ترکیه آنلاین

پایگاه اطلاع‌رسانی رویدادهای عمومی و تخصصی ترکیه

ترکیه آنلاین

پایگاه اطلاع‌رسانی رویدادهای عمومی و تخصصی ترکیه

ترکیه آنلاین: صادرات نفت از شمال عراق به ترکیه، بعد از یک وقفه دو هفته ای دوباره از سر گرفته شد.



به گزارش ایرنا، روزنامه ˈخبرترکˈ امروز (سه شنبه) به نقل از منابع انرژی در ترکیه نوشت: صادرات نفت شمال عراق به ترکیه به دنبال تحقق فروش پنجمین محموله نفتی از پایانه نفتی جیهان ترکیه، از سر گرفته شده است.

ظرفیت پایانه جیهان 5/3 میلیون بشکه می باشد و حدود حدود هفته پیش با پر شدن ظرفیت این مخازن، تزریق نفت به خط لوله کرکوک – یومورتالیک متوقف شده بود.

صادرات نفت شمال عراق به بازارهای جهانی، با شکایت دولت بغداد و مخالفت های آمریکا با مشکلات حقوقی در بازار جهانی روبرو شده و از این نظر عرضه نفت شمال عراق به بازارهای جهانی از پایانه جیهان در ورای انتظارات مدیریت اقلیم کردستان عراق با دیرکرد روبرو می شود.

همین منابع گزارش دادند که ششمین محموله نفت شمال عراق از بندر جیهان نیز روز یکشنبه بارگیری شده است.

گفته می شود که تزریق نفت به خط لوله کرکوک – یومورتالیک از روز گذشته روزانه به میزان 75 هزار بشکه شروع شده است.

چهارم مرداد ماه جاری ˈدلشاد شعبانˈ معاون کمیسیون انرژی و منابع طبیعی اقلیم کردستان عراق، در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری آناتولی ترکیه در اربیل از توقف صادرات نفت شمال عراق به ترکیه خبر داده بود.

وی مدعی شده بود که به دو علت صادرات نفت شمال عراق به ترکیه را متوقف کرده اند؛ اول این که تقاضای خارجی برای نفت شمال عراق زیاد است و اقلیم کردستان می خواهد، سازماندهی مناسبی برای فروش نفت داشته باشد و دوم آن که مخازن پایانه نفتی بندر جیهان ترکیه در کناره دریای مدیترانه پر شده است و منتظر تخلیه این مخازن به کشتی های نفتکش می باشند.

شعبان با ادعای اینکه، آمریکا مواضع خود را در خصوص صادرات نفت شمال عراق تغییر داده است، گفت: اعتراضاتی که در دوره اخیر از کنگره آمریکا شاهد بودیم، دولت باراک اوباما را به تغییر سیاست های واشنگتن در قبال این مساله واداشته است.

این مسوول اقلیم کردستان عراق مدعی شد، چون دولت مرکزی عراق، سهم کردها را در صادرات نفت عراق قطع کرده است، کنگره آمریکا دید مثبتی به صادرات نفت شمال عراق دارد.

وی با ادعای اینکه آمریکا به زودی از مخالفت خود با صادرات نفت شمال عراق دست برخواهد داشت، افزود: آنها هم خواهند فهمید که کردها بناچار دست به چنین کاری زده اند، چراکه بغداد با قطع بودجه اقلیم کردستان عراق، راه چاره دیگری برای کردها نگذاشته است.

شعبان یادآور شد: پیش از قطع صادرات نفت شمال عراق، روزانه تا 120 هزار بشکه نفت از طریق خط لوله نفتی کرکوک – یومورتالیک به پایانه نفتی جیهان در کناره دریای مدیترانه ارسال می شد.

وی افزود: اقلیم کردستان در نظر دارد تا پایان سال این رقم را به 400 هزار بشکه و در سال 2015 به یک میلیون بشکه در روز برساند.

کردهای عراقی مدعی هستند که دولت مرکزی در بغداد سهم 17 درصدی کردها در بودجه عراق را هفت ماه است که پرداخت نمی کند و کردها برای رهایی از تنگنای مالی، از اول ژانویه سالجاری شروع به صادرات نفت از شمال عراق کرده است.

ˈنچیروان بارزانیˈ نخست وزیر اقلیم کردستان عراق نیز گفته است که اقلیم کردستان فقط 17 درصد از درآمد حاصل از فروش نفت شمال عراق از طریق ترکیه را برداشت کرده و بقیه را به دولت مرکزی عراق خواهد داد. به رغم این ادعا، کردها با عنوان اینکه هرماه باید به یک میلیون و 400 هزار نفر حقوق پرداخت کنند و از طرف دیگر این که ˈداعشˈ به شمال عراق حمله کرده، این سهم کافی نیست و باید سهم کردها در بودجه به 30 درصد افزایش یابد.

علیرغم این مسایل، وزیر دارایی اقلیم کردستان عراق سه شنبه گذشته اعلام کرد که کردها تمامی پول حاصل از فروش نفت شمال عراق را برداشت خواهند کرد.

این درحالی است که ˈتانر یلدیزˈ وزیر انرژی و منابع طبیعی ترکیه گفته است که درآمد حاصل از فروش نفت شمال عراق در حسابی در نزد بانک ملی این کشور واریز شده و نگهداری خواهد شد.

وی گفته است که این پول متعلق به ملت عراق است و مطابق قانون اساسی عراق مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

صادرات نفت شمال عراق از طریق ترکیه با دور زدن دولت مرکزی عراق، با واکنش بغداد و واشنگتن روبرو شده است.

اعتراضها به فروش یک جانبه نفت عراق توسط کردها و از طریق ترکیه زمانی شدت گرفت که روشن شد، اولین محموله یک میلیون تنی نفت شمال عراق به رژیم صهونیستی ارسال شده است.

ترکیه می گوید در فروش و بازاریابی نفت شمال عراق دخالتی ندارد؛ این درحالی است که صدور نفت شمال عراق به دنبال انعقاد قراردادهایی بین آنکارا و اقلیم کردستان عراق صورت می گیرد.

گفته می شود که هم اکنون حدود 3.5 میلیون بشکه نفت در پایانه نفتی جیهان ذخیره شده است.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">