ترکیه آنلاین

پایگاه اطلاع‌رسانی رویدادهای عمومی و تخصصی ترکیه

ترکیه آنلاین

پایگاه اطلاع‌رسانی رویدادهای عمومی و تخصصی ترکیه

ترکیه از عربستان در مصر انتقام می‌گیرد

يكشنبه, ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۳، ۱۱:۰۰ ب.ظ
به گزارش ترکیه آنلاین به نقل از خبرگزاری تسنیم، منابع ترک فاش کردند که رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه در چارچوب نقشه‌ای رسانه‌ای و با استفاده از افراد معروف به مردان ترکیه در امارات و عربستان و البته با هماهنگی قطر، در صدد ایجاد بی‌ثباتی در عربستان و امارات عربی متحده است.


بنابر اعلام این منابع، این اقدام اردوغان در واکنش به برکناری اخوان المسلمین در مصر صورت می‌گیرد، زیرا ترکیه اخوانی‌ها را  متحدی می دانست که ظهور آن به عنوان قدرت منطقه‌ای را تسهیل می کرد.

این منابع به روزنامه العرب فاش کردند که اردوغان برای تحقق این هدف بر حمایت از روزنامه‌نگاران ترک که در عربستان و امارات زندگی می‌کنند، متمرکز شده است و ماموریتی که به آنان داده است، هماهنگی بین آنکارا و دوحه و نیز بازماندگان اخوان المسلمین در عربستان است.

وظیفه دیگری که اردوغان به خبرنگاران ترک مقیم دو کشور مزبور واگذار کرده است، این است که این افراد باید با زائران خانه خدا در زمان ادای مناسک حج دیدار کنند.

این در حالی است که تعدادی خبرنگار ترک در سایر کشورهای عربی نیز مستقر هستند ولی مشخص نیست که کار و فعالیت آنان در این کشورها چیست.

مردان ترکیه در عربستان

بنابر اعلام این منابع، نخست‌وزیر ترکیه در تلاش است افرادی را که به مردان ترکیه در عربستان معروف هستند، تحت حمایت خود قرار دهد. تعدادی از این افراد در مدینه منوره ساکن هستند، شهری که محل مهمی برای اجرای دستور کار ترکیه به شمار می‌آید.

این افراد به منظور اجرای دستور کار مورد نظر اردوغان، میهمانی‌هایی را برای اخوانی‌های عربستان و نیز اخوانی‌های ساکن سایر کشورهای عربی خلیج فار س ترتیب می‌دهند.

نکته قابل ملاحظه اینکه تعدادی از همین افراد موسوم به مردان ترکیه در عربستان، ماموریت قلم فرسایی در برخی روزنامه‌های سعودی  و نیز تویتر را بر عهده دارند تا به این ترتیب با تحریک سعودی‌ها، آنان را به تکاپوی گروهی در داخل جامعه عربستان وادار کنند.

بنابر اعلام این منابع، همچنین یکی از عوامل ترکیه در امارات عربی متحده فعال است و در وظیفه ای مشابه دوستان خود در عربستان، هر ماه عازم امارات شده و از تجربه زندگی طولانی مدت در منطقه خلیج فارس و آشنایی با  کشورهای این منطقه برای اجرای ماموریتی که به وی واگذار شده است، بهره می‌گیرد تا جایی که اردوغان او را به عنوان مشاور ویژه خود انتخاب کرده و او نیز آشکارا در صفحه شخصی خود در تویتر به فحاشی علیه دولت امارات اقدام کرده و مواضع آن در حمایت از مبارزه با اخوانی‌ها و ایجاد ثبات در مصر را مورد انتقاد شدید قرار می‌دهد.

روزنامه العرب همچنین به نقل از منابع ترک تصریح کرد که چند نفر  نیز در دفتر اردوغان کار می‌کنند که با رئیس سازمان اطلاعات ترکیه در ارتباط هستند و تحت عناوین مختلف از جمله برگزاری همایش و کنفرانس، دیدارهای پی در پی را با شخصیت‌های سعودی مدیریت می‌کنند .

اما واقعیت این است که هدف از برگزاری این به اصطلاح کنفرانس‌ها و گردهمایی‌ها، جذب آن دسته از سیاستمداران و اصحاب رسانه سعودی است که به نظر دستگاه اطلاعات ترکیه می‌توانند در ایجاد شبکه‌ای از جنبش مردمی کمک کرده و در اعلام همبستگی با اخوانی‌ها در عربستان تاثیرگذار باشند.

در همین ارتباط منابع مزبور اعلام کردند که اردوغان در چارچوب برنامه رسانه‌ای و تبلیغاتی خود و این بار در داخل ترکیه در صدد حمایت از شخصیت‌های رسانه‌ای است تا با استفاده از آنان کشورهایی را که به عقیده او پشتش را به خاک مالیدند، هدف قرار دهد و صد البته در این خصوص نیز عربستان و امارات به طور خاص هدف قرار دارند.

این منابع یادآور شدند که این تلاش‌ها درحالی صورت می‌گیرد که چند روزنامه ترک نیز در مطالبی که منتشر می‌کنند، بر حمله به دولت عربستان و امارات متمرکز شده‌اند.

نکته قابل ملاحظه اینکه در پی بحران فساد اخیر در ترکیه و شدت یافتن  کشمکش بین اردوغان و گروه فتح الله گولن، هماهنگی ترکیه و قطر در سطح رسانه‌ای  افزایش یافت و این هماهنگی تا آنجا پیش رفت که شبکه الجزیره و مراکز مطالعاتی قطر مانند مرکز روابط عربی – بین المللی و مرکز مطالعات عربی و سیاسی و نیز روزنامه‌های قطری به ابزار تبیلغاتی اردوغان  تبدیل شده اند.



۹۳/۰۲/۲۱

نظرات  (۱)

آخه کشور های خاورمیانه رو چه به دخالت تو کشور های هم

اونم ترکیه!!!

از عربستان!!!!

ارسال نظر

کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">