ترکیه آنلاین

پایگاه اطلاع‌رسانی رویدادهای عمومی و تخصصی ترکیه

ترکیه آنلاین

پایگاه اطلاع‌رسانی رویدادهای عمومی و تخصصی ترکیه

ترکیه آنلاین: بلومبرگ با اشاره به افزایش قابل توجه صادرات طلای ترکیه به ایران در سال های قبل نوشت: به دلیل صادرات طلا به ایران، اقتصاد ترکیه در ظاهر بسیار قویتر از آنچه واقعا بود، نشان داده شد.




به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از بلومبرگ، ظفر کاگلایان، به عنوان وزیر اقتصاد 800 میلیارد دلاری ترکیه در سال 2013 با آمارهایی مواجه بود که برای انتخابات بعدی پیش بینی نکرده بود. تورم افزایش یافته بود، نرخ رشد اقتصادی در حال کاهش بود و ارزش لیره در حال پایین آمدن بود.
یک شاخص کلیدی در سلامت مالی ترکیه مایه نگرانی تحلیلگران شده بود: کشور بسیار بیش از کالاهایی که به خارج از کشور صادر می کرد، کالا، خدمات و سرمایه وارد می نمود. در ماه اکتبر، کاگلایان در مصاحبه ای اعلام کرد که این شکاف ناپایدار است و دولت گام هایی را برای بهبود بخشیدن به وضعیت خواهد برداشت.
اما موضوعی که وی اشاره نکرد، افزایش قابل توجه صادرات طلا به ایران بود که از بیش از یک سال قبل آغاز شده بود و به حل مشکل عدم توازن تجاری ترکیه کمک می کرد.
بر اساس اسناد جمع آوری شده توسط پلیس ترکیه، وی سه هفته قبل از این مصاحبه، به دستیاران خود گفته بود که راهی را برای اضافه شدن حداقل یک میلیارد دلار در ماه به حجم صادرات کشور بیابند.
اما این گرهی که دولت ترکیه با آن مواجه بود، به دست یک تاجر ایرانی الاصل باز شد. تخصص وی ارسال طلا به ایران تحت تحریم بود.
در جریان این عملیات گسترده صادرات طلا، کاگلایان و دستیارانش ده ها میلیون دلار رشوه دریافت کردند.
نتایج تحقیقات پلیس ترکیه در خصوص این پرونده نشان می دهد که صادرات طلای ترکیه به ایران از 53 میلیون دلار در سال 2011 به 6.5 میلیارد دلار در سال 2012 جهش داشت و این مسئله موجب شد که آمارهای تجاری ترکیه، تصویر درستی از وضعیت اقتصادی این کشور نشان ندهد. به گفته آتیلا یسیلادا، تحلیلگر مسائل اقتصادی، به دلیل صادرات طلا به ایران، اقتصاد ترکیه در ظاهر بسیار قویتر از آنچه واقعا بود، نشان داده شد.
یسیلادا افزود: «من نمی دانم انگیزه کاگلایان از این کار چه بود، اما وی یکی از حامیان مهم تجارت طلا با ایران بود...این کار هیچگاه از نظر اقتصادی مفهومی ندارد. این صادراتی نیست که موجب تقویت اقتصادی کشور شود. هدف از تجارت طلا با ایران چه بود؟ ما هیچگاه به توضیح قانع کننده ای دست نیافتیم.»
۹۳/۰۴/۰۶

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">