ترکیه آنلاین

پایگاه اطلاع‌رسانی رویدادهای عمومی و تخصصی ترکیه

ترکیه آنلاین

پایگاه اطلاع‌رسانی رویدادهای عمومی و تخصصی ترکیه

تظاهرات 40 هزار نفری علیه اردوغان در آلمان

يكشنبه, ۴ خرداد ۱۳۹۳، ۱۲:۰۰ ب.ظ
ترکیه آنلاین: ده ها هزار نفر از مردم و ترک های مقیم شهر کلن آلمان روز شنبه در اعتراض به سفر بحث انگیزˈ رجب طیب اردوغانˈ نخست وزیر ترکیه به کلن تظاهرات کردند.



به گزارش ایرنا به نقل از پایگاه خبری ملیت، تظاهرکنندگان که شمار آنان به 40 هزار نفر می رسید، فاجعه کشته شدن 301 معدنچی در معدن سوما در غرب ترکیه ، فساد مالی در دستگاههای دولتی و نقض آزادی در ترکیه را محکوم کردند.

به گزارش رسانه های ترکیه این تظاهرات با دعوت اتحادیه جامعه علویان در اعتراض به سفر اردوغان به آلمان برگزار شد و تظاهرکنندگان که تحت نظارت شدید پلیس قرار داشتند در پایان تظاهرات خود در حالیکه علیه دولت ترکیه شعار می دادند متفرق شدند.

برخی از تظاهرکنندگان کلاه هایی بر سر داشتند که بر روی آنها کلمهˈ سوما ˈ محل انفجار معدن زغال سنگ در غرب ترکیه که 301 تن قربانی گرفت ، نوشته شده بود.

برخی از تظاهرکنندگان پلاکاردهایی را حمل می کردند که بر روی آنها ˈ اردوغان عنصر نامطلوبˈ ، ˈاردوغان سلطان است دمکرات نیستˈ ، ˈحزب حاکم عدالت و توسعه ترکیه فاشیست استˈ نوشته شده بود.

ˈˈرجب طیب اردوغانˈ نخست وزیر ترکیه به رغم مخالفت های مقام های آلمانی، مقارن ظهر امروز شنبه عازم شهر کلن در این کشور شد.

نخست وزیر ترکیه در حالی امروز برای شرکت در تجمعی با شرکت اتباع ترکیه در آلمان و سخنرانی در این تجمع عازم کلن شد که در طول چند روز گذشته با مخالفت های مقامات آلمانی روبه رو شده بود.

ˈآنگلا مرکلˈ صدر اعظم آلمان پیش از این و در آستانه سفر رجب طیب اردوغان به کلن گفت مطمئن هستم که نخست وزیر ترکیه با احساس مسوولیت و حساسیت گام برخواهد داشت.

گفته می شود سفر نخست وزیر ترکیه که با واکنش های منفی داخلی و مقامات آلمانی روبه رو شده ، یک سفر تبلیغاتی برای انتخابات ریاست جمهوری آتی است.

برخی از منابع دیپلماتیک در ترکیه، سفر اردوغان به آلمان را نخستین گام در برنامه مبارزات انتخابی نخست وزیر ترکیه که تاکنون نامزدی اش را در انتخابات آتی ریاست جمهوری این کشور اعلام نکرده است، ارزیابی می کنند.

مسوولان احزاب سوسیال دمکرات و سوسیال مسیحی به عنوان دو حزب حاکم آلمان پیش از این در واکنشی تند به تصمیم نخست وزیر ترکیه، سخنرانی انتخاباتی اردوغان در شهر کلن را غیرقابل قبول خوانده و خواستار تجدیدنظر در این باره شده بودند.

شهردار شهر کلن نیز مخالفت خود را با سخنرانی اردوغان در این شهر اعلام کرد و گفت: من نمی خواهم مناقشه های داخلی و اقدامات خشونت آمیز در ترکیه به کشور و شهر ما انتقال داده شود.

بر اساس این گزارش، اردوغان قصد دارد خود را نامزد انتخابات ریاست جمهوری آتی این کشور اعلام کند و این مساله در راستای نگاه ویژه وی به جذب آرای 2 میلیون و 600 هزار نفر از اتباع ترکیه ساکن خارج از این کشور است.

۹۳/۰۳/۰۴

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">