راهاندازی قطار استانبول-ایران-پاکستان برای توسعه ترانزیت
جمعه, ۱۴ شهریور ۱۳۹۳، ۰۵:۰۰ ب.ظ
ترکیه آنلاین: معاون سیر و حرکت راهآهن از هدفگذاری رشد 100 درصدی ترانزیت ریلی در سال 93 خبر داد و گفت: به تازگی مذاکراتی با کشورهای اروپایی، پاکستان و ترکیه داشتهایم، در این راستا قطار برنامهای از استانبول به پاکستان راهاندازی میشود تا بر این اساس زمینه رشد ترازیت کالا در این مسیر فراهم شود.
حسین آشوری در گفتوگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس در تشریح ارتباط ریلی ایران با کشورهای همسایه بیان کرد: اتصال ریلی در ارتباط با کشورهای همسایه در مرز سرخس با کشور ترکمنستان وجود دارد، در مرز رازی با کشور ترکیه ارتباطات ریلی داریم و در زاهدان نیز ایران با کشور پاکستان از طریق ریل متصل است.
وی ادامه داد: همچنین از مرز شلمچه به عراق خط ریلی داریم، اگر چه ادامه مسیر تا بصره هنوز ساخته نشده است.
معاون بهرهبرداری و سیر و حرکت راهآهن یادآور شد: خطآهن از سمت افغانستان تا خواف ساخته شده که ادامه مسیر نیز در حال احداث است.
* رشد بار ترانزیتی برای عبور از ایران توسط قطار
وی بیان کرد: عمده تبادل کالا از طریق سیستم ریلی با کشورهای همسایه، در بخش ترانزیت با کشورهای آسیای میانه است.
معاون بهرهبرداری و سیر و حرکت راهآهن ادامه داد: کالا از بنادر جنوبی کشور به سمت آسیای میانه منتقل میشود، ضمن آنکه از کشورهای آسیای میانه به سمت بندرعباس و ترکیه نیز کالا از طریق ریل جابهجا میشود.
وی بیان کرد: خوشبختانه طی توافقاتی که از سالهای گذشته با رؤسای راهآهنهای منطقه از جمله ازبکستان، ترکمنستان، قزاقستان و تاجیکستان داشتهایم، در حال حاضر با رشد بارهای ترانزیتی و جابهجایی آنها از طریق ریل مواجه هستیم.
آشوری اضافه کرد: در بحث حمل کالای ترانزیتی یکی از فعالیتهایی که انجام میشود، حمل بار ترانزیتی گندم از قزاقستان به بنادر جنوبی کشور است.
* رشد 78 درصدی ترازیت ریلی پنبه از طریق ایران
معاون بهرهبرداری و سیر و حرکت راهآهن بیان کرد: بار پنبه که یکی از بارهای اصلی ترانزیتی است، رشد مطلوبی داشته است و در اینباره تعامل مطلوبی با ازبکستان داریم.
وی با بیان اینکه ترانزیت پنبه از بارهای اصلی کشور ازبکستان است، افزود: در 5 ماه گذشته رشد مطلوبی در ترانزیت ریلی پنبه داشتهایم.
معاون بهرهبرداری و سیر و حرکت راهآهن تأکید کرد: در همین مدت با رشد 78 درصدی در جابهجایی کالای ترانزیتی پنبه از طریق ایران مواجه بودهایم.
* رشد 70 درصدی حمل ترانزیتی فولاد توسط راهآهن/ برنامهریزی رشد 100 درصدی ترانزیت ریلی
آشوری ادامه داد: همچنین ترانزیت ریلی چوب از ترکیه به سمت آسیای میانه در ۵ ماه اول سال جاری بیش از 120 درصد رشد داشته است.
معاون بهرهبرداری و سیر و حرکت راهآهن اضافه کرد: در بخش ترازیت محصولات فولادی نیز با رشد 70 درصد جابهجایی از بنادر جنوبی به سمت آسیای میانه مواجه بودیم.
وی بیان کرد: در همین مدت حمل کانتینری کالا از ترکیه به آسیای میانه و از بنادر جنوبی کشور به آسیای میانه رشد مطلوبی داشته است.
