ترکیه آنلاین

پایگاه اطلاع‌رسانی رویدادهای عمومی و تخصصی ترکیه

ترکیه آنلاین

پایگاه اطلاع‌رسانی رویدادهای عمومی و تخصصی ترکیه

ترکیه آنلاین: به گزارش خبرگزاری آناتولی نچیروان بارزانی صبح دیروز بنا به دعوت اردوغان در راس هیاتی وارد آنکارا شد. وی ابتدا پشت درهای بسته با وزیران خارجه، انرژی و رییس سازمان اطلاعات ترکیه گفت وگو و سپس با اردوغان دیدار کرد.



خبرگزاری آناتولی به نقل از منابع نخست وزیری ترکیه گزارش داد که در دیدار اردوغان و بارزانی آخرین تحولات در موصل و کرکوک و سایر نقاط عراق، بحث و بررسی شد.


آناتولی به نقل از همین منابع افزود: در این مذاکرات موضوع فرایند همکاری های انرژی ترکیه و اقلیم کردستان عراق نیز بحث و بررسی شد و دو طرف تصمیم گرفته اند همکاری های خود در این راستا را توسعه دهند.

در دیدار اردوغان و بارزانی، ˈاحمد داوداوغلو وزیر خارجه، ˈتانر یلدیزˈ وزیر انرژی و منابع طبیعی، ˈحاکان فیدانˈ رییس سازمان اطلاعات ترکیه (میت) و ˈقباد طالبانیˈ معاون نخست وزیر اقلیم کردستان عراق حضور داشتند.

دلیل سفر نخست وزیر اقلیم کردستان عراق به ترکیه چیست؟
به نظر می رسد با توجه به استقلال خواهی اقلیم کردستان و مستقل شدن نظام اقتصادی و سیاسی کردستان از دولت مرکزی عراق، سفر نچیروان بارزانی در مقطع کنونی، پیام خاصی داشته باشد. چه اینکه طی چندین ماه گذشته  بین دولت مرکزی عراق و کردستان بر سر فروش نفت اربیل به آنکارا تنش زیادی به جود آمده بود.

حال حمله داعش به عراق و فعال شدن نظامیان پیشمرگه کردستان، تصرف بخشهای مهمی از موصل و کرکوک به دست نیروهای کردستان را به دنبال داشته است. این مسئله فرصت در اختیار داشتن میادین نفتی شمال عراق را به اقلیم کردستان داده است و نظر به اینکه دولت نوری المالکی همواره مخالف صادرات نفت شمال عراق به ترکیه بوده است، زمینه استقلال نظام سیاسی و اقتصادی کردستان عراق فراهم شده است. اما این استقلال به کمک ترکیه (دشمن دیرینه حکومت شیعه عراق) امکان پذیر است. قطعا جمهوری اسلامی ایران خواهان حفظ تمامیت ارضی دولت عراق است و از اقدامات استقلال طلبانه کردهای عراق ناخرسند خواهد بود. لذا اقلیم کردستان عراق به دنبال یافتن یک پشتیان است و چه دولتی بهتر از ترکیه.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">