ترکیه آنلاین

پایگاه اطلاع‌رسانی رویدادهای عمومی و تخصصی ترکیه

ترکیه آنلاین

پایگاه اطلاع‌رسانی رویدادهای عمومی و تخصصی ترکیه

مقایسه دستمزد کارگران در ترکیه و ایران

دوشنبه, ۲۰ مرداد ۱۳۹۳، ۱۲:۰۰ ب.ظ
ترکیه آنلاین: پایین بودن حداقل دستمزدها در ایران آنقدر جدی است که برخی نمایندگان کارگری اعلام کرده اند، حداقل بگیران دستمزد تنها 10 روز اول ماه را می توانند سر کنند و برای مابقی روزها تا حقوق بعدی باید به فکر شغل دوم و یا راه های دیگر درآمدی باشند.


به گزارش خبرگزاری مهر هر مشمول قانون کار در سال 93 ماهیانه معادل 194.5 دلار حداقل دستمزد دریافت خواهد کرد که به ارزهای دیگر معادل 144.6 یورو، 116.20 پوند و 713.8 درهم خواهد بود. در حال حاضر دستکم 3 میلیون کارگر در ایران حداقل بگیر هستند و نمایندگان کارگری می گویند حداقل دستمزدها بیشتر از 10 روز اول هر ماه دوام نخواهد آورد.

کارشناسان می گویند حداقل دستمزدها در ایران یکی از کمترین ارقام در بین کشورهای مختلف است و از این حیث مشمولان قانون کار با مسائل و مشکلات جدی در تامین معیشت خود روبرو هستند.

پایین بودن حداقل دستمزدها در ایران آنقدر جدی است که برخی نمایندگان کارگری اعلام کرده اند، حداقل بگیران دستمزد تنها 10 روز اول ماه را می توانند سر کنند و برای مابقی روزها تا حقوق بعدی باید به فکر شغل دوم و یا راه های دیگر درآمدی باشند.

حداقل دستمزد تعیین شده برای سال جاری از سوی شورای عالی کار، 608 هزار و 900 تومان است اما کارگران می گویند در بررسی ها به این نتیجه رسیده اند که حداقل دستمزد باید چیزی نزدیک به یک میلیون تومان باشد.


سامان جهانی کار پیش تر مقایسه ای را بین وضعیت دستمزد نیروی کار در برخی کشورها انجام داده بود که نشان می دهد با وجود پایین بودن دستمزدها در ایران، نیروی کار برخی کشورها از ارقام پایین تری نیز از کارگران ایرانی برخوردارند.

با این حال نباید از یاد برد که وضعیت هزینه ها نیز در کشورهای مختلف متفاوت بوده و در تعیین دستمزدها تاثیرگذار است؛ به عبارتی ممکن است پرداخت دستمزد کشوری نسبت به ایران کمتر باشد، اما هزینه زندگی در آنجا نیز به مراتب از ایران پایین تر باشد.

جدول میانگین دستمزد اسمی ماهیانه 10 کشور در 2010

(ارقام به دلار- تحقیق سازمان جهانی کار)



 نگاهی به مقایسه وضعیت ریالی دستمزد در ایران و مقایسه آن با دلار نشان می دهد که هر کارگر ایرانی در سال 80 معادل 71.7 دلار در ماه حداقل دستمزد دریافت می کرد که این رقم تا سال 89 رشد داشته است.

پس از آن با افزایش یکباره قیمت دلار در بازار ایران، حداقل دستمزدهای معادل دلار نیز کاهش یافت و به زیر 200 دلار در ماه رسید. تنها در فاصله سال 89 تا 90، حداقل دستمزد ماهیانه کارگران 101.6 دلار کاهش داشته است. به عبارت ساده تر در حالی که حداقل دستمزد کارگران در سال 90 به نسبت سال 89 به میزان 30 هزارتومان در هر ماه افزایش نشان می دهد، اما در واقع حدود 102 دلار از ارزش دستمزد و قدرت خرید کارگران در فاصله 89 تا 90 کاسته شده است.

 مقایسه وضعیت دستمزد در ایران نسبت به برخی از کشورهای دیگر نیز نشان می دهد که ایران در ردیف کشورهای با حداقل دستمزد پایین قرار دارد و در این زمینه نیروی کار برخی از کشورها ماهیانه تا چند برابر یک کارگر ایرانی حداقل دستمزد دریافت می کنند.

در حال حاضر، حداقل دستمزد 608 هزار و 900 تومانی هر کارگر ایرانی در ماه معادل 194.5 دلار، 144.6 یورو، 116.20 پوند و 713.8 درهم است. بررسی ها نشان می دهد که طی سال گذشته میلادی و امسال هر کارگر عراقی 300 دلار حداقل دستمزد دریافت می کند.

جدول مقایسه ای حداقل دستمزد در 16 کشور به دلار




نظرات  (۱۲)

خاک‌تو‌سر‌ایران‌این‌چه‌وزش
بخدا اگه دزد بزاره ایران از امریکا که بیشترین دستمزد را در دنیا داره وضعش خوبتره ولی متاسفم
خاک تو سرت ایران (مقامات وزارت کار) این همه ادعا چیه که من چه کردم و چه خواهم کرد حقوق کارگرت را افزایش بده بچاره فلک زده گدا
واقعا متاسفم..گوشت کیلویی 35 هزار تومنه اونوقت حقوق یه کارگر بیچاره 30 تومنم نیست
این در حالی است که قبل از انقلاب 57
ارزش ریال ایران  تقریبا معادل دلار آمریکا بود 
اگه الان چند تا صفر رو بردارن هم ارزشش برابر میشه ولی باید به آینده نگاه کرد. ترکیه صفر هارو برداشت ولی الان داره با سقوط ارزش پول مواجه میشه.
کارگری تو ایران پولش فقط به اندازه بخورو نمیره پولی برایه پس انداز باقی نمیمونه
همین کارارو میکنن همه از ایران میرن
آی کیو دستمزدا به دلار نوشته شده باید با هزینه های زندگی در هر کشور مقایسه بشه که هزینه زندگی استانبول و تهران در یک سطح هستند انصافا یک کشور صنعتی شده

ضمنا بحث ارزش پول مطرح نیست اتفاقا کشورهای قدرتمند صنعتی مثل ژاپن یا چین همیشه سعی در تضعیف پولشون دارن تا صادراتشون بیشتر و قویتر بشه 
مشکل ما از بی خاصیتی است نه ارزش پول در مقابل همون حقوق ماهیانه ای که تو ارگان های مختلف به ما میدن روزی 2 ساعت مفید کار نمیکنیم
سلام با عرض معذرت منبعد هیچ کجا رو با ایران عزیزمان لطفا مقایسه مکنید. زرشک طلایی رو برایمان گداشته اند.



ا
کشور قطر دستمزد کارگر ساده رستوران 5 میلیون تومان کشور ما چی !!!
یه عده حقوق نجومی میگیرن اونوقت کارگر بدبخت استثمار میشه بعدم میگن ازدواج کنید جمعیت بره بالا نه اینکه خیلی گل کاشتن تو عدالت اجتماعی جمعیتم میخوان بالا ببرن کلا میگن نون خشک بخورید و زنده  بمونید تا اگه جنگ شد چندتا اهنگ براتون پخش کنیم و بفرستیم جلوی توپو توپو تانک .خاک بر سر ایران انگولا شرف داره به این مملکت مسخره ی داغون.من دیگه ایرانی نیستم تف به این خاک نجس و مسئولان حرومخور استثمارگرش 

ارسال نظر

کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">