معاون بهرهبرداری و سیر و حرکت راهآهن جمهوری اسلامی ایران از هدفگذاری برای افزایش 100 درصدی حجم ترانزیت ریلی در سال 93 نسبت به سال گذشته خبر داد.
آشوری اضافه کرد: در همین راستا در صدد تسهیل امور در حوزه صادرات، واردات و ترانزیت هستیم و به همین منظور کمیتهای برای بحث ترانزیت تشکیل شده و به دنبال آن درصدد هستیم، تا میزان جابهجایی بار به کشورهای همسایه را از طریق ریل افزایش دهیم.
* راهاندازی قطار برنامهای استانبول-ایران-پاکستان برای رشد ترانزیت ریلی
وی افزود: به تازگی مذاکراتی با کشورهای اروپایی، پاکستان و ترکیه داشتهایم، در این راستا در حال راهاندازی قطار برنامهای از استانبول به پاکستان هستیم، تا بر این اساس بتوان زمینه جابهجایی کالا را در این مسیر فراهم کرد.
* تخفیف راهآهن برای حمل ریلی سوخت
معاون بهرهبرداری و سیر و حرکت راهآهن همچنین درباره سایتهای تغییر بوژی در مرزهای کشور توضیح داد: تنها جایی که نیازمند تعویض بوژی هستیم مرز سرخس است که آنجا هم طرف ایرانی و هم ترکمن امکانات مطلوبی دارند و محدودیتی در این بخش نداریم.
وی درباره سوآپ کالا بیان کرد: در حال حاضر حجم بسیار کمی سوآپ سوخت از ترکمنستان به افغانستان انجام میشود که توسط راهآهن ایران تا مشهد انتقال مییابد و سپس از آنجا با کامیونهای مخزندار به سمت افغانستان انتقال مییابد.
آشوری با اشاره به سهم 40 درصدی حمل سوخت از مجموع 10 میلیون تن بار ترانزیتی کشور، بیان کرد: با توجه به تمایل برخی شرکتها برای حمل سوخت ترانزیتی از کشور عراق به بنادر جنوبی و بالا بودن تعرفه ریلی، راه آهن تخفیف مناسبی به این منظور تصویب کرد، تا بتواند فضای رقابتی مناسبی در مقایسه با جاده پدید آید.
حسین آشوری در گفتوگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس در تشریح ارتباط ریلی ایران با کشورهای همسایه بیان کرد: اتصال ریلی در ارتباط با کشورهای همسایه در مرز سرخس با کشور ترکمنستان وجود دارد، در مرز رازی با کشور ترکیه ارتباطات ریلی داریم و در زاهدان نیز ایران با کشور پاکستان از طریق ریل متصل است.
وی ادامه داد: همچنین از مرز شلمچه به عراق خط ریلی داریم، اگر چه ادامه مسیر تا بصره هنوز ساخته نشده است.
معاون بهرهبرداری و سیر و حرکت راهآهن یادآور شد: خطآهن از سمت افغانستان تا خواف ساخته شده که ادامه مسیر نیز در حال احداث است.
* رشد بار ترانزیتی برای عبور از ایران توسط قطار
وی بیان کرد: عمده تبادل کالا از طریق سیستم ریلی با کشورهای همسایه، در بخش ترانزیت با کشورهای آسیای میانه است.
معاون بهرهبرداری و سیر و حرکت راهآهن ادامه داد: کالا از بنادر جنوبی کشور به سمت آسیای میانه منتقل میشود، ضمن آنکه از کشورهای آسیای میانه به سمت بندرعباس و ترکیه نیز کالا از طریق ریل جابهجا میشود.
وی بیان کرد: خوشبختانه طی توافقاتی که از سالهای گذشته با رؤسای راهآهنهای منطقه از جمله ازبکستان، ترکمنستان، قزاقستان و تاجیکستان داشتهایم، در حال حاضر با رشد بارهای ترانزیتی و جابهجایی آنها از طریق ریل مواجه هستیم.
