ترکیه آنلاین

پایگاه اطلاع‌رسانی رویدادهای عمومی و تخصصی ترکیه

ترکیه آنلاین

پایگاه اطلاع‌رسانی رویدادهای عمومی و تخصصی ترکیه

آداب و سنن عید فطر در ترکیه

شنبه, ۴ مرداد ۱۳۹۳، ۰۶:۲۵ ب.ظ

ترکیه آنلاین: ˈعید سعید فطرˈ یکی از اعیاد مهم در ترکیه است که به ˈشکر بایرامیˈ (عید شکر ) معروف است.



به گزارش ایرنا، در روزهای پایانی ماه مبارک رمضان جامعه ترکیه خود را برای استقبال از عید فطر آماده می کند.

در ترکیه به دلیل مصرف زیاد شیرینی و آب نبات در عید فطر به خصوص برای هدیه دادن به کودکان، این عید بزرگ در این کشور به شکر بایرامی (عید شکر) معروف است.

در عید فطر زیارت اهل قبور، پوشیدن لباس های نو، دید و بازدید خویشان و دوستان و آشنایان مرسوم است .

نماز عید فطر نیز با شکوه تمام و با حضور برخی سران سیاسی و دولتی ترکیه در مساجد محل در سراسر این کشور برگزار می شود.

آخر ماه مبارک رمضان و نخستین روز ماه شوال که در واقع عید سعید فطر است، در ترکیه بسیار مورد توجه است، به طوری که پس از عید قربان دومین عید رسمی این به شمار می رود و به مدت سه روز تعطیل رسمی است.

چند روز پیش از عید فطر، خانه تکانیها و پخت و پز شیرینی های مخصوص عید در منازل شروع می شود و خریدهای عید به ویژه تهیه لباسهای نو برای کودکان که از ویژگیهای اعیاد بزرگ است ، شور و شعف وصف ناپذیری را در مردم ترکیه ایجاد می کند .

برخی از سنن عید فطر در ترکیه شباهت زیادی به آئینهای ˈنوروزیˈ در ایران دارد.

یک گزارشگر شبکه تلویزیون دولتی ترکیه در مورد حال و هوای کودکان ترکیه در عید فطر آن را تداعی کننده هیجان کودکان ایرانی در نوروز توصیف کرده که کودکان از مدتها قبل با بی صبری در انتظار این عید به سر می برند.

در ترکیه در شب عید فطر بیشتر کودکان کفش و لباسهای نو خود را بر سر بالین گذاشته و با هیجان فرا رسیدن روز عید، به خواب می روند.

آنان روز عید، صبح زود از خواب بیدار می شوند و لباسهای نو را بر تن می کنند و از پدرانشان به هنگام بازگشت از نماز عید فطر، استقبال می کنند .

قریب به اتفاق مردان و فرزندان پسر در نمازهای عید فطر که در همه مساجد محل در سراسر ترکیه برگزار می شود، شرکت می کنند.

در سفره عید فطر که پس از نماز این عید در خانواده های ترکیه پهن می شود، انواع شکلات و شیرینی به همراه میوه و برخی اقلام دیگر چیده می شود.

کودکان دست بزرگان را می بوسند و عیدی می گیرند و سپس به سوی خانه همسایه ها می روند و پس از عید دیدنی ، به سراغ جمع کردن شکلات و شیرینی هستند.

کسانی که به دید و بازدید عید می روند، شیرینی، شکلات و راحت الحلقوم که ترکها آن را با گونه هایی بسیار متنوع تهیه می کنند، هدیه می برند، راحت الحلقوم ها یکی از اقلام صادراتی این کشور نیز محسوب می شود.

در ترکیه بسیاری از انواع شیرینی در خانه پخته می شود و با شیرینی خانگی از میهمانان پذیرایی می گردد.

در عید فطر همچنین رسم است کسانی که با هم کدورتی دارند و یا قهر هستند ، به یمن این روز بزرگ به سراغ هم می روند و آشتی می کنند.

ترکها در این روز، پیش از هر کاری به دیدار سالخوردگان و عیادت بیماران می روند و از آنها دلجویی و برای سلامتیشان آرزو می کنند .

برای کودکان یتیم لباسهای نو تهیه می کنند و به آنها هدیه می دهند، چرا که مانند تمامی مسلمانان معتقدند شاد کردن دل کودکان ، اجر زیادی نزد خداوند دارد .

مردم ترکیه روز دوشنبه آینده و در عید سعید فطر یک بار دیگر این رسم و آئین ها را به جای خواهند آورد و جامعه ترکیه از هم اکنون تکاپوی زیادی را برای گذراندن سه روز تعطیل رسمی عید فطر ، برنامه های مسافرتی ، خرید و خانه تکانی آغاز کرده است.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">