ترکیه آنلاین

پایگاه اطلاع‌رسانی رویدادهای عمومی و تخصصی ترکیه

ترکیه آنلاین

پایگاه اطلاع‌رسانی رویدادهای عمومی و تخصصی ترکیه

ایاصوفیه در انتظار تبدیل دوباره به مسجد !

يكشنبه, ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۳، ۱۰:۰۰ ق.ظ
ترکیه آنلاین: یک نماینده مجلس ترکیه با توجه به درخواست های مکرر مردم این کشور برای اجازه اقامه نماز در مسجد ایاصوفیه در استانبول، خواهان تبدیل دوباره موزه ایاصوفیه به مسجد شد.

به گزارش ایرنا، مردم استانبول سالهاست با برگزاری تظاهرات و اقامه نماز در محوطه بیرونی موزه ایاصوفیه در استانبول، خواهان لغو مصوبه ای از سوی دولت ترکیه هستند که براساس آن، مسجد ایاصوفیه به موزه تبدیل شده است.


ˈحامی ییلدریمˈ نماینده مردم ˈبوردورˈ در مجلس ملی ترکیه با ارایه طرحی به رییس مجلس ملی این کشور، خواستار تبدیل دوباره ˈایاصوفیهˈ به مسجد شد.

وی در طرحی که روز شنبه آن را تقدیم رییس مجلس ملی ترکیه کرد، گفت: ایاصوفیه نزدیک به 80 سال است به موزه تبدیل شده و مردم خواهان تبدیل دوباره آن به مسجد هستند.

مسجد ایاصوفیه از سال 1934 میلادی به موزه تبدیل و پخش اذان و اقامه نماز در آن ممنوع شد. مسجد و موزه تاریخی ایاصوفیه استانبول که همه ساله پذیرای بیش از یک میلیون بازدید کننده از این مکان تاریخی است، حدود 10 قرن پیش مهم ترین کلیسای جهان مسیحیت بوده و در آن دوران، قبله اول مسیحیان به شمار می رفت.

به دنبال فتح قسطنطنیه در سرزمین روم شرقی توسط سلطان محمد فاتح امپراتور عثمانی و تغییر نام این شهر به اسلامبول، سلطان عثمانی این کلیسا را به مسجد تبدیل و وصیت کرد بعد از وی نیز این مکان به صورت مسجد باقی بماند.

با وجود این وصیت، بعد از سقوط دولت عثمانی و اعلام جمهوری ترکیه، مسجد ایاصوفیه تغییر کاربری داد و به موزه تبدیل شد. این مکان تاریخی هنوز هم به عنوان مهم ترین موضوع منازعه میان ترک های مسلمان و جهان مسیحی غرب، اهمیت خود را حفظ کرده است.

مسجد و به عبارتی موزه ایاصوفیه که همواره مورد توجه جهانگردان بازدید کننده از استانبول بوده، در عین حال به عنوان هشتمین عجایب بعد از عجایب هفتگانه جهان مطرح بوده است. بنای ایاصوفیه در قرن ششم میلادی به دستور ˈژوستینیانوسˈ امپراتور روم و توسط ˈآنتمیوسˈ و ˈایسدوروسˈ دو معمار برجسته رومی بنا نهاده شده است.

ساخت این بنا در 23 فوریه سال 532 میلادی آغاز و در مدت پنج سال و 10 ماه خاتمه یافت. ایاصوفیه به مدت 916سال به عنوان کلیسا استفاده شد. بعد از فتح استانبول در سال 1453 میلادی به مسجد تبدیل و به مدت 482 سال نیز به عنوان مسجد استفاده شد. این عمارت در سال 1934 به تصویب هیات وزیران وقت به موزه تبدیل شد.

مردم مسلمان ترکیه ضمن مخالفت با این تصمیم، خواهان بازگرداندن این بنای مهم تاریخی به حالت قبلی خود و استفاده از آن به عنوان مسجد هستند اما دادگاه اداری استانبول ضمن مخالفت با این درخواست، اقامه نماز در این مکان را نیز ممنوع اعلام کرده است.

اکنون گروه های ملی گرا و مذهبی در ترکیه در انتظار تصمیم مجلس ترکیه برای لغو و یا تائید مصوبه تبدیل مسجد ایاصوفیه به موزه هستند.


۹۳/۰۲/۱۴

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">