ترکیه آنلاین

پایگاه اطلاع‌رسانی رویدادهای عمومی و تخصصی ترکیه

ترکیه آنلاین

پایگاه اطلاع‌رسانی رویدادهای عمومی و تخصصی ترکیه

گزارش آمریکا از تروریسم در ترکیه 2013

جمعه, ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۳، ۰۲:۳۰ ب.ظ
ترکیه آنلاین: وزارت امور خارجه آمریکا گزارش تروریسم 2013 میلادی بخش ترکیه را منتشر کرد.


به گزارش پایگاه تحلیلی – خبری ایران بالکان (ایربا) به نقل از Turkishny در این گزارش آمده است، "سازمان تروریستی DHKP/C جبهه حزب انقلابی آزادی بخش خلق "منافع امنیتی آمریکا و ترکیه را تهدید می کند. حملات تروریستی در نزدیک مرزهای سوریه و در منطقه ریحانلی ترکیه که منجر به کشته شدن 52 نفر شد، بزرگترین حمله تروریستی در تاریخ معاصر ترکیه بود.
 سایر حملات تروریستی در اروپا با حمله به اتوبوس در روسیه و حمله به سفارت آمریکا در آنکارا -پایتخت ترکیه- و ترور سه زن کرد عضو پ.ک.ک در پاریس-پایتخت فرانسه- بود. آمریکا یکی از شرکای درازمدت ترکیه در مبارزه با تروریسم است.

 راه حل مساله کردی که ادامه دارد، علیرغم اینکه درگیر بین نیروهای امنیتی و نظامی ترکیه با پ.ک.ک را کاهش داده است ولی آمریکا سال گذشته نیز از دولت ترکیه در جهت مبارزه با پ.ک.ک حمایت کرد. به علت ادامه درگیری ها در سوریه، حضور روز افزون سازمان های تروریستی در نزدیکی مرزهای ترکیه باعث افزایش نگرانی ها شده است. گروه های تروریستی فعال در نزدیکی مرزهای ترکیه عبارتند از: القاعده و جبهه النصره و دولت اسلامی عراق و شام.

دولت ترکیه در سال 2013 میلادی با تهدیدات تروریسم داخلی روبرو شده و با قدرت با آنها مبارزه کرد. عملیات DHKP/C که مخالف آمریکا و ناتو است، افزایش یافته و تهدید امنیتی ترکیه و آمریکاست.جبهه حزب انقلابی آزادی بخش خلق در ماه فوریه به سفارت آمریکا در آنکارا و سایر اهداف در ترکیه حمله کرد. پ.ک.ک در صدر فهرست سازمان های تروریستی فعال در ترکیه قرار دارد.

حکومت ترکیه بعد از سی سال جنگ با پ.ک.ک، با عبداله اوج آلان رئیس سازمان تروریستی مذاکرات صلح را آغاز کرد. در ماه ژانویه و فوریه 2013 میلادی، طی درگیری نیروهای امنیتی ترکیه با پ.ک.ک 28 تروریست کشته شدند. در سال 2013، درگیری های جزئی با پ.ک.ک به وقوع پیوست. سازمان تروریستی پ.ک.ک در مارس 2013 میلادی اعلام آتش بس کرد. یکی دیگر از سازمان های تروریستی در ترکیه " حزب الله ترک " (کرد) است.

حکومت ترکیه همچنین " ارتش آزادی بخش کارگران و دهقانان ترکیه " TIKKO " و حزب کمونیست مارکسیست لنینیست TKP-ML را که غیر فعال هستند، منبع تهدید می داند. حکومت ترکیه همچنین " مقاومه السوریه " به رهبری "میهراج اورال) "Mihrac ural -اهل ترکیه و از علویان عرب ترکیه ) را مسئول دو حمله تروریستی در ترکیه می داند.
وزارت امور خارجه آمریکا در گزارش سال 2012 میلادی خود نیز اعلام کرده بود که در سال 2012 میلادی در ترکیه، 226 حمله تروریستی انجام گرفت، ولی درسال 2013 تعداد حملات تروریستی در ترکیه به 20 مورد کاهش یافت.

وزارت امور خارجه آمریکا 5 حمله تروریستی در ترکیه را محکوم کرد.

