ترکیه آنلاین

پایگاه اطلاع‌رسانی رویدادهای عمومی و تخصصی ترکیه

ترکیه آنلاین

پایگاه اطلاع‌رسانی رویدادهای عمومی و تخصصی ترکیه

ترکیه آنلاین: صلاح‌الدین دمیرتاش کاندیدایی است که سعی کرده نه تنها نمایندگی کردها بلکه سایر گروه‌های چپ و اقلیت‌هایی به مانند فیمینیست‌ها، همجنس‌بازها و نیز علوی‌ها را عهده‌دار شود.

 به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم؛‌ صلاح‌الدین دمیرتاش، 41 ساله، یک سیاستمدار کرد و عضو پارمان این کشور است. دمیرتاش در دیاربکر، بزرگترین شهر منطقه کردنشین ترکیه، متولد شد و آموزش ابتدایی و راهنمایی خود را در همین شهر به پایان رساند. وی سپس در رشته بازرگانی و مدیریت دریایی وارد دانشگاهی در ازمیر شد اما پس از مواجهه با برخی مسائل سیاسی مجبور به ترک دانشگاه شد.

وی بار دیگر به دیاربکر بازگشت و پس از شرکت در امتحان ورودی دانشگاه‌هادر رشته حقوق دانشگاه آنکارا شد. دمیرتاش پس از دانشگاه به عنوان یک وکیل مستقل کار کرده و پس از اندکی به عضویت کمیته اجرایی شاخه دیاربکر "مجمع حقوق بشر" درآمد. وی پس از مدتی ریاست این کمیته را به دست گرفت. دمیرتاش در چندین مؤسسه حقوق بشری دیگر نیز  که برخی معتقدند ارتباطات نزدیکی با حزب پ‌ک‌ک دشتند، حضور یافت.

دمیرتاش زندگی سیاسی خود را با "حزب جامعه دموکراتیک" در سال 2007 آغاز کرد. وی در آن زمان به عنوان یکی از "هزار کاندیدای امید" از حزب جامعه دموکراتیک و چندین سازمان دیگر به بیست و سومین پارلمان ترکیه راه یافته و تبدیل به یکی از نمایندگان ارشد این حزب شد.



 دادگاه عالی ترکیه در سال 2009 حزب جامعه دموکراتیک را تعطیل کرد و نمایندگان این حزب که به یک حزب کردی دیگر به نام حزب صلح و دموکراسی نقل مکان کردند. حزب صلح و دموکراسی در سال 2010 اولین کنگره عمومی خود را برگزار کرده و صلاح‌الدین دمیرتاش و گولتان کیشناک را به عنوان رؤسای حزب برگزید. دمیرتاش در سال 2011 نیز به عنوان یکی از اعضای لیست "کار، دموکراسی و آزادی" که مورد حمایت حزب صلح و دموکراسی و چندین سازمان سیاسی کرد دیگر بودند به عنوان نماینده شهر حکاری در پارلمان بیست و چهارم انتخاب شد.

در سال 2014، از اتحاد بین حزب صلح و دموکراسی و چندین سازمان سیاسی دیگر حزب دموکراتیک خلق پدیدار گشت و دمیرتاش به هماره فیگن یوکسکداغ به عنوان رؤسای آن برگزیده شدند. این حزب در حقیقت ادامه تلاش سیاستمداران کرد برای خروج از عرصه منطقه‌ای و کسب آراء گروه‌های غیرکرد بود.

 

مسأله کردها حل خواهد شد

دمیرتاش در سپتامبر 2010، به اتهام تبلیغ برای پ‌ک‌ک به 10 ماه حبس تعلیقی محکوم شد. وی در سال 2006 و در زمان حمله ارتش ترکیه به مواضع گروه پ‌ک‌ک در جنوب شرق این کشور اعلام گفته بود: "اعلام می‌کنم که می‌توانید برای حل این مشکلات بصورت علنی با حزب صلح و دمکراسی و عبدالله اوجالان مذاکره نمایید."

در کشوری که جمعیت کردها یک پنج کل جمعیت را تشکیل می‌دهند، حمایت از حزب دموکراتیک خلق کمتر از ده درصد است و این امر نشان می‌دهد که بخش اعظمی از کردهای ترکیه احتمالا به اردوغان رأی خواهند داد. اما این حزب قصد دارد که دامنه طرفداران خود را افزایش دهد.



 دمیرتاش به عنوان نماینده عمدتا کرد وعده داده است که فرآیند صلح کنونی را تسریع کرده و مسأله کردها را در دوران ریاست‌جمهوری خود حل و فصل کند. این فرآیند یکی از تمهیدات عمده‌ای است که اردوغان برای جذب آرای کردها اجرا کرده است. دمیرتاش در مصاحبه‌ای و در حالیکه تأکید می‌کرد تنها نامزدها کردها نیست گفت: "دیگر نگرانی‌ جدایی و دموکراسی وجود نخواهد داشت. در ریاست‌جمهوری من ترکیه با کنار گذاشتن تمام نگرانی‌ها مسأله کردها را حل خواهد کرد."

