ترکیه آنلاین

پایگاه اطلاع‌رسانی رویدادهای عمومی و تخصصی ترکیه

ترکیه آنلاین

پایگاه اطلاع‌رسانی رویدادهای عمومی و تخصصی ترکیه


ترکیه آنلاین: رجب طیب اردوغان رییس جمهور جدید ترکیه روز گذشته در حاشیه نشست سران ناتو در ولز بریتانیا با باراک اوباما همتای آمریکایی خود دیدار کرد.



به گزارش عصرایران دو رهبر در این دیدار 1.5 ساعته که طولانی ترین دیدار اوباما با یک همتای عضو ناتویی در حاشیه نشست ناتو بود درباره موضوعات مختلف منطقه ای از جمله بحران جاری در عراق و مساله آتش بس در فلسطین بحث و تبادل نظر کردند.

اردوغان پیش از عزیمت به انگلیس در هواپیما به خبرنگاران همراهش گفته بود که در دیدار با اوباما از او خواهد خواست تا فتح الله گولن روحانی متنفذ ترکیه ای ساکن آمریکا را به این کشور مسترد کند.



اردوغان با اشاره به اینکه پرونده "دولت موازی" در ترکیه را در دیدار با اوباما مطرح خواهد کرد گفت: این طبیعی ترین انتظار از یک متحد عضو ناتو است چرا که آمریکا نیز به عنوان متحد عضو ناتو در بسیاری از موارد خواست ها و انتظاراتی از ما دارد.

اردوغان با اشاره به اینکه هواداران فتح الله گولن در پلیس و دستگاه قضایی ترکیه اقدام به شنود غیر قانونی و جاسوسی از اعضای ارشد کابینه کرده اند، گفت: ریشه همه این اقدامات در پنسیلوانیا (محل اقامت گولن) است.

او گفت: اگر گولن ان گونه که می گوید گناهکار نیست و در این پرونده دست ندارد چرا به کشور خود باز نمی گردد؟ اگر می خواهد کار سیاسی کند به ترکیه بیاید و از اینجا تشکیلات خود را هدایت کند.

اشاره اردوغان به موضوع افشای پرونده فساد مالی بزرگ در ترکیه است که از 17 دسامبر سال گذشته میلادی جنجال زیادی در این کشور به پا کرده است.

در چارچوب این افشاگری 4 عضو ارشد کابینه اردوغان از جمله وزرای اقتصاد و کشور مجبور به استعفا شدند.همچنین افشای مکالمات اردوغان با فرزندش بلال مبنی بر مخفی کردن پول های رشوه گرفته شده در محلی امن جنجال گسترده ای در ترکیه به راه انداخت.

اردوغان این مکالمه تلفنی را تکذیب کرد و آن را مونتاژ شده و برای تخریب خود دانست.

رییس جمهور ترکیه حامیان فتح الله گولن روحانی ترکیه ای ساکن آمریکا را به دست داشتن در این پرونده متهم کرد.

از آن زمان تاکنون دولت ترکیه صدها نفر را در پلیس و دستگاه قضایی ترکیه از کار برکنار کرده است.

فتح الله گولن رهبر معنوی " جنبش خدمت " به شمار می رود و هواداران زیادی در داخل ترکیه دارد. او از سال 1999 به آمریکا مهاجرت کرد و در پنسیلوانیا اقامت گزید.

بنیاد گولن یک بنیاد خیریه علمی –آموزشی با دهها شعبه در سرتاسر جهان است که ارزش دارایی های آن میلیارد ها دلار برآورد می شود. این بنیاد ثروتمند پشتوانه مالی فتح الله گولن محسوب می شود.


۹۳/۰۶/۱۵

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">