ترکیه آنلاین

پایگاه اطلاع‌رسانی رویدادهای عمومی و تخصصی ترکیه

ترکیه آنلاین

پایگاه اطلاع‌رسانی رویدادهای عمومی و تخصصی ترکیه

ترکیه آنلاین: همه چیز برای انتخاب دوازدهمین رئیس جمهور ترکیه مهیا شده و فضای این کشور کاملآ انتخاباتی و امنیتی است .



به گزارش واحد مرکزی خبر از آنکارا ، کمتر از یک هفته به انتخابات ریاست جمهوری ترکیه مانده است وشورای عالی انتخابات ترکیه ممنوعیتهایی شامل نظر سنجی و انتشار نتایج آن در رسانه ها اعلام کرد .
آخرین نتایج موسسه های بزرگ افکار سنجی نشان می دهد در انتخابات یکشنبه آینده (نوزدهم مرداد)، مشارکت مردمی حدود 80 درصد خواهد بود که از این مقدار آرای اردوغان بین 50 تا 54 درصد ؛ اکمل الدین احسان اوغلو بین 35 تا 39 درصد و آرای صلاح الدین دمیرتاش حدود 5 تا 7 درصد متغیر است.
این نخستین بار در تاریخ ترکیه است که رییس جمهور این کشور با رای مستقیم مردم انتخاب می شود. پیش از این رئیس جمهور ترکیه در پارلمان این کشور و از بین نامزدهای پیشنهادی احزاب سیاسی انتخاب می شد.
رجب طیب اردوغان از حزب عدالت وتوسعه ، صلاح الدین دمیر تاش از حزب دمکراسی خلق ها و اکمل الدین احسان اوغلو نامزد هفت حزب سیاسی دیگر در انتخابات روز دهم اوت(19 مرداد) برای کسب مقام ریاست جمهوری هستند که در صورت عدم کسب حداکثر مطلق آرا از سوی هر یک از این نامزدها ؛ این انتخابات به دور دوم (دوم شهریور) کشیده خواهد شد .
به موجب ماده دو قانون انتخابات ریاست جمهوری ترکیه , کار جمع آوری آرای شهروندان ترکیه ای مقیم خارج از کشور از روز شنبه گذشته 26 جولای (4 مرداد) در مبادی گمرکی زمینی واقع در گوربولاک ، تورک اوزو ، سارپ ، کاپی کوله ، ایپسالا ، حمزابیلی ، پازار کوله ، اسن دره ، دیل اوجو ، دره کوی ، هابور، کاپی کوی و مبادی گمرکی هوایی شاکر پاشا،اسن بوغا ، آنتالیا ، اسکی شهیر ، الازیغ ، قاضی انتب ، هاتای ، آتاترک ، صبیحا گوکچن ، عدنان مندرس ، ارکیلت ، فرودگاه نظامی قونیه ، دالامان، بودروم-میلاس ، سامسون ، طرابوزان ، زونگولداک و مبادی گمرکی دریایی،کاش ، کوش آداسی، آیوالیک ، اسکندرون ، کاراکوی ، ازمیر ، علی آقا ، چشمه ، درینجه ، مرسین ، تاش اوجو ، فتحیه ، مارماریس ، بودروم ، سامسون آغاز شده تا 19 مرداد ادامه دارد .
از سوی دیگر کار رای گیری از شهروندان ترکیه مقیم خارج کشور که امکان آمدن به کشور را ندارند در در 118 نمایندگی ترکیه واقع در 56 کشور از 9 مرداد آغاز شده و به مدت چهار روز ادامه می یابد
از سوی دیگر قوانین و ممنوعیت های مربوط به فعالیتهای انتخاباتی از نهم مرداد آغاز شده و ساعت 18.00 نهم اوت یعنی 18 مرداد ماه خاتمه می یابد. همچنین سخنرانی نامزدهای ریاست جمهوری در رادیو وتلویزیون دولتی ترکیه از شنبه سوم اوت (12 مرداد) آغاز می شود.
دور نخست این انتخابات از ساعت 8 صبح به وقت محلی روز نوزدهم مرداد آغاز و تا ساعت 17.00 ادامه می یابد و نتایج موقت آن روز دوشنبه بیستم مرداد ماه منتشر خواهد شد .در صورت عدم کسب حداکثر مطلق آرا در دور نخست ، این انتخابات به دور دوم 24 اوت( 2 شهریور) کشیده خواهد شد .
در صورت وجود اعتراض به صورتجلسه های رآی گیری معترضین در شهرستانها تا ساعت 17.00 روز 12 اوت / 21 مرداد و در استانها تا ساعت 23.59 همانروز /21 مرداد مهلت دارند تا شکایات خود را تقدیم شورای عالی انتخابات در شهرستانها و استانها نمایند .
شورای عالی انتخابات موظف است نتایج رسمی را برای انتشار و اعلام عمومی در روزنامه رسمی ، رادیو و تلویزیون در تاریخ 15 اوت در اختیار مراجع ذیربط قرار دهد .
در ترکیه 52 میلیون و 695 هزار واجدشرایط رآی گیری وجود دارد . در انتخابات محلی سی ام مارس 2014 میلادی 46 میلیون و 510 هزار نفر پای صندوقهای رآی رفتند که آرای 44 میلیون و 700 هزار تن از آنها پذیرفته شد . شمار افراد واجد شرایط در خارج از کشور 2 میلیون و 734 هزار تن است که با تعداد افراد واجد شرایط داخل کشور این تعداد به 55 میلیون و 429 هزار و 429 نفر می رسد .
با توجه به آمار فوق نامزدی که بتواند 28 میلیون از آرا را کسب کند،دوازدهمین رییس جمهور ترکیه خواهد شد. اما چنانچه درصد مشارکت مردمی دو دوره قبل را که بطور متوسط 8 میلون نفر به پای صندوقهای رآی نرفتند در نظر بگیریم ؛ کسب 23 میلیون رآی برای راه یافتن به کاخ چانکایا کافی است اما در غیر اینصورت انتخابات به دور دوم کشیده خواهد شد که بر اساس تقویم انتخاباتی در 24 اوت برگزار می شود .

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">