ترکیه آنلاین

پایگاه اطلاع‌رسانی رویدادهای عمومی و تخصصی ترکیه

ترکیه آنلاین

پایگاه اطلاع‌رسانی رویدادهای عمومی و تخصصی ترکیه

ترکیه آنلاین: رخدادهای اخیر در عراق و افزایش بهای جهانی نفت، قیمت بنزین و گازوییل در ترکیه را افزایش داد و با افزایش 10 دلاری در قیمت هر بشکه نفت در بازارهای جهانی، هزینه واردات انرژی این کشور را که بیش از 70 درصد به خارج وابسته است، حدود یک میلیارد دلار افزایش می دهد.


به گزارش ایرنا، در پی افزایش بهای نفت در بازارهای جهانی، قیمت بنزین و گازوییل در ترکیه بین 10 تا 12 کوروش (هر کوروش معادل 15 تومان) افزایش یافت.

با این افزایش نرخ، هر لیتر بنزین و گازوییل در ترکیه به ترتیب به 5.13 ( 8000 تومان)  و 4.45 لیر ترک ( 6800 تومان) رسید. هر دلار آمریکا معادل 2.14 لیر ترک است.

در پی رخدادهای اخیر در عراق، هر بشکه نفت در بازارهای جهانی امروز 115 دلار معامله شد.

بیش از 70 درصد نرخ مواد سوختی در ترکیه را انواع مالیات اعم از مالیات مصرف ویژه و مالیات ارزش افزوده تشکیل می دهد.

با این نرخ ها ترکیه در ردیف عرضه کننده گرانترین مواد سوختی در جهان قرار دارد.

ترکیه سالانه نزدیک به 19 میلیون تن نفت خام وارد می کند.

براساس آخرین داده های سازمان تنظیم بازار انرژی ترکیه در ماه آوریل گذشته واردات نفت خام ترکیه با 12.6 درصد افزایش به یک میلیون و 435 هزار تن رسید. در همین دوره واردات گازوئیل ترکیه با 8.7 درصد افزایش به یک میلیون و 435 هزار و 385 تن رسید.

واردات نفت خام ترکیه نیز در چهار ماه نخست سالجاری میلادی با 4.6 درصد کاهش نسبت به دوره مشابه سال گذشته به پنج میلیون و 119 هزار و 778 تن رسید. در همین دوره واردات گازوئیل ترکیه با 15.9 درصد افزایش به سه میلیون و 171 هزار و 547 تن رسید.

در مقابل ترکیه در این دوره 670 هزار و 912 تن بنزین صادر کرد که نسبت به دوره مشابه سال گذشته 18.2 درصد کاهش دارد. صادرات سوخت جت ترکیه در همین دوره با 18.8 درصد افزایش به 731 هزار و 392 تن رسید.

هزینه سالانه واردات انرژی ترکیه حدود 60 میلیارد دلار است. این هزینه بزرگترین قلم در کسری تراز بازرگانی خارجی ترکیه را تشکیل می دهد.

۹۳/۰۳/۳۰

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">