ترکیه آنلاین

پایگاه اطلاع‌رسانی رویدادهای عمومی و تخصصی ترکیه

ترکیه آنلاین

پایگاه اطلاع‌رسانی رویدادهای عمومی و تخصصی ترکیه

ترکیه آنلاین: دادگاه اعلام کرده که جمع آوری و سوزاندن کتاب های اوجالان پیش از انتشار، یک اقدام غیرقانونی و مصداق پایمال کردن حقوق فردی است.



به گزارش کردپرس به نقل از شبکه ی تلویزیونی NTVmsnbc چندی پیش یکی از دادگاه های ترکیه حکم به جمع آوری و سوزاندن کتاب های رهبر زندانی گروه تروریستی پ.ک.ک در استانبول و آنکارا داد و هزاران جلد از کتاب های اوجالان، تنها چند ساعت پس از خروج از چاپخانه و در آستانه ی ارسال به شرکت های توزیع، جمع آوری و سوزانده شد.
وکلای اوجالان به این امر معترض شده و با تشکیل پرونده در دادگاه قانون اساسی ترکیه خواهان پیگیری این موضوع شدند.
دادگاه قانون اساسی که بر اساس قوانین قضایی و حقوقی ترکیه حکم دیوان عالی کشور را دارد، امروز در این مورد رای داد و 14 تن از 17 قاضی این دادگاه، جمع آوری و سوزاندن این کتاب ها را محکوم کردند.
قضات، اقدام دادگاه مزبور را غیرقانونی و مصداق پایمال کردن حقوق فردی دانستند.
گفتنی است بر اساس قوانین ترکیه، مولفین و ناشرین، تنها در مرحله ی بعد از انتشار، در برابر محتوا و مضمون کتب خود مسئول هستند و محاکم قضایی می توانند پس از انتشار، علیه آنان اقامه ی دعوا کنند.

بسیاری از قضات و حقوق دانان ترکیه بر این باورند که نباید چیزی به نام کتاب های ممنوع الانتشار وجود داشته باشد. با این حال این مساله ابعاد سایسی و امنیتی پیچیده ای پیدا کرده و هنوز هم در ترکیه انتشار اثار برخی از شعرا و اندیشمندان ممنوع است و بعضی از آثار اسماعیل بشیکچی که در مورد کردها نوشته شده اند، از جمله آثار ممنوع الانتشار به شمار می آیند.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">