ترکیه آنلاین

پایگاه اطلاع‌رسانی رویدادهای عمومی و تخصصی ترکیه

ترکیه آنلاین

پایگاه اطلاع‌رسانی رویدادهای عمومی و تخصصی ترکیه

آنگلا مرکل به اردوغان هشدار داد

پنجشنبه, ۱ خرداد ۱۳۹۳، ۰۹:۳۵ ب.ظ
ترکیه آنلاین: سفر روز شنبه آینده ˈرجب طیب اردوغانˈ نخست وزیر ترکیه به شهر کلن آلمان که با واکنش های داخلی و مقامات آلمانی روبه رو شده بود ،با هشدار ˈآنگلا مرکلˈ صدراعظم آلمان به اردوغان در مورد لزوم دقت در سخنانش در این شهر وارد مرحله جدیدی شد.


به گزارش پنجشنبه ایرنا به نقل از رسانه های ترکیه ، مرکل در آستانه سفر اردوغان به آلمان که گفته می شود یک سفر تبلیغاتی برای انتخابات ریاست جمهوری آتی ترکیه است ، گفت: مطمئن هستم که نخست وزیر ترکیه در روز شنبه با احساس مسوولیت و حساسیت گام برخواهد داشت.

مرکل در گفت وگو با روزنامه ˈپاسئور نئو پرسˈ آلمان این مطلب را عنوان کرد.

برخی از منابع دیپلماتیک در ترکیه ، سفر اردوغان به آلمان را نخستین گام در برنامه مبارزات انتخابی نخست وزیر ترکیه که تاکنون نامزدی اش را در انتخابات آتی ریاست جمهوری این کشور اعلام نکرده است، ارزیابی می کنند.

گفته می شود اردوغان که به نظر می رسد قصد دارد خود را به عنوان نامزد انتخابات ریاست جمهوری آتی این کشور که تابستان آینده برگزار می شود، معرفی کند، نگاه ویژه ای به جذب آرای 2 میلیون و 600 هزار نفر از اتباع ترکیه که در خارج از این کشور زندگی می کنند، دارد.

این جمعیت که پنج درصد از آرای شرکت کنندگان در انتخابات آتی رییس جمهوری را تشکیل می دهد، اهمیت ویژه ای برای نخست وزیر ترکیه دارد.

بنابه آمار ارایه شده توسط شورای عالی انتخابات ترکیه، از میان 2.6 میلیون تبعه این کشور که در خارج از کشور زندگی می کنند 1.6 میلیون نفر از آنان در آلمان اقامت دارند.

مسوولین احزاب سوسیال دمکرات ها و سوسیال مسیحی ها به عنوان دو حزب حاکم آلمان پیش از این در واکنشی تند به تصمیم نخست وزیر ترکیه،سخنرانی انتخاباتی اردوغان در شهر کلن را غیرقابل قبول خوانده و خواستار تجدیدنظر در این باره شده بودند.

شهردار شهر کلن نیز مخالفت خود را با سخنرانی اردوغان در این شهر اعلام کرد و گفت: من نمی خواهم مناقشه های داخلی و اقدامات خشونت آمیز در ترکیه به کشور و شهر ما انتقال داده شود.

برای نخستین بار در تاریخ ترکیه در ماه آگوست ( مرداد) مردم ترکیه با آرای مستقیم خود ؛ رییس جمهور آینده کشور را برخواهند گزید.

رییس جمهور ترکیه تاکنون از سوی مجلس ملی این کشور برگزیده می شد.


نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">