ترکیه آنلاین

پایگاه اطلاع‌رسانی رویدادهای عمومی و تخصصی ترکیه

ترکیه آنلاین

پایگاه اطلاع‌رسانی رویدادهای عمومی و تخصصی ترکیه

تبانی آمریکا و ترکیه علیه یک شبکه کُردی

يكشنبه, ۸ تیر ۱۳۹۳، ۰۶:۵۰ ب.ظ
ترکیه آنلاین: طبق اسناد فاش‌شده ویکی‌لیکس، آمریکا در سال ۲۰۰۹ با کمک «آندرس فوگ راسموسن» که نخست‌وزیر دانمارک بود، توطئه‌ کرد تا شبکه تلویزیونی «پ ک ک» در کپنهاگ را تعطیل کنند و ترکیه نیز کمک کند راسموسن بعنوان دبیرکل ناتو منصوب شود.


به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از شبکه راشاتودی، طبق یک سری اسناد ویکی‌لیکس که به ماه مارس بازمی‌گردد، آمریکا به دولت دانمارک فشار آورده است تا شبکه تلویزیونی «روج» کرد را مسدود کند تا از این طریق ترکیه را خشنود کند.

این اسناد نشان می‌دهد که «آندرس فوگ راسموسن» زمانیکه بعنوان نخست‌وزیر دانمارک فعالیت می‌کرد از قدرت خود سوء استفاده کرد تا بتواند امنیت شغلی خود در آینده را تأمین کند.

بنا بر گزارش‌ها در سال 2009، دانمارک موافقت کرد تا اقدام قانونی علیه شبکه تلویزیونی روج، کانال مربوط به گروه «پ ک ک» که از کپنهاگ پخش برنامه می‌کرد، صورت دهد تا از این طریق ترکیه را خشنود سازد و ترکیه نیز در عوض متعهد شد تا از راسموسن حمایت کند بتواند بعنوان دبیرکل ناتو منصوب شود.

وکیل شبکه تلویزیونی روج گفت: درگیری‌هایی بسیاسی بین دانمارک و ترکیه وجود داشت و آمریکا وارد عمل شد زیرا در آن زمان خیلی تمایل داشت که نخست‌وزیر وقت دانمارک (راسموسن)، دبیرکل ناتو شود. فشار زیادی از جانب آمریکا وارد آمد تا به شیوه‌ای خلاقانه فکر کنند که چگونه ثابت کنند که شبکه تلویزیونی روج، تروریسم را تقویت می‌کند و در نهایت حکمی را صادر کردند و چند ساعت بعد از اعلام این حکم، توافقی بین ترکیه و دیگر کشورهای ناتو به توافق رسیدند که نخست‌وزیر سابق دانمارک بعنوان دبیرکل ناتو منصوب شود.

تلویزیون روج، پخش برنامه خود را در سال 2004 آغاز کرد و در سال 2010 در دانمارک متهم شد که فعالیت‌های تروریستی را تقویت می‌کند و در فوریه 2014 تعطیل شد.

ترکیه که سالهاست با کردهای «پ ک ک» که خواستار جدایی از ترکیه هستند‌، درگیر است و آن را در لیست تروریستی قرار داده است و غرب نیز این سازمان را یک سازمان تروریستی معرفی کرده است، تأکید داشت که تلویزیون روج، سخنگوی حزب کارگران کردستان یا همان پ ک ک است.

آنکارا، سه مرتبه تلاش کرده بود که اعتراضات کشور خود به فعالیت شبکه روج را به گوش رادیو و تلویزیون دانمارک برساند که ناموفق بود.

۹۳/۰۴/۰۸

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">