ترکیه آنلاین

پایگاه اطلاع‌رسانی رویدادهای عمومی و تخصصی ترکیه

ترکیه آنلاین

پایگاه اطلاع‌رسانی رویدادهای عمومی و تخصصی ترکیه

ترکیه آنلاین: رهبر زندانی حزب کارگران کردستان (پ ک ک) روز شنبه با تمجید از آغاز یک روند دموکراتیک جدید در ترکیه، اعلام کرد 30 سال جنگ این گروه با آنکارا در حال به پایان رسیدن است.


به گزارش خبرگزاری فرانسه از استانبول، پ ک ک که برای سه دهه به منظور دستیابی به خودمختاری بیشتر برای اقلیت‌ کردهای ترکیه با دولت می‌جنگید، پانزدهم ماه اوت سال 1984 با حملات هماهنگ به نیروهای امنیتی و پلیس این کشور، نبرد مسلحانه خود را آغاز کرد.

با این‌حال، عبدالله اوجالان رهبر زندانی این گروه با انتشار بیانیه‌ای از زندان واقع در جزیره ایمرالی در دریای مرمره اعلام کرد پس از انتخابات ریاست‌جمهوری دهم ماه اوت، ترکیه هم اکنون در آستانه «تحولات تاریخی» است.

خبرگزاری فرات که نزدیک به پ ک ک است، به نقل از بیانیه اوجالان اعلام کرد: «به مناسبت سی‌امین سالگرد (آغاز) نبرد ما، من می‌خواهم اعلام کنم که ما در آستانه تحولات تاریخی هستیم».
وی افزود: «این جنگ 30 ساله -- از طریق مذاکراتی دموکراتیک مهم -- در مرحله به پایان رسیدن است».
اوجالان گفت: «روند مذاکرات دموکراتیک معنایی عمیق از لحاظ تاریخی و اجتماعی دارد».

بیانیه اوجالان در پی برگزاری نشستی در روز جمعه در ایمرالی بین وی و نمایندگان حزب دموکراتیک خلق که حامی کردها است، منتشر شد.
رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه در انتخابات ریاست‌جمهوری پیروز شد ولی صلاح‌الدین دمیرتاش نامزد حزب دموکراتیک خلق 9.8 درصد آرا را به‌دست‌آورد که به گفته اوجالان، این موفقیتی برای دموکراسی در ترکیه بود.
اوجالان گفت حزب دموکراتیک خلق می‌تواند به حزب اصلی مخالف اردوغان تبدیل و حتی در آینده جایگزین حزب حاکم وی در دولت شود.

وی افزود: «با این نتایج، حزب دموکراتیک خلق با پایگاه گسترده‌اش، مخالفان کارآمد و دموکراتیک امروز و حزب حاکم دموکراتیک آینده خواهد بود».
اردوغان با اجرای اصلاحات به منظور اعطای حقوق بیشتر به ویژه در زمینه استفاده از زبان کردی، تلاش کرده است تنش‌ها با اقلیت کردهای ترکیه را کاهش دهد.

دولت اردوغان در سال 2012 گفتگوهای صلح مخفیانه با اوجالان انجام داد ولی این گفتگوها در ماه سپتامبر زمانیکه شورشیان، دولت ترکیه را به قصور در عمل به اصلاحات متهم کردند، به‌ بن‌بست خورد.
پارلمان ترکیه ماه گذشته طرح جدید اصلاحات را به منظور ازسرگیری این مذاکرات تصویب کرد.


نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">