ترکیه آنلاین

پایگاه اطلاع‌رسانی رویدادهای عمومی و تخصصی ترکیه

ترکیه آنلاین

پایگاه اطلاع‌رسانی رویدادهای عمومی و تخصصی ترکیه

ترکیه آنلاین: ˈاکمل الدین احسان اوغلوˈ نامزد انتخابات ریاست جمهوری ترکیه ادعا کرد که انتظار کسب دستکم 60 درصد رای در این انتخابات را دارد.



وی طی سخنانی در شهر ˈآیدینˈ ترکیه این ادعا را مطرح کرد.

احسان اوغلو که نامزد مشترک پنج حزب سیاسی ترکیه از جمله دو حزب بزرگ ˈ جمهوریخواه خلقˈ و ˈ حرکت ملیˈ در انتخابات ریاست جمهوری است، گفت: قبول نکردن پیشنهاد نامزدی این احزاب که بخش بزرگ جامعه ترکیه را تشکیل می دهند، قابل تصور نبود.

احسان اوغلو در بخش دیگری از سخنان خود تاکید کرد : در زمان اعلام نامزدی ریاست جمهوری، دوستانم از حزب ˈعدالت و توسعهˈ که برخی از آنان از موسسین حزب بودند نیز از این مساله اعلام حمایت کردند.

وی در سخنان خود بطور تلویحی ˈ رجب طیب اردوغانˈ دیگر نامزد ریاست جمهوری ترکیه را متهم به تشنج آفرینی در کشور کرد و گفت: ما برای بیان دیدگاههای خود برای ملت در مقابل آنان قرار می گیریم، نه برای تشنج آفرینی.

نامزدی احسان اوغلو و حمایت دو حزب حرکت ملی و جمهوریخواه خلق با واکنش منفی مسوولان حزب عدالت و توسعه مواجه شده است.

احسان اوغلو عضو هیچ حزب سیاسی در ترکیه نیست و مسوولان حزب عدالت و توسعه پس از اعلام نامزدی وی از سوی احزاب مختلف سیاسی این کشور، اعلام کردند که این احزاب گذشته خود را انکار و نتوانسته اند نامزدی از حزب خود برای انتخابات ریاست جمهوری معرفی کنند .

شهروندان ترکیه در 10 اوت آینده (19 مرداد) به پای صندوقهای رای خواهند رفت و برای اولین بار رییس جمهوری این کشور را بطور مستقیم انتخاب خواهند کرد.

تاکنون رییس جمهوری ترکیه توسط نمایندگان مجلس انتخاب می شد که وظایف و اختیارات آن بر اساس ماده 104 قانون اساسی این کشور تعریف شده است.

بر اساس قانون اساسی ترکیه، در صدر قوه مجریه نخست وزیر قرار دارد، اما با اصلاح قانون اساسی در سال 2010 میلادی اختیار انتخاب رییس جمهوری از مجلس گرفته شد و به خود مردم واگذار گردید. بر اساس این اصلاحات رییس جمهوری ترکیه برای یک دوره پنج ساله انتخاب و یک نفر حداکثر می تواند برای دو دوره رییس جمهوری شود.
۹۳/۰۴/۱۷

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">