وی در ادامه افزود: "ما باید یک چیز را مشخص سازیم. تنها کردها به دموکراسی و آزادی نیاز ندارند. بنابراین، آنچه که ما را زیر یک سقف می‌آورد دموکراسی رادیکال است؛ یک دموکراسی قوی.

 

حزب دموکراتیک خلق

همانگونه که پیشتر نیز اشاره شد، در سال 2014، از اتحاد بین حزب صلح و دموکراسی و چندین سازمان سیاسی دیگر حزب دموکراتیک خلق پدیدار گشت و دمیرتاش به هماره فیگن یوکسکداغ به عنوان رؤسای آن برگزیده شدند. این حزب در حقیقت ادامه تلاش سیاستمداران کرد برای خروج از عرصه منطقه‌ای و کسب آراء گروه‌های غیرکرد بود.

این حزب خود را حامی گروه‌های اقلیت و چپ فیمینیست می‌داند. در عرصه عمومی ترکیه حزب دموکراتیک خلق را یکی از حامیان حقوق همجنس‌بازها نیز می‌دادند که سهمی 10 درصدی در لیست‌های انتخاباتی خود به این گروه اختصاص داده است. حزب همچنین سهمی 50 درصدی را برای زنان در نظر گرفته است.

 در انتخابات سال 2014، حزب دموکراتیک خلق به موازات حزب صلح و دموکراسی به فعالیت پرداخت. حزب صلح و دموکراسی در مناطق کردنشین جنوب شرقی و حزب دموکراتیک خلق در سایر مناطق به غیر از استان مرسین و قونیه فعالیت کرد. در این دو استان حزب صلح و دموکراسی کاندیداهای خود را معرفی کرد.

پس از انتخابات محلی این دو حزب در یک ساختار ادغام شدند. در 28 آوریل 2014، تمام نمایندگان عضو در حزب صلح و دموکراسی به حزب دموکراتیک خلق ادغام شدند.

 

ما به دور دوم خواهیم رفت

دمیرتاش هر گونه ادعا مبنی بر اینکه در صورت کشیده شدن انتخابات ریاست‌جمهوری از رجب طیب اردوغان، کاندیدای حزب عدالت و توسعه، حمایت خواهد کرد را رد کرد.

وی در یک مصاحبه با سی‌ان‌ان گفت: "اول از همه چیز، باید بگویم که ما در دور دوم خواهیم بود. دو کاندیدا خواهند بود و ما یکی از آنها هستیم. بنابراین نباید درباره چنین چیزهایی نگرانی داشت."

وی در ادامه گفت: "من پادزهری هستم که اجازه نخواهد داد اردوغان یک رژیم اقتدارگرا و تمامیت‌خواه را در دوران ریاست‌جمهوری خود ایجاد کند."

وی در ادامه تأکید کرد که بر اساس "اصولی غیرقابل مذاکره" مبارزات انتخاباتی را به پیش خواهد برد که تنها بر مسائل کردها متمرکز نیست.

 

آیا کردها از دمیرتاش حمایت می‌کنند

برخی گزارش‌ها جمعیت کردها را یک‌پنجم جمعیت ترکیه قلمداد می‌کنند. سازمان سیا تعداد کردها را در حدود 14 میلیون نفر (18 درصد) قلمداد می‌کند. گزارشی که توسط شورای امنیت ملی ترکیه در سال 2000 منتشر شد تعداد کردها را 12 میلیون و 600 هزار نفر اعلام کرد که بالغ بر 15/7 درصد کل جمعیت ترکیه است. ملی‌گراهای ترک معتقدند که نزدیک 30 درصد از جمعیت ترکیه را کرد زبان‌ها تشکیل می‌دهند.



 با این حال علی‌رغم انتظارات بخش اعظمی از آزاء کردهای ترکیه نه به نفع کاندیدای حزب دموکراتیک خلق بلکه به نام حزب عدالت و توسعه وارد صندوق‌ها می‌شود. در انتخابات سراسری پارلمانی در سال 2011، حزب دموکراتیک خلق تنها توانست 28 کرسی را به خود اختصاص دهد یعنی اندکی بیش از 5 درصد. البته وضعیت کاندیداهای وابسته به این حزب در انتخابات محلی بهتر بود اما باید توجه داشت که در انتخابات محلی بیشتر وابستگی‌های خویشاوندی و آشنایی‌های محلی تأثیرگذار است حال آنکه در انتخابات ملی گرایشات سیاسی حائز اهمیت می‌شود.

شاید به همین دلیل است که حزب دموکراتیک خلق و دمیرتاش تصمیم گرفته‌اند که در انتخابات کنونی نه از منظر یک حزب کلی بلکه به عنوان یک حزب چپ فراگیر وارد کارزار شوند تا بتوانند آراء بیشتری را به خود اختصاص دهند.

انتظار می‌رود دمیرتاش پس از رجب طیب اردوغان و اکمل‌الدین احسان‌اوغلو با کسب 5 الی 10 درصد آراء در رده سوم انتخابات ریاست‌جمهوری ترکیه در سال 2014 قرار گیرد.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">