ترکیه آنلاین

پایگاه اطلاع‌رسانی رویدادهای عمومی و تخصصی ترکیه

ترکیه آنلاین

پایگاه اطلاع‌رسانی رویدادهای عمومی و تخصصی ترکیه

ترکیه آنلاین: سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام گفت: اطلاعات منتشر شده در باره تنزل جایگاه جهانی ایران در تولید علم نادرست است و جمهوری اسلامی اکنون با دو پله رشد نسبت به قبل در رتبه 15 جهان قرار دارد.



به گزارش ایرنا، با توجه به اینکه استیضاح وزیر علوم، تحقیقات و فناوری چهارشنبه هفته جاری در مجلس شورای اسلامی مطرح می شود، در گزارشی انتشار یافته ادعا شده که رتبه علمی ایران در جهان تنزل یافته و در جایگاه 17 قرار گرفته است .

این ادعا در حالی مطرح شده که دکتر جعفر مهراد امروز (دوشنبه) در گفت وگو با خبرنگار علمی ایرنا با تکذیب خبر سقوط رتبه علمی ایران در جهان در برخی از مطبوعات گفت: رتبه علمی ایران امسال (2014) نه تنها کاهش نداشته بلکه از رتبه 17 به 15 ارتقاء یافته است.


وی با اعلام اینکه اعتراض کتبی خود را به این «اقدام ناصواب» ارسال خواهد کرد، تصریح کرد:آنچه رسانه ها از قول من در مورد سقوط رتبه علمی ایران اعلام کرده اند، نادرست است و تنها از بخشی از کل خبر سوءاستفاده کرده اند که این اقدام ناصواب و نادرست است.

وی خاطر نشان کرد: پایگاه استنادی اسکوپوس که دومین پایگاه استنادی معتبر جهان است تا 17/5/1393 (برابر با 17 اوت 2014 ) که فقط 8 ماه از سال میلادی سپری شده است 25 هزارو 217 مقاله از دانشمندان و پژوهشگران ایران را در این پایگاه ثبت و نمایه سازی کرده است.

این استاد علم اطلاعات و دانش شناسی ادامه داد: ایران با تولید این تعداد مقاله رتبه 15 تولید علم جهان را به خود اختصاص داده است.

مهراد گفت: رتبه ترکیه که یکی از کشورهای نوظهور علمی در منطقه و در بین کشورهای اسلامی است با تولید 22 هزارو 311 مدرک رتبه 19 شده است.

مهراد خاطر نشان کرد: به طوری که می بینیم در این بازه زمانی ایران بیش از 2906 مدرک بیش از ترکیه تولید کرده است.

وی اظهار کرد: رتبه اول مربوط به آمریکا است. این کشور در بازه زمانی یاد شده 324 هزار و 879 مدرک تولید کرده است. رتبه های دوم تا پنجم به کشورهای چین، انگلستان، آلمان و ژاپن تعلق دارد. این کشورها به ترتیب 266 هزار و 558 مدرک، 94 هزار و 706 مدرک، 85 هزار و 888 مدرک و 66 هزار و 655 مدرک تولید کرده اند.

استاد علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه شیراز عنوان کرد: کشور هندوستان به عنوان یک کشور نوظهور علمی رتبه ششم تولید علم جهان را با تولید 64756 مدرک به خود اختصاص داده است. کشورهای فرانسه، ایتالیا، کانادا و اسپانیا نیز به ترتیب در جایگاه هفتم تا دهم تولید علم جهان نشسته اند.

استاد علم سنجی کشور اظهار داشت: کشورهای استرالیا، کره جنوبی، برزیل و هلند به ترتیب در این بازه زمانی تعداد 46164 مدرک، 42848 مدرک، 32583 مدرک و 30789 مدرک تولید کرده اند.

سرپرست ISC گفت: بعد از ایران که در حال حاضر رتبه 15 تولید علم جهان را در دست دارد، روسیه با تولید 24495 مدرک، تایوان با تولید 22746 مدرک و سوئیس با تولید 22743 مدرک به ترتیب رتبه های 16، 17 و 18 را از آن خود کرده اند.

وی ادامه داد: ترکیه نیز بعد از این کشورها حائز رتبه 19 تولید علم جهان است و سوئد نیز با تولید 20158 مدرک در جایگاه 20 تولید علم جهان نشسته است.

مهراد گفت: روزهای اخیر افرادی که اطلاعات موثقی از روش گزارش تولید علم در اختیار ندارند از تنزل تولید علم ایران گفت و گو می کنند در حالی که ایران در حال حاضر رتبه 15 تولید علم جهان را در اختیار دارد ممکن است در ماه های آینده وضعیت متفاوتی داشته باشد و این متفاوت بودن امری کاملا طبیعی است و نشانه تنزل نیست.

وی افزود: علت آن تکمیل شدن آمار تولید علم و قرار گرفتن کشورها در موقعیت طبیعی تولید علم است. این مورد در سال های قبل نیز وجود داشته که آمارهای آن سال ها نیز بر اساس این استدلال کاملا موثق و طبیعی است.

۹۳/۰۵/۲۷

نظرات  (۱)

۲۷ مرداد ۹۳ ، ۱۴:۱۳ دانیال رحمتی
اااااااااااااااااااااااااااففففففففففففففففررررررررررررررررررییییییییییییییییییننننننننننننننننن به ایییییییییییییییییییرررررررررررررررااااااااااااااانننننننننننننیییییییییییییییییااااااااااااا

ارسال نظر

کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">