ترکیه آنلاین

پایگاه اطلاع‌رسانی رویدادهای عمومی و تخصصی ترکیه

ترکیه آنلاین

پایگاه اطلاع‌رسانی رویدادهای عمومی و تخصصی ترکیه

ترکیه آنلاین: ˈبولنت آرینچˈ معاون نخست وزیر و سخنگوی دولت ترکیه، گفت: آنکارا خواهان حفظ تمامیت ارضی و سیاسی عراق است.


به گزارش ایرنا، آرینچ به دنبال نشست هفتگی هیات وزیران در آنکارا در گفت وگو با خبرنگاران، افزود: ˈآنکارا می خواهد شرایطی در عراق باشد که تمام اقوام آن کشور بتوانند در یک محیط دمکراتیک و امن بسر ببرند، وضعیت فعلی متفاوت از این است و این وضعیت بالفعل شاید شکل دیگری بخود بگیرد، دیدگاه رسمی ما را همه دنیا می داند، ترکیه می خواهد که این چندپارگی پایان یابد، مردم عراق خون همدیگر را نریزند، اشتباهات گذشته دولت عراق تکرار نشود، نیروهای خارجی دست خود را از عراق کوتاه کنند و مردم عراق متحد شوند.ˈ

خبرنگاری با یادآوری اظهارات مسعود بارزانی در خصوص اینکه زمان تعیین سرنوشت کردها فرا رسیده است و اظهارات ˈبنامین نتانیاهوˈ نخست وزیر رژیم صهیونیستی که بر لزوم تشکیل دولت مستقل کردستان تاکید کرده، سووال کرد: در قبال احتمال تشکیل دولت مستقل کرد در عراق، برخورد آنکارا چه خواهد بود؟

آرینچ در پاسخ با اشاره به اینکه آنکارا تحولات عراق را از نزدیک تعقیب می کند، گفت: تحولات ناخواسته ای در عراق بوقوع پیوسته که ترکیه هم در راستای منافع هم کیشان خود در عراق و هم برای تجزیه نشدن این کشور، خواهان حفظ تمامیت ارضی و تمامیت سیاسی عراق است.

سخنگوی دولت آنکارا با تاکید بر اینکه این تنها تمنی و خواست ترکیه نیست و بدون شک ما بر آنچه که نیانیاهو می خواهد بگوید واقف هستیم؛ چونکه از نظر اسراییل (رژیم صهیونیستی) هر قدر کشورهای اطراف آن کوچک و کوچکتر شوند، خودش را به همان اندازه در امنیت حس خواهد کرد، افزون بر این برخی علاقه و ارتباطاتی نیز می تواند داشته باشد ولی نتانیاهو نقطه نظرات همه اسراییلی ها را نمایندگی نمی کند، چراکه برخی از احزاب سیاسی اسراییل از اظهارات نتانیاهو انتقاد کرده اند. افزون بر این صرف اینکه نتانیاهو چنین گفت، در عراق همان اتفاق نخواهد افتاد.

وی با تاکید بر اینکه در عراق یک دولت و یک قانون اساسی وجود دارد و در ساختار فدرال دولت عناصر مختلفی وجود دارد، گفت: مشکل ما فقط در ارتباط با کرکوک نیست، چراکه در کرکوک تمامی عناصری که عراق را نمایندگی می کنند، زندگی دارند؛ ترکمن ها، کردها، شیعیان و سنی ها، و ترکیه ادامه ساختار و وضعیت کنونی کرکوک را از نظر آینده این شهر مناسب ارزیابی می کند.

آرینچ ادامه داد: البته در مورد کرکوک بارزانی و دیگران سخن متفاوتی می گویند؛ چند روز پیش ˈنچیروان بارزانی به همراه هیاتی به آنکارا آمد و در بین اعضای هیات عراقی، استاندار کرکوک و مقامات بلندپایه نیز حضور داشتند و ترکیه در گفت وگو با هیات عراقی یکبار دیگر دیدگاههای خود را تبیین کرد، آنها نیز گفتند که در مورد دیدگاههای ترکیه هیچ شک و شبهه ای وجود ندارد.

سخنگوی دولت ترکیه در قسمتی دیگر از سخنان خود در خصوص وضعیت اتباع ترکیه ای به گروگان گرفته شده در عراق توسط تروریست های داعش نیز گفت: ˈرجب طیب اردوغانˈ نخست وزیر و ˈاحمد داود اوغلوˈ وزیر خارجه ترکیه نقطه نظرات خود را در این زمینه در حضور اعضای هیات دولت تشریح کردند و در شرایط فعلی تحول مثبتی درخصوص وضعیت اتباع ترکیه ای که در موصل به نوعی گروگان گرفته شده اند، نیست و فقط می توان گفت که آنها در مکانی که به سر می برند، در سلامت هستند و مایحتاجشان تامین می شود.

آرینچ افزود: دولت آنکارا تلاش های لازم را برای بازگرداندن اتباع ترکیه از عراق ادامه می دهد و امیدوار است آنها در طول ماه رمضان آزاد شوند.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">