بوده است.

پس از اینکه رضا ضراب از زندان آزاد شد حرف و حدیث‌های مختلفی نسبت به آ‌زادی وی در رسانه‌های ترکیه پیچید. موضوعی که به این حرف و حدیث‌ها دامن می زد، افشای یک نوار صوتی بود که ضراب در آن با فردی به نام «روچان بایار» مکالمه می کند. جالب اینجاست که بایار به ضراب در خصوص شکل غیرپولی رشوه مشاوره می دهد و به وی می گوید:‌«بعضی از ماموران دولتی هستند که پول نقد دریافت نمی کنند و باید به آنها هدیه های غیرپولی ولی ارزشمند داد.»

در این میان مساله جالب توجهی که افتاد رشوه ضراب به وزیر سابق دولت ترکیه بود. کاگلایان وزیر اقتصاد ترکیه یک ساعت مچی با ارزش 300.000 فرانک سوئیس به عنوان رشوه از ضراب که در ترکیه زندگی می کند دریافت کرده بود.موضوع این رشوه نیز از در جریان افشای مکالمات تلفنی ضراب فاش شد و حتی به جریانی با عنوان « آقای وزیر ساعت چند است؟» که طعنه‌ای به این رشوه گیری بود در شبکه های اجتماعی کاربران ترک تبار تبدیل شد.

حال فاش شده است که داستان ساعت‌هایی که ضراب به مقامات ترکیه به عنوان رشوه داده است دنبال دار است.

اخیرا نیز معاون حزب جمهوری خلق اظهار داشته که «ظفر چاغلایان»، وزیر پیشین اقتصاد دولت ترکیه الماسی چهار میلیون لیره یی و پنج ساعت لوکس از «رضا ضراب» بازرگان ایرانی و متهم پیشین پرونده فساد مالی رشوه دریافت کرده است.

«علی اوزگوندوز»، معاون حزب جمهوری خلق که یکی از اعضای کمیسیون رسیدگی به اتهامات مطرح شده مرتبط با فساد مالی علیه وزرای پیشین دولت «اردوغان» است اظهار داشته که «ظفر چاغلایان» وزیر پیشین اقتصاد دولت ترکیه الماسی چهار میلیون لیره یی و پنج ساعت لوکس از ضراب، متهم پیشین پرونده فساد مالی رشوه دریافت کرده است. جالب اینجاست که این نوع پرداخت رشوه به دلیل عدم ثبت در گردش مالی روشی مطمئن تر برای فرار از مالیات و همچنین افشای فساد مالی است و از سوی دیگر با این روش مقامات ترکیه می توانند خود را از بهتر از اتهامات وارده در فساد مالی تبرئه کنند.

 روزنامه «تودی زمان» با انتشار این خبر افزوده است: «این مقام حزب اپوزیسیون در مصاحبه روز پنجشنبه خود با خبرنگاران اظهار داشت که ادعاهایش مبتنی بر تحقیقات اولیه انجام شده توسط کمیسیون پارلمانی است.

کمیسیون پارلمانی ترکیه در حال رسیدگی به پرونده فساد مالی است که در جریان آن در 17 دسامبر سال گذشته میلادی تعدادی از وزرای دولت اردوغان، پسران آنها و همچنین رضا ضراب، بازرگان ایرانی الاصل به اتهام نقش داشتن در این موضوع بازداشت شدند.»

این درحالی است که هیئت ایرانی برای رسیدگی به پرونده ضراب به ترکیه اعزام شده اند و یکی ازنمایندگان مجلس ایران گفته است که اگر مشخص شود که ضراب در پرونده بابک زنجانی نقش داشته است وی برای روشن شدن پرونده به ایران اعزام می‌شود. این درحالی است که گفته می شود مقامات ترکیه در این امر همکاری لازم با انجام نمی‌دهند.

احتمالات از دست داشتن ضراب در پرونده زنجانی بسیار زیاد است. رضا ضراب در دادگاه ترکیه اعتراف کرده که یکی از مدیران و عاملان بابک زنجانی است و از خود هیچ اختیاری ندارد و آنچه که  بابک زنجانی دیکته می کرده انجام داده است  اما زنجانی این مساله را به طور کامل تکذیب کرده است.

گفته می شود که علاوه بر ضراب یکی، دو نفر دیگر هم در ارتباط با پرونده زنجانی در ترکیه شناسایی شده‌اند که باید اسناد به‌دست‌آمده در اختیار دو طرف ترکیه و ایران  قرار گیرد. در حال حاضر چندین مظنون هم در ایران و هم در ترکیه وجود دارد که مسئولان امیدوارند که با همکاری متقابل دو کشور این پرونده حل شود.

۹۳/۰۶/۲۴

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">