** _ حمله - DHKP-C در اول فوریه 2013 به سفارت آمریکا در آنکارا
** _ انفجار اتومبیل بمب گذاری شده در 11 فوریه 2013 که در نزدیک مرز ترکیه و سوریه و 3 شهروند ترکیه و جمعا" 13 نفر (سوری و ترک ) کشته شدند.
**_ حملات DHKP/C در 19 مارس 2013 به وزارت دادگستری و شعبه مرکزی حزب عدالت و توسعه در آنکارا
** _ حمله انفجاری با اتومبیل های بمب گذاری شده در ریحانلی در 11 می 2013 که منجر به کشته شدن 52 نفر شد.
** _ حمله DHKP/C در 20 سپتامبر 2013 به قرارگاه های مرکزی پلیس ترکیه در آنکارا

در گزارش تروریسم وزارت امور خارجه آمریکا بخش ترکیه آمده است: نیروهای امنیتی ترکیه برای مقابله با پ.ک. ک و تعداد زیادی از سازمان های تروریستی که تهدید کننده امنیت داخلی ترکیه هستند، به اقدامات خود ادامه می دهند. قوانین ترکیه تروریسم را به عنوان " حمله به اتباع و دولت ترکیه " تلقی می کند.

بنابراین قوانین مزبور مانع مبارزه با تروریسم بین المللی شده است.

تعریف تروریسم مزبور باعث شده دولت ترکیه برای شرکت از مبارزه و عملیات بین المللی ضد ترور در چارچوب قانونی از سطح همکاری لازم برخوردار نشود.

مجلس ترکیه در ماه ژوئن 2013 قوانین مبارزه با تروریسم منطبق بر استانداردهای اتحادیه اروپا را تصویب کرد. ترکیه بر اساس قوانین مزبور، چارچوب تبیین و تدوین تبلیغات به نفع تروریسم را تنگتر کرده ولی علیرغم اصلاح تعریف " تروریسم " حکومت ترکیه بر اساس قوانین ضد ترور هزاران سیاستمدار و خبرنگار و فعال سیاسی را بازداشت و اقامه دعوی کرد.

پلیس ترکیه در سال 2013 ، تعداد زیادی از تیم های القاعده را بازداشت و بیش از 200 نفر از اعضاء و هواداران DHKP/C را محاکمه کرد.

پلیس ترکیه بعد از سال 2001 در آنکارا و سایر شهرها با کسب خبر درباره احتمال حمله به سفارت آمریکا عملیات خود را آغاز کرده و 16 عضو القاعده را در خانه های تیمی بازداشت کرد، ولی هیچگونه اطلاعاتی را به سفارت آمریکا ارائه نداد.

پلیس ترکیه در حمله تروریستی فوریه 2013 به سفارت آمریکا در آنکارا واکنش سریعی از خود نشان داد، ولی مقامات آمریکا تعداد محدودی اطلاعات و سرنخ ها را در محل حادثه به دست آوردند. محرمانه بودن پیگیری قضائی و امنیتی به علت قوانین موجود، تبادل اطلاعات بین مقامات امنیتی ترک و آمریکا بسیار محدود و کم بود. نواقصی از لحاظ پیشگیری از تامین منابع مالی و پولی تروریسم وجود دارد.

ترکیه از لحاظ همکاری برای مبارزه با تروریسم منطقه ای و بین المللی عضو موسس "فرم مبارزه تروریسم بین المللی" را انجام داده است.

ترکیه درباره تعیین موقعیت اعضاء DHKP/C همکاری خود با کشورهای اروپایی را افزایش داده است.

ترکیه همچنان مسیر و گذرگاه عبور جنگجویان خارجی است و برای پیشگیری از سفر جنگجویان خارجی که می خواهند از طریق ترکیه به سوریه سفر کنند، با کشورهای اروپایی و خاورمیانه ای و شمال آفریقا به همکاری نزدیک خود ادامه می دهد.

سازمان پلیس ترکیه و سازمان ریاست امور دیانت ترکیه برای پیشگیری از افراطی گری و رادیکالیسم، دو برنامه مهم را اجراء می کند. جزئیات بخش مبارزه با افراط گری نیز در گزارش مزبور درج شده است.

در گزارش تروریسم وزارت امور خارجه آمریکا در فصل " سازمان های تروریست خارجی " آمده است:

پ.ک.ک و کنگرا گل خواهان تاسیس دولت مستقل کردستان در مناطق جنوب شرقی ترکیه است، ولی پ.ک.ک در سال های اخیر از تشکیل منطقه خودمختار تامین کننده حقوق فرهنگی و زبانی کرد در چارچوب مرزهای دولت ترک سخن می گوید. بعد از آغاز مذاکرات صلح بین حکمت ترک با عبداله اوج آلان سر کرده پ.ک.ک در اواخر سال 2012 ، پ.ک.ک در بهار سال 2013، پ.ک.ک آتش بس اعلان کرد.  ولی بعد از مدتی، چهار نظامی ترک را گروگان گرفته و آزاد کرد. بدین ترتیب به خشونت خود ادامه داد. آتش بس تا آخر سال 2013 ادامه یافت.
پ.ک.ک 4 تا 5 هزار نیرو دارد و حدود سه تا 3500 نفر آن در شمال عراق مستقر هستند.

۹۳/۰۲/۱۹

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">