آشوری اضافه کرد: در بحث حمل کالای ترانزیتی یکی از فعالیتهایی که انجام میشود، حمل بار ترانزیتی گندم از قزاقستان به بنادر جنوبی کشور است.
* رشد 78 درصدی ترازیت ریلی پنبه از طریق ایران
معاون بهرهبرداری و سیر و حرکت راهآهن بیان کرد: بار پنبه که یکی از بارهای اصلی ترانزیتی است، رشد مطلوبی داشته است و در اینباره تعامل مطلوبی با ازبکستان داریم.
وی با بیان اینکه ترانزیت پنبه از بارهای اصلی کشور ازبکستان است، افزود: در 5 ماه گذشته رشد مطلوبی در ترانزیت ریلی پنبه داشتهایم.
معاون بهرهبرداری و سیر و حرکت راهآهن تأکید کرد: در همین مدت با رشد 78 درصدی در جابهجایی کالای ترانزیتی پنبه از طریق ایران مواجه بودهایم.
* رشد 70 درصدی حمل ترانزیتی فولاد توسط راهآهن/ برنامهریزی رشد 100 درصدی ترانزیت ریلی
آشوری ادامه داد: همچنین ترانزیت ریلی چوب از ترکیه به سمت آسیای میانه در ۵ ماه اول سال جاری بیش از 120 درصد رشد داشته است.
معاون بهرهبرداری و سیر و حرکت راهآهن اضافه کرد: در بخش ترازیت محصولات فولادی نیز با رشد 70 درصد جابهجایی از بنادر جنوبی به سمت آسیای میانه مواجه بودیم.
وی بیان کرد: در همین مدت حمل کانتینری کالا از ترکیه به آسیای میانه و از بنادر جنوبی کشور به آسیای میانه رشد مطلوبی داشته است.
معاون بهرهبرداری و سیر و حرکت راهآهن جمهوری اسلامی ایران از هدفگذاری برای افزایش 100 درصدی حجم ترانزیت ریلی در سال 93 نسبت به سال گذشته خبر داد.
آشوری اضافه کرد: در همین راستا در صدد تسهیل امور در حوزه صادرات، واردات و ترانزیت هستیم و به همین منظور کمیتهای برای بحث ترانزیت تشکیل شده و به دنبال آن درصدد هستیم، تا میزان جابهجایی بار به کشورهای همسایه را از طریق ریل افزایش دهیم.
* راهاندازی قطار برنامهای استانبول-ایران-پاکستان برای رشد ترانزیت ریلی
وی افزود: به تازگی مذاکراتی با کشورهای اروپایی، پاکستان و ترکیه داشتهایم، در این راستا در حال راهاندازی قطار برنامهای از استانبول به پاکستان هستیم، تا بر این اساس بتوان زمینه جابهجایی کالا را در این مسیر فراهم کرد.
* تخفیف راهآهن برای حمل ریلی سوخت
معاون بهرهبرداری و سیر و حرکت راهآهن همچنین درباره سایتهای تغییر بوژی در مرزهای کشور توضیح داد: تنها جایی که نیازمند تعویض بوژی هستیم مرز سرخس است که آنجا هم طرف ایرانی و هم ترکمن امکانات مطلوبی دارند و محدودیتی در این بخش نداریم.
وی درباره سوآپ کالا بیان کرد: در حال حاضر حجم بسیار کمی سوآپ سوخت از ترکمنستان به افغانستان انجام میشود که توسط راهآهن ایران تا مشهد انتقال مییابد و سپس از آنجا با کامیونهای مخزندار به سمت افغانستان انتقال مییابد.
آشوری با اشاره به سهم 40 درصدی حمل سوخت از مجموع 10 میلیون تن بار ترانزیتی کشور، بیان کرد: با توجه به تمایل برخی شرکتها برای حمل سوخت ترانزیتی از کشور عراق به بنادر جنوبی و بالا بودن تعرفه ریلی، راه آهن تخفیف مناسبی به این منظور تصویب کرد، تا بتواند فضای رقابتی مناسبی در مقایسه با جاده پدید آید.
۹۳/۰۶/۱۴