ترکیه آنلاین

پایگاه اطلاع‌رسانی رویدادهای عمومی و تخصصی ترکیه

ترکیه آنلاین

پایگاه اطلاع‌رسانی رویدادهای عمومی و تخصصی ترکیه

ترکیه آنلاین: به گزارش  جام نیوز، بر اساس گزارش سازمان رادیو و تلویزیون دولتی ترکیه "تی آر تی" (TRT) سازمان دیانت ترکیه در بیانیه ای  خطاب به جهان اسلام از  ابعاد تهدید کننده درگیریهای مذهبی در منطقه و صدور فتوای جهاد علیه داعش ابراز نگرانی کرد.


 با ادامه تنش‌های سیاسی و تشدید جنایات گروه های تروریستی درعراق سازمان دیانت ترکیه، بزرگترین مرجع و مرکز دینی این کشور خطاب به جهان اسلام فراخوانی را منتشر کرد.

سازمان دیانت ترکیه که یک نهاد دولتی هم محسوب می‌شود بیش از ۶۰ هزار امام جماعت مسجد استخدام شده‌اند.
 

بر اساس گزارش تی آر تی، "محمت گورمز" رییس سازمان دیانت ترکیه، ضمن اشاره به اینکه "درگیری‌های مذهبی ابعاد تهدید کننده​ای به خود گرفته جهان اسلام را به عقل سلیم فراخواند."


متن اصلی این فراخوان که به زبان ترکی نوشته شده به ۷ زبان عربی، فارسی، انگلیسی، فرانسوی، آلمانی، روسی و کردی نیز ترجمه شده است.

در بخشی از این فراخوان آماده است: «بحران‌ها و تشنج‌های سیاسی و نظامی که در جهان اسلام مشاهده می​شود و مبارزاتی که از اختلافات مذهبی و سلیقه‌ای تغذیه می​کنند، به آن حد رسیده است که امنیت جهان اسلام را تهدید می​کند.»


درقسمتی دیگر از فراخوان سازمان دیانت ترکیه ضمن انتقاد از صدور فرا‌خوان‌های اخیر علما آمده است: «امروز بزرگترین وظیفۀ علما باید این باشد که به جای صادر کردن فراخوانی که سبب تبعیض جوامع اسلامی می​شود، اختلاف نظرهایی را که در جهان اسلام دیده می​شوند، به عنوان رحمت و غنا ازریابی کرده و نظام حق و اخلاق را برای زندگی مسالمت‌آمیزی تأسیس کنند.»

با وجود بندهای وحدت آفرین و معقول در فراخوان سازمان دیانت ترکیه، اما در این فراخوان بدون اشاره به نقش استکبار جهانی در پرورش و آموزش گروه های تروریستی در جهان اسلام و همچنین جنایات غیر انسانی و وحشیانه گروه های افراطی، به انتقاد از فتوای جهاد برخی مراجع شیعه عراق، علیه گروه داعش پرداخته شده است.

این در حالی است که این فتاوا در راستای دفاع از جان و مال و ناموس مسلمین اعم از شیعه و سنی صادر شده و گروه جنایتکار داعش را مورد خطاب قرار می دهد و در راستای ایجاد اختلاف مذهبی و یا خونریزی در بین مسلمانان نیست.
 

سازمان دیانت ترکیه در فراخوان خود تاکید می​کند :«کافی نیست که این همه رویدادها را با نگرانی تماشا کنیم. برای جلوگیری از جنگ باید همۀ رهبران دینی و علما هماهنگ و متحد بشوند.»

نکته جالب در این فراخوان اعلام آمادگی "محمت گورمز" رییس سازمان دیانت ترکیه برای ریاست  هیئتی خود خوانده متشکل از رهبران دینی و معنوی جهان اسلام به منظور رفع اختلافات اخیر می باشد.
 

در این بیانیه آمده است: «نمایندگان سازمانها و مؤسسات دینی مناطقی که دچار نبرد گرم هستند، باید گرد هم آمده، در بارۀ مناطق جنگی، به ویژه عراق و سوریه، برای حل مشکلات در راستای دین و اخلاق به بحث و گفتگو بپردازند. هیئتی متشکل از رهبران دینی و معنوی جهان اسلام، باید پیشقدم باشند تا تبعیض‌های مذهبی رفع شود. در این راستا سازمان‌های اسلامی جهانی باید عهده دار مسئولیت شوند. ریاست دیانت ترکیه خوشنود خواهد شد از این که در این زمینه عهده دار مسئولیت شود.»

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">